TheIlluminated Skrevet 25. juni 2005 Skrevet 25. juni 2005 Takk henrik^, det største problemet med Linux er zealots-folkene (anklager ingen her i tråden om å være det) går rundt og tror at Linux er best og burde være på desktop og server for hvem som helst, man må se det fra et større perspektiv og fra min egen ser jeg ikke at Linux kommer å være noe stor trussel før flere av distroene går sammen. Mange distroer er greit, men for folk som ikke kan noe spesielt blir det er rent helvete å finne ut hvilken man har lyst å prøve seg på, jeg syns at to-tre skikkelig store distroer og resten entusiastdistroer hadde vært tingen. Da ville det også vært større sjanse for at HP osv. ville prøvd seg på å ha Linux som alternativt for Windows.
TheIlluminated Skrevet 25. juni 2005 Skrevet 25. juni 2005 De fleste ville ikke gått over til Linux, de som har piratkopiert Windows er f.eks hjemmebyggere eller dem som ikke fikk med Windows med sin maskin og det er relativt veldig få brukere. De som har kjøpt ferdigpc har mest sannsynlig fått med Windows. Ser ikke bortfra at folk ville gått over til Linux, men f.eks gamere (de bygger ofte selv) ville ikke gått bort fra Windows og dermed kjøpt en OEM versjon eller studentversjon for en del mindre penger og dermed er det bare et veldig fåtall som ville gått over. Det er såklart også sjanse for bedrifter og regjeringer som har piratkopiert Windows, men man ser jo hva MS har gjort med det, de har gitt dem Windows til 1$ og dermed blir det litt bukt med det også.
Teh Hoboman Skrevet 25. juni 2005 Skrevet 25. juni 2005 Av min erfaring har det veldig mye å si om hvilke personer man faktisk anbefaler Linux til, du kan ikke anbefale Linux til hvem som helst ettersom flestparten er helt grønn på PC og har da problemer når man ikke kan installere på klikk-klikk-install-måten. Du må også ha en større grunn for å anbefale GNU/Linux enn at det er GNU/Linux, hvis vedkommende har et system som virker ser jeg ingen grunn til å konvertere han/henne til noe annet ved å si "du er ikke fornøyd med dette OS!" når dem egentlig er fornøyd. Folk liker ikke å knote, det er for "techies" og vedkommende som plutselig må konfigurere noe i en konfigfil eller bruke kommandolinja osv. kan enkelt bli irritert hvis ikke vedkommende liker å teste det ut. Linux er greit out of the box, men når folk uten erfaring med å knote plutselig må så blir dem irritert og går like fort over til Windows. Om noen er helt grønne på pc, hva er forskjellen på å lære dem å rote rundt etter .exe filer på nettet, følge en installshield wizard osv. og det å lære dem "yum install" "apt-get install" "emerge" "urpmi" "pacman -S" osv.? Mange som antar at "helt grønn" betyr "vant til windowsmetoden", noe som er helt feil, jeg har fått en mor, to brødre, og tilogmed min teknologisk tilbakestående far, til å bruke en debian-pc jeg har her hjemme, satt opp med diverse spill, openoffice, en printer og mail, klar til bruk, og ingen klager så langt. Bruk en distro som SUSE, og man slipper mye tekstkonfigurering, men jeg er ikke ofte i terminalen heller, i debian.
