Gå til innhold

CS2 vil ikke forhåndsvise RAW-filer


Anbefalte innlegg

Når jeg laster inn RAW-filer fra EOS 350D til CS2 vises de kun som CR2-ikoner, og ikke som miniatyrbilder. Jeg har ingen problemer med å redigere filene i RAW-editoren, og i Zoombrowser EX vises RAW-filene som bilder.

 

Men ikke i Photoshop.

 

Jeg har lastet ned den nye Camera Raw-plug in.

 

Noen som vet hvor problemet ligger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke fatte og begripe hvorfor det skal være så vanskelig å se preview på RAW-filene i CS2 når et simpelt program som Zoombrowser EX (som følger med de fleste Canon kameraene) klarer det.

 

Det vil si at dersom jeg kun ønsker å ta bilder i RAW, så må jeg trykke rundt i "blinde" i browseren helt til jeg finner bildet jeg ønsker å redigere.

 

Jeg har lastet ned den siste Camera Raw plug-ins fra Adobe. Så Photoshop kjenner igjen filen, og jeg får redigert, alt det der...men får altså ikke preview. Bare et ikon som det står "Raw" på.

 

"CS2 er veldig kompatibel med RAW", my ass!

 

Noen som kjenner til et bra, men gratis, Raw-program?

 

Eller enda bedre; noen som har kompetanse på området som vet hvor feilen ligger?

Lenke til kommentar

Er det i Adobe Camera Raw vinduet hvor du redigerer/prosseserer at du ikke får se preview eller er det i Windows Explorer?

 

Dersom det er i Explorer regner jeg med du selvfølgelig har "Miniatyrbilder" som visning? Uansett skal du kunne bruke Adobe Bridge som følger med CS2. Dette er gir en god oversikt alà Zoombrowser.

Dersom du faktisk ikke kan se bildet ditt i ACR ville jeg reinstallert med en gang.

Lenke til kommentar

Når jeg skal åpne et nytt bilde, ligger bildene i My Pictures-folderen.

Der ligger alle RAW- og Jpeg filene. Jpeg kan jeg se som thumbnails, men både

RAW og PSD-filene vises som ikoner.

 

Jeg får redigert RAW-filene, og lurer derfor på om den kun dreier seg om en innstilling jeg ennå ikke har funnet.

 

Kanskje det har noe med hvor jeg laster inn bildene. Jeg har valget mellom å laste inn med Canon-programvaren "Zoombrowser EX", eller rett inn i photoshop.

Lenke til kommentar
Når jeg skal åpne et nytt bilde, ligger bildene i My Pictures-folderen.

Der ligger alle RAW- og Jpeg filene. Jpeg kan jeg se som thumbnails, men både

RAW og PSD-filene vises som ikoner.

 

Nå har jeg Nikon men det er mulig det er det samme med Canon, jeg har en liten programsnutt installert " NEF Thumbnail Updater" Jeg husker ikke hvordan den ble installert da jeg har prøvd det meste av programware i det siste.

 

Når det gjelder PSD og TIFF filer har jeg samme "problem" som deg!

 

Jeg bruker NikonView som arkivering,sortering og visningsprogram, kansje du har ett tilsvarende Canon, DPP eller noe lignende mener jeg at jeg har lest om?

Du kan jo bruke Zoombrowser EX som du selv refererer til, eller hva som måtte falle i smak. Det er i vertfall nok å velge melllom gratis eller ei!

 

:) Per

Lenke til kommentar
Når jeg skal åpne et nytt bilde, ligger bildene i My Pictures-folderen.

Der ligger alle RAW- og Jpeg filene. Jpeg kan jeg se som thumbnails, men både

RAW og PSD-filene vises som ikoner.

Men er det i Windows explorer/utforsker du ikke får se thumbnails'en eller i adobe bridge?

 

Jeg får heller ikke sett thumbnails av RAW bildene mine i windows explorer.

Men i Adobe Bridge og Picasa så går det bra.

 

Så det er i tilfelle helt normalt.

Lenke til kommentar

Får ikke sett previews i Bridge, heller.

Men det rare er at jeg kan se bildet i previewvinduet helt nederst (det det står størrelse på filen osv). Men likevel er jeg like langt, da jeg fysisk må trykke på RAW-ikonet for å se hvilket bildet det er.

 

Forstå det deg som kan. Jeg gjør det ikke.

Lenke til kommentar

Hmmmm.........

Tror det hadde vært lettere å hjelpe deg om du hadde postet en PrintScreen av dette.

Jeg har visning både i Explorer, Zoombrowser, NikonView ob Bridge så dette er ikke normalt i det hele tatt.

 

Når det kommer til å importere fra kameraet vil jeg anbefale å bruke Min Datamaskin/Explorer og ikke et program for å gjøre dette, men iom at du ikke har preview så blir det jo klønete.

Jeg har sett lignende problemer før når det gjelder Tiff og RAW, dette skyldtes at maskinen var for treg/klarte ikke oppdatere seg. Med jpg var det aldri noe problem. Jeg sitter på 2.4P4 og 512mbRAM og det tar en liten stund før denne maskinen klarer å generere Thumbnails av D70-NEF filer. CRW og Tiff er som regel betraktelig større og tyngre, så det mulig dette er forklaringen. Hva har du av maskinvare?

XP service pack 1 eller 2?

Har du søkt gjennom forumet på dpreview.com?

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

Forhåndsvisning av psd-filer i windows går an hvis man har Photoshop 7. Men man er nødt til å installere en slags plug-in (usikker på hva) fra PS 7 for å få gjort det samme i CS. Hvis du søker litt på forumet, så finner du den sikkert.

 

Forhåndsvisning av RAW-filer (som tråden egentlig handler om) vet jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Hmmmm.........

Tror det hadde vært lettere å hjelpe deg om du hadde postet en PrintScreen av dette.

Jeg har visning både i Explorer, Zoombrowser, NikonView ob Bridge så dette er ikke normalt i det hele tatt.

Har du forhåndsvisning av RAW filer i Windows explorer/utfrosker?

 

Det har nemlig ikke jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...