Gå til innhold

Legge inn windows XP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gammel 80GB HD som jeg har windows på, men nå har jeg fiksa men en ny HD og vil kvitte meg med den gamle, problemet er bare at når jeg tar ut den gamle HDen fra pcen og skal til å legge in windows skjer det ingen ting. Den begynner å starte opp og så får jeg bare svart skjerm.

Men når jeg har i den gamle 80GB og legger inn windows på den nye HDen går det bra så lenge den gamle står i, hvis jeg fjerner den gamle HDen vil ikke windows starte opp, da står det bare no buss, no bios osv.

Er det noen som kan hjelpe meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekka at BIOS finner den nye disken?

Kor stor er den nye HDD-en, kor gammel er PC-en.

Veit du kva hovedkort som står i?

Skrevet

Tror det er et asus P4PE hovedkort som står i, den nye HDen er på 200gb. PCen er sikkert et par år gammel, fikk den billig av en kompis, men han er på ferie akkurat nå så har ikke mulighet til å få tak i han.

Når det gjelder bios har jeg ikke peiling på slike ting. Det eneste som kommer opp når jeg starter maskinen er at jeg kan trykke alt+f2 så kommer jeg til en plass hvor det står noe om EZ flash og hvor jeg kan skrive inn New BIOS Name eller noe sånn. Men hvis jeg skriver noe der kommer det bare opp "Device not ready"

Skrevet

Det kan tenkes at BIOS ikkje støtter disker over 160 GB, uten at du oppdaterer BIOS-en. Då vil ein kunne få disken til å virke i windows dersom ein har ein annan i som inne holder boot opplysninger.

Men dersom du ikkje er så kjent her er det nok ein fordel å få hjelp av nokre du kjenner som er litt meir kjent med BIOS.

Det kan eigentleg vera ganske mange ting. Ser du noko om at den finner disken heilt i starten av booten?

Lykke til.

Skrevet

Får bare vente et par uker da og håpe han som solgte meg pcen har greie på hva som kan være feil. Takk for svara iallefall.

Skrevet

Prøv å sjekk bak på den nye harddisken om ikke du har muligheter for å sette harddiskstørrelsen ned. Mange harddiske har dette. Det er en "jumper" du skal flytte. Så kan du altid senere "rezize" den tilbake igjen, når du får mere hjelp.

Hilsen tukols

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...