A!1 Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Skrevet 25. juni 2005 (endret) Nå mener jeg ikke at jeg skal tvinge noen som helst til å gå over til Linux, jeg vil prøve å motivere de jeg kjenner til å gi det en sjanse... Og jeg kan ikke se at det er mer "knoting" med å bruke linux enn å bruke Windows. Jeg har brukt Windows siden Windows 3.0 og først det siste halve året har jeg brukt Linux. Opplever at det er mye mindre "knoting" på Linux enn det var i Windows... Alt fungerer jo som det skal så fort det er installert. Og man forventer vel ikke at en "teknisk grønn" person skal installere hverken Windows eller Linux selv... og skal man sammenligne brukervennligheten etter installasjon, så vinner vel Linux klart over Windows med GNOME eller KDE? Som gaming pc, så holder det med en titt på denne siden Cedega Games Wiki. Viss alle spillene du spiller ligger på denne listen, så kjører de greit under Cedega i Linux... Ellers, så skal visst ReactOS være modent nok til å kjøre Unreal Turnament gjennom DirectX. Neste versjon, 0.2.7 kommer i august. Du kan kjøre ReactOS gjennom Bochs under Linux. Endret 25. juni 2005 av Mental
TheIlluminated Skrevet 25. juni 2005 Skrevet 25. juni 2005 (endret) Mental: Helt greit at du ønsker at dine venner skal gi Linux en sjanse, hvis de ønsker det så hvorfor ikke. Men er det nødvendig? Hva får dem ut av det? Man skal være en del interessert for å faktisk bry seg om å begynne med Linux, man skal like å installere og drive på med ting. Og brukervennlighet kan du tenke deg en gang til om, når ting ikke virker i Linux og når man må installere et program etter installasjon, da er det virkelig skøy. Dependencies og drivere som ikke funker og ALSA, Cedega er ennå ikke bra nok til å drive gaming med og folk ønsker noe som virker og ikke noe knoting og konfigurering med Cedega. Ytelse er viktig for gamere og med en gang jeg sa til dem at man fikk litt dårligere ytelse "kasta de Linux på båten". Det er mer knoting i Linux enn i Windows, whatsoever, jeg har prøvd utallige distroer fra Slackware, Fedora, Red Hat, Ubuntu, Mandrake (i gamledager), SuSE og har alltid hatt det ei stund og deretter gått lei pga. jeg mangel av interesse. En blank bruker ville kanskje likt KDE eller Gnome ovenfor Windows, men de som allerede bruker Windows vet hva C: og D: er, devA osv er ikke noe de ønsker å sette seg inn i, det er dumt på en måte siden man burde klare å tilvenne seg nytt, men i realiteten er det slik at man ikke orker, gidder eller har lyst til det om man da ikke har en liten spesiell interesse for det. Teh Hoboman: Folk har generelt ikke lyst til å lære seg yum install osv, all installering der man ikke kan bruke klikk-klikk, install er helt pyton for folk som ikke kan noe spesielt med PC, greit du har fikset det til familien din men i bedrifter og diverse andre folk jeg har vært i kontakt med har rett og slett ikke brydd seg om Linux av den enkle grunnen av at det er dårlig offisiell support og dårlig konverteringsterskel fra Windows/Office til Linux/OpenOffice. Når man har en Linuxdistro satt opp og går feilfritt så er det helt ok, alle kunne nok ha hatt sjansen til å surfe og skrive, men jeg ser det ikke som noe alternativ for Windows generelt når det kommer til brukere som faktisk installerer noe av og til og ikke har noen sønn/datter i huset som kan hjelpe dem hvis noe skulle gå galt eller at noe ikke skulle virke. EDIT: Trøtt. Endret 25. juni 2005 av Basus
A!1 Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Skrevet 25. juni 2005 Unreal Tournament finnes i egen Linux-utgave. Leste du hva jeg skrev? ReactOS er ikke et linux-basert operativ system, det er free source versjon av Windows NT 4.0...
Teh Hoboman Skrevet 25. juni 2005 Skrevet 25. juni 2005 Teh Hoboman: Folk har generelt ikke lyst til å lære seg yum install osv, all installering der man ikke kan bruke klikk-klikk, install er helt pyton for folk som ikke kan noe spesielt med PC, greit du har fikset det til familien din men i bedrifter og diverse andre folk jeg har vært i kontakt med har rett og slett ikke brydd seg om Linux av den enkle grunnen av at det er dårlig offisiell support og dårlig konverteringsterskel fra Windows/Office til Linux/OpenOffice. Når man har en Linuxdistro satt opp og går feilfritt så er det helt ok, alle kunne nok ha hatt sjansen til å surfe og skrive, men jeg ser det ikke som noe alternativ for Windows generelt når det kommer til brukere som faktisk installerer noe av og til og ikke har noen sønn/datter i huset som kan hjelpe dem hvis noe skulle gå galt eller at noe ikke skulle virke. EDIT: Trøtt. YaST, Synaptic, Kynaptic. GUI-programmer hvor man enkelt kan søke etter pakker, peke, klikke, og installere. Om man skal lære seg noe, så er det jo ikke så vanskelig det, jeg ser ikke problemet. Offisiell støtte går det an for bedrifter å skaffe seg, det er ikke vanskelig. Du går bare utifra at folk heller vil lete på nettet etter .exe filer, kjøpe seg antivirus, osv. Windowsbrukere jeg snakker med på jobben, blir som regel litt satt ut av at jeg bare kan starte synaptic og ha mange tusen programmer klare til installasjon med et par klikk. Kan ikke kommentere OOo vs Office, siden jeg ikke har mye erfaring med å lagre i .doc, selv om det har gått smertefritt de gangene jeg har forsøkt.
