Gå til innhold

Irriterende skygge på bilde, kan det fjernes


Anbefalte innlegg

Det ble tatt noen bilder i mitt bryllup og noen skygger fra trærne kom med. Er det mulig å fjerne disse skyggene? Beskjærin av bilde og slikt fikser jeg, men kom gjerne med ideer til beskjæring og kontrastforandring.

 

Om noen kan ta seg tid til å prøve litt eller fortelle meg hvordan jeg kan gjøre dette selv. Har Elements 2.0 og tilgang på Photoshop CS

post-66-1117922710_thumb.jpg

Endret av Hobbyfotografen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får virkelig unnskylde at jeg er veldig ærlig her nå, men det er flere ting med bildet:

 

1: Trærne tar ALT for mye oppmerksomhet, de er for fremtredende, og fungerer ikke som en ramme.

 

2: Det er generellt lite kontrast og sprut i fargene (noe som selfølgelig til en viss grad kan ordnes i PS)

 

3: Skyggene kan også til en viss grad endres i Variations i PS.

 

Hadde jeg hatt tilgang på klærne fortsatt, ville jeg nok foretrukket å ta nye bilder, hvor brudeparet kommer vesentlig mer frem på bildet. Det er etter min mening for lite nærhet til paret. Å beskjære det fremste treet funker heller ikke, da det fører til et for tett utsnitt.

 

I og med at bildet sannsynligvis ønskes i et større format på veggen, så bør det være mest mulig perfekt FØR man laster det opp i PS.

Lenke til kommentar

Helt enig at trærne tar mye av oppmerksomheten, men det er flere bilder med samme skyggen, og brudepikene er det litt vanskeligere å få med på nye opptak.

 

Men som du nevner i punkt 2 og 3, kan du fortelle meg litt hvordan du ville ha gjort det med fargene og hva man kan gjøre for å fjerne litt av skyggene.

Lenke til kommentar

Lekte meg litt med bildet i PS nå, Variations fikk jeg overhode ikke noe ut av. Shadow/highlights vasket så mye farge ut av bildet at jeg synes det ga et enda dårligere resultat.

Kanskje man kunne lage filter på selections her, men det krever mer tid enn jeg har anledning til å bruke.

Håper noen kommer opp med en løsning, hadde vært artig å lære bedre teknikker enn de jeg behersker.

Lenke til kommentar

Det lar seg alltid gjøre å endre på et bilde, men...

Det er mange måter å fjerne disse skyggene på, men det krever en del kunnskap om Photoshop og verktøyene.

Og jeg er enig i at utsnittet ikke er godt, trærne dominerer for mye.

 

Dette er bare et eksempel på hva enkan i PS.

Men skal det gjøres 100%, så trengs et "urørt" bilde.

post-66-1117963127_thumb.jpg

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar

Det er også mulig lette opp skyggen noe:

Har brukt Selection Tool og Curves på det meste + en veldig svak shadow/highlight

 

Justerte også bort noe av fargestikket i bildet. dempet himmelen, den var helt

jævli. Hvilket kamera har du brukt? Det var voldsomt dårlige farger på dette

bildet.

 

Dette er langt fra optimalt, men noe bedre:

post-66-1117968747_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Beklager, men her er det nok ingen enkle løsninger. Med den forferdelige skyggen midt på ansiktene og kjolen så er det begrenset hva man kan gjøre. Har tatt utgangspunkt i kvikks sin utgave som jeg syntes så ganske bra ut og laget en svart hvitt utgave. Har brukt "burn tool" litt på de lyseste delene. En del for mye faktisk på kjolen som har blitt litt for utvasket. Men det gir deg kanskje en ide om hva som kan gjøres. Har også gjort en litt tettere beskjæring.

 

Hvis du har kjørt på full auto så har du vel ikke raw filen heller. Da kunne det kanskje ha vært mulig å redde noe mer.

post-66-1118046197_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...