Gå til innhold

Sony P200 vs. Ricoh Capilo R2


Anbefalte innlegg

Vet det finnes mange "hva skal jeg velge" emner i forumet allerede - og alikevel velger jeg (som alle andre) og starte mitt eget emne. Det er et par grunner til dette:

 

1. Mitt valg står mellom to kameraer som kun er omtalt i forskjellige emner.

2. Jeg håper at dette emnet skal kunne bidra med nyttig (og nøytral) kunnskap til meg og andre som er i noenlunde samme situasjon.

 

Og så over til kameraene det dreier seg om; Sony P200 og Ricoh Capilo R2. Jeg gjør oppmerksom på at jeg har vært en snart-tur innom butikken og testet begge to littegrann, i tillegg til at jeg har sammenlignet testbildene fra P150 (forgjengeren) og R2 i galleriet på akam.no. I tillegg til dette har jeg selvfølgelig lest ymse tester på nettet.

 

Side ved side sammenligning av spesifiksjoner

 

BILDER:

sony_cyber-shot_dsc-p200_1_3.jpg

Sony P200

 

ricoh_caplio_r2_1_3.jpg

Ricoh Capilo R2

 

FORDELENE:

Sony P200

-bra batterikapasitet

-raskt

-manuelle mulighter

-gjennomsiktssøker

-videofunksjon som antageligvis kan brukes

-lite

 

Ricoh Capilo R2

-vidvinkel

-bedre batterikapasitet

-raskere

-billig minne

-lite

-kan bruke AA batterier

 

ULEMPENE:

Sony P200

-dyrt minne (Memory Stick)

-ikke vidvinkel

 

Ricoh Capilo R2

-dårlig skjerm og ingen gjennomsikssøker

-billedkvaliteten tilfredsstiller ikke mine krav helt

-byggekvaliteten på enkelte deler virker litt "billig"

 

Dette er de fordelene og ulempene som bryr meg mest om. Jeg er klar over at de skiller seg fra hverandre på flere måter også, blant annet på lysstyrke, makrofunksjon, overføringshastighet til pc. Men disse kriteriene er ikke fullt så viktige for meg.

 

I hovedsak er det mine opplevelser etter å ha sammenlignet billedkvaliteten som får meg til nøle med å velge Ricoh Capilo R2. Jeg vet at mange synes billedkvaliteten er mer enn bra nok, men etter å ha sammenlignet bildene med bilder fra andre kameraer er jeg tvilende. Jeg syns den virker litt kornete og at det er litt dårlig dynamikk* i fargene. La merke til dette etter at jeg prøvde å behandle noen bilder i Photoshop. Det virker også som om mørke felt blir litt undereksponert og at lyse felt blir litt overeksponert. Det er mulig dette blir anerledes hvis kameraet stilles om til å levere TIF filer, men i utgangspunket er ikke dette noe alternativ pga. plassen disse vil ta.

*er ikke helt klar over om det kalles dynamikk (eller hvilket ord man bruker), men omfanget, eller spennet i fargene virket ikke helt bra. Store områder fikk raskt samme farge da jeg endret 'Levels' på bildene. Dette var ikke tilfelle med P150 bildene.

 

Samtidig er det mangelen på vidvinkel som får meg til å nøle med å kjøpe Sony P200. Jeg er klar over at det går ann å kjøpe vidvinkel adapter til dette kameraet for en (relativt) rimelig penge på blant annet Ebay (jeg jobber ikke der :p ), men dette er ikke noe reelt alternativ. Med en slik adapter blir kameraet stort og en god del dyrere. Bildene på P150 virker som de har gjennomgått en del støyreduksjon, men er alikevel bra etter mitt skjønn.

 

Jeg må ærlig inrømme at det heller mot Sony P200 for min del, til tross for dårlig vidvinkel og dyrt minne. Men alikevel klarer jeg ikke å bestemme meg for dette. Det er nettopp fordi Ricoh kan by på utrolig rask autofokus, ekte vidvinkel og enorm batterikapasitet.

 

Er det noen som har noe mer å tilføye som kan få meg til å velge det ene eller det andre? Noen tester som det ikke er linket til på akam.no, testbilder som endrer min mening om billedkvaliteten..? Jeg er selvfølgelig åpen for forslag når det gjelder andre kameraer også. Har kikket på blant annet Nikon Coolpix 5900 (bra bilder, ikke like raskt) og Olympus Mju 800 (intressante specs, ingen tester, litt stort), men har foreløpig lagt disse fra meg.

 

Håper noen kan komme med inspill som kan være til hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går definitvivt for Ricohen. Jeg har ikke testet billedkvaliteten slik som du, men for en gammel speilrefleks entusiast betyr vidvinkelen veldig mye, samt hurtigheten ved fotografering av barna mine osv.

De testebildene jeg har sett på akam.no, og på den tsjekkiske testen linket til hos akam.no, gjør meg rolig for at billedkvaliteten er mer en god nok for meg. Da betyr faktisk funksjonalitetn mer i bunn og grunn.

