Gå til innhold

Nytt skjermkort. Noe litt bedre enn GF4TI4200?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter 3-4 år har nå mitt GF4TI4200 kort tatt kvelden og jeg trenger et nytt billig kort. Tingen er at jeg skal oppgradere hele maskinen om et halvt år eller så, så trenger bare et kort som ligger på samme linje (gjerne litt bedre) enn GF4 kortet.

 

Først og fremst er det mest ytelse for penga som gjelder og da i prisklassen under 1000kr. Mitt primær behov er å kunne spille Warcraft 3 med full kvalitet (eneste jeg spiller). Foreløpig etter å skummet gjennom diverse poster på forumet og lest litt på nettet virker dette fornuftig:

 

Sapphire Radeon 9600PRO Advantage 256MB AGP8X,ATI9600PRO,DVI-I,TV-Out

 

Den skal ha ca. 3500 i 3dmark 03 i forhold GFti4200 sine 1700

 

Noen som har et bedre forslag enn dette kortet som enten er billigere eller bedre til rundt samme pris?

 

Maskin:

Athlon xp 1800

512 ram

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et 9600pro, og mine erfaringer er at mitt gamle TI4200 var flere hakk bedre enn det 9600pro er. 9600pro har dog dx9 støtte og får bedre effekter i doom3 og hl2 og nyere spill, men hos meg var spillene mye mer stabile med ti4200. Ta f.eks hitman 2 som ikke er av de nyeste spillene. Det kjørte helt klokkerent og stabilt uten hakking eller flimring e.l., men med 9600pro så har jeg opplevd mye rart. Så hvis du vil ha et skuffende low-end skjermkort med helt grei ytelse i nyere spill, men dårlig i eldre spill, velg det...

Lenke til kommentar

Siden warcraft 3 er det jeg spiller mest og som ikke er blant de nyeste spillene så høres jo ikke det så bra ut.

 

Disse kandidatene er litt dyrere, er det verdt det?:

 

Gainward GeForce FX5900XT 128MB DDR 2.8 AGP

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302799&cks=PRL

Gainward GeForce 6800LE 128MB DDR AGP, Tv-Out, DVI -Demo1

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305627&cks=PRL

Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3 AGP, "Ultra/1960 XP" ViVo/2xDVI

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307411&cks=PRL

 

Noen som vet hva slags score du kan forvente å få i 3dmark 03 med disse? Eller på andre måter hvor mye bedre de er i forhold til hverandre og til GF4ti4200?

 

På forhånd takk...

Lenke til kommentar

Det var min tanke også, bortsett fra at Gainward GeForce 6600GT som koster ca. 250 mer har relativt store forskjeller i spesifikasjoner, uten at jeg vet hvor mye det har å si i praksis:

 

Grafisk prosessor / leverandør NVidia GeForce 6800LE

Core Clock Speed 300 MHz

Installert videominne 128 MB

Teknologi DDR SDRAM

Memory Clock Speed 350 MHz

 

Grafisk prosessor / leverandør NVidia GeForce 6600 GT

Kjerneklokkehastighet 500 MHz

Installert videominne 128 MB

Teknologi GDDR3 SDRAM 128-bit

Memory Clock Speed 900 MHz

 

Dvs. kjernehastigheten er over 50% høyere og den har DDR3 minne...

Lenke til kommentar
Det var min tanke også, bortsett fra at Gainward GeForce 6600GT som koster ca. 250 mer har relativt store forskjeller i spesifikasjoner, uten at jeg vet hvor mye det har å si i praksis:

 

Grafisk prosessor / leverandør NVidia GeForce 6800LE

Core Clock Speed 300 MHz

Installert videominne 128 MB

Teknologi DDR SDRAM

Memory Clock Speed 350 MHz

 

Grafisk prosessor / leverandør NVidia GeForce 6600 GT

Kjerneklokkehastighet 500 MHz

Installert videominne 128 MB

Teknologi GDDR3 SDRAM 128-bit

Memory Clock Speed 900 MHz

 

Dvs. kjernehastigheten er over 50% høyere og den har DDR3 minne...

Jeg ville si at alle spesifikasjonene har noe å si. Det er for eksempel oftest lurest å kjøpet et bra 128mb kort istedenfor et dårlig og billig 256 kort. Dette på grunn av at 128 kortet har bedre kjerneklokkehastigheter osv. Gå for det med best spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...