Gå til innhold

2 takt, 4 takt. Hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvordan var motoren? Er det sånn at du prøver og finne en ny motor til en båt du allerede har?

Edit: Så det nå.. Hvordan var båt og motor da?

Endret av paroa
Skrevet
Hvordan var motoren? Er det sånn at du prøver og finne en ny motor til en båt du allerede har?

Edit: Så det nå.. Hvordan var båt og motor da?

Som sagt så vet jeg ikke så mye om båt :p

Har ikke båt eller motor fra før..

Båten og motoren var bra så vidt jeg kunne se :p

  • 4 uker senere...
Skrevet

Det er to hovedforskjeller på 2-takt- og 4-taktmotorer:

1. Hvordan de spyles (eksos fjernes fra sylinderen og ny luft/bensin tas inn)

2. Hvordan de smøres.

 

SPYLING

4-taktsmotoren har mekanisk spyling. Etter arbeidstakten, hvor forbrenningen skyver ned stempelet og skaper kraft, har den to ekstra takter for å pumpe ut eksos og suge inn ny luft/bensinblanding. Den har ventiler som åpner for utblåsing- og innsugingsportene. 2-taktsmotoren har dynamisk spyling: Undersiden av stempelet/veivhuset fungerer som en pumpe som blåser luft/bensin inn i sylinderen når denne er i bunn, og dette skal samtidig blåse ut eksosen. Denne spylingen er ikke helt effektiv. Noe eksos vil være igjen i sylinderen og noe luft/bensin vil følge med eksosen ut. Dette gir større bensinforbruk og forurensing. Man trenger ikke ventiler fordi stempelet selv fungerer som ventil. 2-taktsmotoren er lettere fordi den har færre deler, og når den erbeider på hver 2. takt trenger den mindre sylindervolum pr hk.

 

SMØRING

Veivhuset og stempelet må smøres. I 4-taktsmotoren brukes motorolje som ikke forbrukes (bortsett fra litt olje som lekker til brennkammerert, især på slitte motorer). I 2-taktsmotoren er det luft/bensinblanding i veivhuset, så olje må tilsettes denne blandingen. Men mesteparten av oljen forbrennes uten å gjøre nytte for seg. Derfor den sure blårøyken fra 2-taktsmotorene. På små motorer blandes oljen i bensinen på forhånd, men større/avanserte motorer har egen oljetank, og oljen doseres etter behov. P.g.a. mer effektiv smøring kan 4-takstmotoren ha lenger levetid. Men til gjengjeld har den flere deler som kan gå sund.

 

Hva er best? Det kommer ann på hva du legger vekt på. 2-taktsmotoren er lettest og koster mindre i innkjøp. 4-taktsmotoren er mest økonomisk i drift, er mer miljøvennlig og kan ha lenger levetid. Men hvis den trenger overhaling/reparasjon kan det bli dyrere fordi den har flere deler.

  • 10 måneder senere...
Skrevet

Kort oppsummert har en 2-takt to arbeidstakter, og respektive 4 takter på 4-takter. Howstuffworks.com vil jeg tro har noe om dette. Ellers kan det være verdt å sjekke et rimelig stort oppslagsverk, internett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...