Jeg har bestilt Ricohen hos Pixit.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor du har lagt ut "enda et innlegg på dette emnet" når du sitter på så mye info som du gjør. Eneste måten du kan bestemme deg for hvilket er å holde de i hånda, og det kan ingen her inne på forumet hjelpe deg med!

 

Skal jeg velge svart eller grått kamera...?

Skal den ha rosa eller sølv-knapper...?

Skal den si klikk eller klokk når den tar bilder..?

 

Herregud..

Lenke til kommentar
Eneste måten du kan bestemme deg for hvilket er å holde de i hånda, og det kan ingen her inne på forumet hjelpe deg med!

Jeg gjør oppmerksom på at jeg har vært en snart-tur innom butikken og testet begge to littegrann (...)

 

Jeg har holdt de i hånda. Hvis du ikke har noe fornuftig å komme med foreslår jeg at du lar være å poste innlegg.

Lenke til kommentar
Jeg har holdt de i hånda. Hvis du ikke har noe fornuftig å komme med foreslår jeg at du lar være å poste innlegg.

Hvis du ikke har noe nytt å spørre om, så hvorfor legge inn nytt emne????

 

Du skriver selv at du ikke kommer med noe nytt spørsmål som det første du sier i diskusjonen.

 

Man bør vel feie for egen dør først..

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor du har lagt ut "enda et innlegg på dette emnet" når du sitter på så mye info som du gjør. Eneste måten du kan bestemme deg for hvilket er å holde de i hånda, og det kan ingen her inne på forumet hjelpe deg med!

 

Skal jeg velge svart eller grått kamera...?

Skal den ha rosa eller sølv-knapper...?

Skal den si klikk eller klokk når den tar bilder..?

 

Herregud..

Problemet er jo at man aldri får nok informasjon om et kamera før man kjøper det. Det er snakk om tusenlapper som skal brukes på et kamera, og man vil gjerne gjøre "det rette" valget. Jeg synes i alle fall det er interessant å høre hva andre hadde valgt, og hvorfor.

 

Synes forresten det er er helt topp at hoika legger fram en del info som vi andre også kan lære noe av. Personlig har jeg ikke helt sett de to kameraene opp mot hverandre før nå.

 

Personlig ville jeg gått for R2 siden den er fabelaktig på autofokus i dårlig belysning og er generelt veldig rask fra det tidspunktet du vil ta bildet til bildet er tatt. Slike kameraer brukes mye inne og en vil gjerne fange en situasjon som i utgangspunktet ikke varer så mange sekundene. At skjermen ikke er i ypperste klasse er ikke ideelt, men hvis kameraet skal gjøres så billig som mulig synes jeg det er bedre at optikken er på plass.

 

Min konklusjon: R2 er et skikkelig impulsivt kamera -klar til å tå bilder absolutt når som helst! :D Det liker jeg ved et kompaktkamera!

Lenke til kommentar
Problemet er jo at man aldri får nok informasjon om et kamera før man kjøper det. Det er snakk om tusenlapper som skal brukes på et kamera, og man vil gjerne gjøre "det rette" valget. Jeg synes i alle fall det er interessant å høre hva andre hadde valgt, og hvorfor.

 

Og i mellomtiden forsvinner gode motiver hvor man tenker; dæven, nå skulle jeg hatt kamera...

 

 

Det eneste man kan gjøre når man har SÅ MYE INFO som her, er å ta turen til butikken igjen, og rett og slett ta det kameraet som føles best der og da, og heller bruke tiden på å ta bilder..!!

Endret av photoguy
Lenke til kommentar
Synes forresten det er er helt topp at hoika legger fram en del info som vi andre også kan lære noe av. Personlig har jeg ikke helt sett de to kameraene opp mot hverandre før nå.

Takk! Det var noe av tanken med denne posten. Har kjøpt Sony P200 nå, men vil fortsatt at emnet skal være her, nettop fordi jeg anser det som nyttig informasjon.

 

Grunnen til at nettop disse to er satt om mot hverandre er utløserforsinkelse og autofokus. Begge kameraene er raske, og blir for meg defor to natulige alternativer som jeg ble nødt til å sammenligne for å bestemme meg.

Lenke til kommentar

Da er Ricoh R2 i hus. Jeg må si jeg er meget fornøyd. LCD-skjerm er som akam-testen sier ikke helt på topp, men det spiller ingen rolle når kameraet fokuserer såpass bra som det gjør. Det man må huske på er å velge ISO-verdier manuelt hvis det er lite lys, ellers kan kameraet finne på å velge iso=400+ (mye støy).

 

Fikk nesten sjokk når jeg så støyen på de første testbildene, men roet meg ned da jeg så at de var tatt med iso 400 :p

Lenke til kommentar
Problemet er jo at man aldri får nok informasjon om et kamera før man kjøper det. Det er snakk om tusenlapper som skal brukes på et kamera, og man vil gjerne gjøre "det rette" valget. Jeg synes i alle fall det er interessant å høre hva andre hadde valgt, og hvorfor.

 

Og i mellomtiden forsvinner gode motiver hvor man tenker; dæven, nå skulle jeg hatt kamera...

 

 

Det eneste man kan gjøre når man har SÅ MYE INFO som her, er å ta turen til butikken igjen, og rett og slett ta det kameraet som føles best der og da, og heller bruke tiden på å ta bilder..!!

Photoguy: Ingen grunn til å være frekk og lage spam-innlegg mot personer som spør om hjelp på forumet. Det er derfor forumet eksisterer. Slike innlegg har ingen nytte, og skaper bare en dårlig tone og rot. Så om du ikke roer ned den tonen jeg har sett i flere av dine innlegg, vil du snart få en advarsel.

 

Legger inn dette i forumet, så også andre blir gjort oppmerksomme på hvordan man ikke skal oppføre seg.

Lenke til kommentar

Har akkurat bestemt meg for å velge Canon powershot S70, og så "oppdaget" jeg Ricohen her i stad..

 

valget mellom bra bilder, masse muligheter på instillingene og "drømmekameraet" mitt, og et super raskt kamera ble plutselig vanskelig.... men det er vel sånn det er... valgets kvaler... :dontgetit:

 

føler jo egentlig at disse to kameraene kommer i _litt_ forskjellig klasse da... (de S70 er på topp :))

 

/edit Også det faktum at Ricohen høres "skranglete" ut er jo et minus jeg ser på.... liker litt solide stødige ting... /edit

Endret av j_hammer
Lenke til kommentar

Hei Hammer. Jeg hadde også bestemt meg for S70 pga vidvinkelen på 28mm. Hadde fått med meg at Ricoh hadde flere kamera med samme vidvinkel, men var litt usikker på de. Så kom testen til Akam av Ricoh R2 og feide all tvil til side. Jeg har i tillegg sjekket en del bilder på nettet som er tatt med R2-en og kamera er nå underveis. Regner med å få det mandag el tirsdag. Noen er litt spørrende til billedkvaliteten, men etter det jeg har sett av meninger på nettet, er den mer enn bra nok til å bli veid opp av de fantastiske kombinasjonene: enormt hurtig autofokus, (Mye raskere En EOS 350D) 28mm vidvinkel, 4,8 zoom, vanvittig batterikapasitet og stor skjerm.

Slik er det med den saken!

Lenke til kommentar
Problemet er jo at man aldri får nok informasjon om et kamera før man kjøper det. Det er snakk om tusenlapper som skal brukes på et kamera, og man vil gjerne gjøre "det rette" valget. Jeg synes i alle fall det er interessant å høre hva andre hadde valgt, og hvorfor.

 

Og i mellomtiden forsvinner gode motiver hvor man tenker; dæven, nå skulle jeg hatt kamera...

 

 

Det eneste man kan gjøre når man har SÅ MYE INFO som her, er å ta turen til butikken igjen, og rett og slett ta det kameraet som føles best der og da, og heller bruke tiden på å ta bilder..!!

Photoguy: Ingen grunn til å være frekk og lage spam-innlegg mot personer som spør om hjelp på forumet. Det er derfor forumet eksisterer. Slike innlegg har ingen nytte, og skaper bare en dårlig tone og rot. Så om du ikke roer ned den tonen jeg har sett i flere av dine innlegg, vil du snart få en advarsel.

 

Legger inn dette i forumet, så også andre blir gjort oppmerksomme på hvordan man ikke skal oppføre seg.

Hvis min kommentar som du sikter til er spam for forumet så gi meg mer enn gjerne en advarsel. Hvis jeg blir kastet ut fra dette forumet for å være ærlig, så so be it.. :nei:

 

Mitt innlegg er overhodet ikke noe som går imot reglene her på forumet.

 

Grunnen til at jeg har tatt den holdningen jeg har er pga at folk legger ut 1000-vis av innlegg det finnes masse av allerede. Dette kalles faktisk SPAM. Har man så mye info som forfatter av denne diskusjonen har, så er det kun han, og han alene, som kan ta en avgjørelse, basert på egne erfaringer.

Bare idag lå det 7 diskusjoner ang 350D i forumets "siste diskusjoner". Folk må lære seg å bruke søkefunksjonen, og stole på sine egne kunnskaper og behov.

Endret av photoguy
Lenke til kommentar

Som trådstarter sier:

 

1. Mitt valg står mellom to kameraer som kun er omtalt i forskjellige emner.

 

Hvis du er lei av like emner, hvorfor ikke bare ignorere de? Så unngår du at vi går lei av din kritikk av slike emner også. Det er som de som klager over dårlige tv-programmer, det finnes en av-knapp. Her trenger du ikke av-knappen en gang, her kan du bare la vær å gå inn på de emnene som ikke interesserer deg.

 

Det du kommer med av frekke kommentarer, er faktisk mer plagsomt for forumet enn emner som handler om det samme. Om du ikke forstår at du faktisk lager en dårlig tone på forumet med slike kommentarer, så bør du kanskje tenke over hvordan din uttrykksmåte kan oppfattes av andre.

 

Og nå har du klart å ødelegge denne tråden ved å gå totalt off-topic slik at andre (som f.eks meg) blir nok provosert til å komme med off-topic svar. Ser du kanskje NÅ at du bør tenke over hva du skriver? Jeg slutter med off-topic nå, og vil anbefale at du gjør det også.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...