Gå til innhold

flere Domener på samme server


Anbefalte innlegg

Noen som kan gi meg litt tips om hvordan jeg kan kjøre flere domener på samme server med kun en ip adresse. har en server 2003 kjørende på en adsl linje, og ønsker å sette opp flere unike websiter. Jeg vet at det lar seg gjøre, men er ikke sikker på hvordan.

 

Madcow

Endret av Madcow01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt bruker jeg Ms server 2003 advanced version. Er usikker på om det er nødvendig med Ftp, men hvis jeg finner ut hvordan jeg setter opp multiple websites, så er det vel samme fremgangsmåte for ftp.

 

Problemet mitt er hvordan jeg setter opp flere domener på en ip adresse.

Har en website kjørende fra før, men trenger mulighet for å sette opp ett eller flere domener mot samme server.

 

Madcow

Lenke til kommentar

Vel, poenget her er vel som ExTerminator er inne på, at Madcow01 prøver å sette opp et webhotell (Mao. en fysisk server som hoster en eller flere domains (DNS) og som skal nås via Internett.

 

For å få til dette så må du registrere alle dine domains hos Internic på en eller annen måte. Dette for at DNS navn skal kunne benyttes i søket etter de forskjellige websider tilhørende forskjellige domains du ønsker å sette opp (Regsitrert mot samme ip adresse).

 

Et annet problem du også må løse er hva du gjør hvis du ikke har fått fast ip adresse av din ISP - da må du i tillegg bruke en dynamisk DNS løsning.

 

Webserver løsning er ikke problemet i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Tror ikke dere helt vet hva dere snakker om...

Hvis du bruker apache er saken biff...

Da tar du alle domenene dinne og forwarder til din IP adresse.

Så åpner du httpd.conf (ligger i apache mappa)

og legger inn følgende i slutten av filen

 

<VirtualHost *:80>

ServerAdmin "din mail adresse"

DocumentRoot "kataogen som siden ligger i"

ServerName "domenet"

ServerAlias "og under domenet"

</VirtualHost>

 

Eksempel:

 

<VirtualHost *:80>

ServerAdmin [email protected]

DocumentRoot /var/www/html/vg.no

ServerName vg.no

ServerAlias www.vg.no

</VirtualHost>

Lenke til kommentar
Tror ikke dere helt vet hva dere snakker om...

Hvis du bruker apache er saken biff...

Og det vet du ? ;)

 

Hvis du har lest første innlegg så har du sikkert fått med deg at trådstarter ikke bruker Apache.

 

BTW:

Når det gjelder Apache og vhosts så synes jeg løsningen din er tungvindt. Hvis man har flere vhoster så blir det fort rot i httpd.conf (og ikke minst så blir filen unødvendig stor). Anbefaler bruk av include.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...