visio Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Hei ! Etter god hjelp herfra fant jeg ut hva som feiler maskinen min. Tror jeg ihvertfall. Jeg fikk ikke startet den opp så mye som at jeg kom in i BIOS en gang. Det var kun viftene som begynte og gå. Etter spm. her inne da så var det mange som var enige om at PSU'n jeg hadde (Q-tec 350W) sansynligvis var årsaken. Jeg fikk lånt meg en strømforsyning og fikk liv i maskinen med en gang. Men ved flere forsøk, så stoppet den opp igjen. Kan det være PSU'n har tatt knekken på hovedkortet mitt?? eller at jeg er skikkelig uheldig og at begge deler er defekte?? En annen ting er......Den fant ikke hardiskene mine. Jeg har WD SATA disker, så jeg fikk med noen disketter når jeg kjøpte hovedkortet som måtte være inlagt for at jeg skulle finne diskene pga at det er SATA disker tror jeg......Er det disse filene som er forsvunnet da? Hvordan får jeg evt lagt dem inn igjen uten at jeg må innstalere alt på nytt? (jeg nullstilte CMOS med jumperen) Ellers så ville jeg satt stor pris på hjelp til valg av nytt hovedkort og PSU til maskinen min. Da er jeg ikke så opptatt av at det skal takle spilling, men mere at det er et stabilt og bra kort som er helt kompatibelt med komponentene jeg sitter med Jeg har: Epox 8hda3+ hovedkort (som jeg mistenker er defekt) radeon 9600se saphire skjermkort AGP-slot Minne corsair value 2* 512Mb PC3200 (Alså 1GB tilsammen) AMD 64 3000+ socket 754 WD caviar 160 GB SATA harddisk WD caviar 250 GB SATA harddisk nr. 2 Hadde satt stor pris på om noen kunne komme med noen gode bidrag her så slipper jeg kanskje unna mye styr med kompabilitetsproblemer :-)
visio Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Skrevet 21. juni 2005 ........ Er det ingen som har noe å bidra med??
madammim Skrevet 22. juni 2005 Skrevet 22. juni 2005 Hei! Kan ikke svare på spøesmålene dine, men kan komme med en erfaring fra et lignende tilfelle med deffekt PSU. PSU ble byttet, men ikke liv i PC. Så ble ting på HK byttet ut en for en (Prosessor, Ram o.l). Dette resulterte i at PC plutselig bootet etter bytte av ram. Men det var kun en gang, så dødt igjen. Gammel RAM ble satt inn, og PC bootet en gang til. Etter mye frem og tilbake fant vi en kondensator i nærheten av rammen som var lekk. Det hadde lekket elektrolyse nedover HK, og noen baner var sikket ødelagt. Når vi presset i RAMen fikk vi vel kontakt, slik at det gikk å boote en gang... Tror nok at denne kondensatoren var ødelagt av PSU, som ikke ble prøvd på det nye HK... Sjekk for slike feil på ditt HK.
sssh Skrevet 22. juni 2005 Skrevet 22. juni 2005 De diskettene til HDene er kun der for HK som ikke har native SATA-støtte idet du skal legge inn OS. Så lenge du allerede har OS installert (win XP el l), kan du legge diskettene på hylla. Er delene helt nye derimot, og du nettopp har satt sammen maskinen, er saken en helt annen.. Da kan du begynne å feilsøke på andre komponenter også.. Jeg hadde begynt med å ettersjekke power-button kontakter og sånne ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå