Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT og ekstra trådløst router. oppsett


Anbefalte innlegg

Har ADSL fra nextgentel med netopia 3351 (router/modem) og har kjøpt med en SMC trådløst router som er kobla mot netopia og pcene inn på smc'en.

 

oppsettet nå er slik:

netopia: dhcp 10.0.0.x (10.0.0.1 er netopia)

smc: dhcp 192.168.2.x (192.168.2.1 er smc)

pcen (som er aktuel nå) har (fast) ip 192.168.2.10

 

smc får tildelt 10.0.0.4 automatisk fra netopia og det fungerer fint. internett altså.. surfing og den slags.

 

men har store problemer med å få til programmet som dc++ eller bittorrent eller andre programmer som krever at du setter opp NAT (special servers). Da får jeg det ikke til å fungere.

 

f.eks vil jeg forwarde alt som kommer inn på port 1410 til 192.168.2.10 pcen.

 

men det fungerer ikke. skal jeg sette opp en virtuel server på netopia som sender alle request fra 1410 (eller for alle porter for den saksskyld) over til 192.168.2.1 (som er smc routern) også la den ta seg av den videre? altså sette opp enda en virtual server på den slik at den går videre til ipen til pcen?

 

har lest en del tråder, men alle refererer til gamle relativt.net og den eksisterer ikke. og sett gamle cache sider derfra, men de er utdatert..

 

forslag hvordan jeg skal få det itl å fungere?

 

letteste er jo å klare å få netopia til å sende ALT den får inn rett til smc (så netopai blir transparent) det er vist mulig, men får ingen av guidene (gamle) til å fungere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sette SMC som aksesspunkt med fast ip, for eksempel 10.0.0.100 og skru av tildeling av DHCP.

 

Koble fra netopia til LAN port på SMC, og fra LAN port SMC til PC (dersom du vil bruke kabel, regner med det er lurest når du skal spille)

 

Deretter logger du på netopia og åpner de porter som trengs der.

 

Det kan du for eksempel gjøre fra telnet 10.0.0.1 eller via endring.nextgentel.no

 

-bytes

Endret av bytes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...