A!1 Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Skrevet 25. juni 2005 Basus: Jeg har ennå ikke hatt spesielle problemer med Cedega. Men jeg har bare prøvd med spill som jeg visste på forhånd at skulle fungere greit... og de aller fleste populære spill fungerer... HL2 har faktisk bedre ytelse under Linux på maskinen min enn under Windows. Så det du sier om ytelse stemmer ikke helt... Du trenger ikke å bruke ALSA når OSS fungerer... Tror du foreldrene til Teh Hoboman ville satt igang å installert Windows selv dersom de hadde fått problemer med Linux-installasjonen eller ringt sønnen eller fått hjelp av noen andre, mer datakyndige personer? Jeg kan være enig i at det er en del tilvenning og at det kan være mye hodekløing viss du skal finne ut av alt selv og ikke har noen til å hjelpe deg. (www.linuxquestions.org er genial der). Men viss jeg prøver å huske 10-12 år tilbake, så var det MYE knoting med å lære seg Windows også...
A!1 Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Skrevet 25. juni 2005 Kan ikke kommentere OOo vs Office, siden jeg ikke har mye erfaring med å lagre i .doc, selv om det har gått smertefritt de gangene jeg har forsøkt. Viss du har prøvd OpenOffice.org 2.0 beta, så er det en enorm utvikling og tilnærming til MS Office. Og det skulle ikke være store saken for en MSOffice vant person å lære seg OOo 2.0.
Teh Hoboman Skrevet 25. juni 2005 Skrevet 25. juni 2005 Tror du foreldrene til Teh Hoboman ville satt igang å installert Windows selv dersom de hadde fått problemer med Linux-installasjonen eller ringt sønnen eller fått hjelp av noen andre, mer datakyndige personer? Tenkte jeg bare skulle kommentere akkurat det her, jeg hadde egentlig ikke tenkt å diskutere det noe videre, men jeg bare nevnte familien min, fordi, de måtte ringt etter hjelp om det var Windows eller GNU/Linux de brukte, om de ringer etter linuxkyndige eller windowskyndige er jo hipp som happ. Vil bare nevne at jeg enkelt kunne overbevist småbedrifter her i nærheten om å bruke GNU/Linux og fri programvare, om jeg bare hadde hatt et godt faktureringsprogram...
TheIlluminated Skrevet 25. juni 2005 Skrevet 25. juni 2005 Å konvertere bedrifter til Linux er ikke så enkelt som du skal ha det til: Tid er penger, tapt arbeidstid er penger, omskolering og nyutdanning av ansatte er videre tapt tid som er tapte penger. Ansatte blir misfornøyde om ting virker fra før og skal over til noe såkalt bedre for at bedriften skal spare penger og dermed dårligere arbeidsmoral og ikke like effektiv i hverdagen som er tapte penger. Dette vet jeg godt ettersom jeg har arbeidet i IT relatert bedrift der jeg har snakket med ansvarlige administratorer osv. angående Linux. Ansettelse eller innleie av Linuxfolk er meget dyrt, det eneste jeg kunne sett på som en mulig Linuxmaskin i et Windowsmiljø er firewall. I store bedrifter er det aktuelt, men sjeldent noe som administratorene og ledelsen liker. Ikke fiks det som virker, skulle en konvertering gå galt til hva som helst kan det bety alfa og omega for bedriften.
A!1 Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Skrevet 25. juni 2005 Ikke fiks det som virker, skulle en konvertering gå galt til hva som helst kan det bety alfa og omega for bedriften. Enig med deg der... på bedriftsnivå er det unødvendig å bytte før det blir problemer. Men dersom en bedrift skal sette opp en nytt system/er i oppstartingsfasen, så mener jeg linux er det beste valget. Ingeniører burde blandt annet være greit kjennt med linux, da det er utbredt brukt bl.a. på NTNU. Men det høres ut som du har brukt litt ustabile distribusjoner/versjoner også... Dersom du holder deg til "Stable" utgivelser av linux, så er det ekstremt sjelden at du støter på problemer og det er enklere å rette feil i de også. "Unstable" og "Testing" burde alle som ikke driver å utvikler distro holde seg unna.
