Gå til innhold

Sigma 50-500mm F4-6.3 EX RF HSM blir til.....


Anbefalte innlegg

Sigma 80-800mm F4-6.3 EX RF HSM

 

Siden 50-500mm tilsvarer 10x optisk zoom på et vanlig kamera så lurte jeg på om noen vet hvor mye optisk det ville vært på et vanlig kamera når det er 80-800 siden crop factoren på 20D øker brennvidden.

 

På forhånd takk....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sigma 80-800mm F4-6.3 EX RF HSM

 

Siden 50-500mm tilsvarer 10x optisk zoom på et vanlig kamera så lurte jeg på om noen vet hvor mye optisk det ville vært på et vanlig kamera når det er 80-800 siden crop factoren på 20D øker brennvidden.

 

På forhånd takk....

"... siden crop factoren på 20D øker brennvidden."

FEIL - FEIL - FEIL - FEIL - FEIL - FEIL - FEIL - FEIL!!!!!!!!

 

Når skal Dere lære dette??? Uannsett hvilket kamera som et 50 mm objektiv blir satt på, SÅ BLIR IKKKKKKKE brennvidden endret. Den er og blir en 50mm. Men utsnittet på bildeflaten vil være forskjellig, på de forskjellige kamera-modeller, sammenlignet med 24x36 formatet.

Jeg skjønner ikke hvilken "tulling" som har kommet med denne påstand (Objektiv-leverandørene er det i alle fall ikke).

I all min analoge fototid (det er over 40 år) hadde vi ALDRI noen problem med brennvidder og filmformater. Vi fotograferte med 24x35, 45x60, 60x60, 60x70 og 4"x5".

Og var veldig klar på at en 50mm satt på en HASSELBLAD, ga vesentlig mer vidvinkel-utsnitt enn på en 24x36 (på 50- og 60-tallet også kalt LEICA-formatet).

Og det har i alle tider vært en standard oppfatning at diagonalen på filmformatet tilsvarte "normalobjektivet". ca 50mm for 24x36 og 85 mm for 6X6. (Pytagoras = a2+b2=c2).

Et 30 mm objektiv vil, på et DIGITAL-kamera, gi omtrent samme bildeutsnitt som 50 mm gir på et 24x36 format.

 

Jeg holdt på å le meg skakk, da jeg på BIG PICTURES- seminaret i fjor, satt og hørte på at dagens "seriøse" fotografer (hvis en kan kalle dem det) forlangte at både CANON og NIKON skulle navngi objektivene sine med 3 forskjellige brennvidder, alt etter som hvilket kamera en skulle bruke objektivet på.

 

La oss slippe mer av dette TULLET om endring av brennvidder.

La i alle fall DETTE forumet gå foran med et godt eksempel.

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar

Da beklager jeg på det sterkeste.....men tror det er på dette forumet et sted jeg har hørt at man skal gange brennvidden med 1.6 og få den brenvidden på kameraet ditt. Men så det er slik at bildeutsnittet blir redusert da? Så du kommer egentlig nærmere uansett? Skjønner jo at man ikke får et 800 mm objektiv, men trodde at det føltes som et da.

Lenke til kommentar

Du ganger med 1,6 for å finne ut hvilken brennvidde som vil gi tilsvarende utsnitt på et 35 mm kamera. Det du gjorde feil var å si at cropfaktoren faktisk øker brennvidden.

 

500/50=10 og 800/80=10 så objektivet er 10x zoom på både D20 og et analogt 35 mm kamera. Zoomfaktoren forandrer seg like lite som brennvidden når man bytter sensorstørrelse.

 

Det er en del forvirring siden på kompaktkamera starter objektivene ofte på tilsvarende 32 mm, da vil zoom faktoren si noe om forstørrelsen. Men zoomfaktoren er egentlig forholdet mellom største og minste brennvidde og sier ingenting om forstørrelsen. Så et 1200mm objektiv har 1x zoom siden det har fast brennvidde.

 

Hvis du vil vite hvordan forstørrelsen er i forhold til et kompaktkamera så deler du maksimal brennvidde på 32, 800/32 = 25 sånn at forstørrelsen tilsvarer et kompaktkamera med 25x zoom.

Lenke til kommentar

Godt at vi faktisk har brukere som kristallo som kan forklare dette på en grei og enkel måte

 

xStone2005... Man skal være litt saklig og høflig i sine innlegg på et slikt forum. Flere uttalelser av denne typen skaper bare en dårlig tone i forumet. Ser du at noen har misforstått noe, så forklarer du den personen hva han eller hun har misforstått på en høflig og saklig måte. Personen du kritiserer har hørt noe, og tror at dette er korrekt. Om man da kan forklare den personen dette uten å gå for langt i språkbruk, er dette en mer riktig måte. Jeg hadde følt meg ganske "tråkket på" om jeg hadde fått kjeft for noe andre hadde forklart meg.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...