olefiver Skrevet 25. juni 2005 Skrevet 25. juni 2005 Det engelske linuxmagasinet Linux Format har en artikkel i juli nummeret sitt om hvordan å bli en god FLOSS evangelist, og du får med Ubuntu 5.04. yay Gode tips i artikkelen inkluderer: - Ikke vær en korsfarer. Du kommer aldri til å "omvende" noen hvis du oppfører deg som en gammeldags, selvhellig jesuitt prest. Møt FUD med gode gjennomtenkte argumenter. GNU/Linux og alle andre FLOSS prosjekter er ikke religion, uansett hvilken dust du snakker med må du aldri bryte ut i en "fire and brimstone" preken. - Små skritt. En bruker, ett program. At kompisen di endelig går fra IE til Firefox forandrer ikke verdenen, men kanskje han ser med vennligere øyne når du kommer med OpenOffice.org. Og før han vet ordet av det kjører han GNU/Linux eller BSD eksklusivt. Finn et problem og presenter en *nix løsning. Gjør ditt beste for at overgangen går bra. Sier noen nei, ikke surmul, finn/vent på neste mulighet. OG les deg opp kunnskap om linux mytene slik at du kan skyte dem i senk. "And always remember: Big smile"
A!1 Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Skrevet 26. juni 2005 Det engelske linuxmagasinet Linux Format har en artikkel i juli nummeret sitt om hvordan å bli en god FLOSS evangelist, og du får med Ubuntu 5.04. yay Får du kjøpt Linux Format på Narvesen, eller må du abonnere?
TheIlluminated Skrevet 26. juni 2005 Skrevet 26. juni 2005 Linux Format trenger man ikke å abonnere, men det er et utrolig bra blad som er veldig interessant som jeg kan vedde en del penger på at du vil like Mental. Jeg har ikke stabilitetsproblemer med noen av distroene jeg har prøvd, men uansett er det veldig kritisk når det kommer til bedriftsoverganger. Bedrifter som starter fra scratch har nok det mye enklere å velge Linux, men generellt sett må det kursing til ettersom et mindre fåtall eller ingen kan Linux (uansett hvor intuitivt det måtte være) men det er så. Administratorer er en annen sak.
A!1 Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Skrevet 26. juni 2005 En bedrift i oppstartsfasen ville nok sett etter folk som har den kompetansen de trenger. Altså ville ikke de fått samme problemet som en etablert bedrift bestående kun av Windows-kyndige ansatte, ved å benytte seg av Linux.
TheIlluminated Skrevet 26. juni 2005 Skrevet 26. juni 2005 Det er helt klart at et nyoppstartet bedrift ville sett etter Linux-kyndige ansatte, men vanlige ansatte som kan Linux gror ikke på trær, det er isåfall et veldig mindretall av dem. Den vanlige ansatte kan MS/Office via Datakortet som de i tilfelle brukte ca. 9-12 måneder på.
olefiver Skrevet 26. juni 2005 Skrevet 26. juni 2005 Får du kjøpt Linux Format på Narvesen, eller må du abonnere? Jeg kjøper det på Narvesen ja. Men jeg har bare funnet to som fører bladet. Den ene på togstasjonen i Sarpsborg, den andre på togstasjonen i Moss. Og det er ikke alltid den i Sarp har LinuxFormat med DVD, kun den med CD. Men du sparer kanskje penger ved å abonnere...? Når det gjelder bedrifter så trur ikke jeg at det er none hindringer for FLOSS innføring. Poenget er å velge situasjonene med omhu. Finn prosjekter/problemer som du har kunnskap i, start i det små og pengefattige, og prøv å hold risiko til et minimum. Direkte sitat fra LinuxFormat: Suksessfull evangelisme og overgang til en FLOSS løsning innad i en bedrift er avhengig av tre strategier: - å fikse riktig problem - få interesse og støtte fra folka som vil bli påvirket av byttet - følge etablerte FLOSS prosedyrer og protokoller.
TheIlluminated Skrevet 26. juni 2005 Skrevet 26. juni 2005 Jeg tror også at en god Linuxstrategi burde innebære å gjøre de som skal arbeide med systemene (klient og admin) til å bli litt entusiastisk og glad over hva dem skal jobbe med. En misfornøyd ansatt som ikke forstår hva som skjer er en lite produktiv ansatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå