Gå til innhold

Forslag til Window Mananger til bruk på htpc


Anbefalte innlegg

Hei,

I den forbindelse at jeg planlegger å bygge meg et mini/evt. nano-itx system i nær fremtid til multimedia bruk (film,dvd,musikk via tv) trenger jeg litt hjelp...

 

Som OS kommer jeg til å bruke en eller annen Linux distro. Hvilken er enda usikkert, vuderer Gentoo. Men det jeg trenger er en WindowMananger som passer til bruket.

 

Stort sett skal systemet etter planen styres via et trødløst tastatur. Må ha easy access, til fil systemet, optisk drev, avspilling av musikk film m.m. og alt via tv skjermen vel og merke..

 

På min hverdags maskin bruker jeg jeg Gnome 2.1. Men jeg tror dette blir litt vel heavy? Vet ikke hvor rask maskin jeg går for til dette, men prøver å skaffe en 800MHz-1GHz.

 

Tenkte på xfce, men har ingen erfaringer med denne. Er åpen for alle forslag. På forhånd takk.

Endret av alaruz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men freevo er en egen rendyrket distro?

 

Virket veldig interesant. Jeg skal vurdere flere alternativer. Men frister mest eks. med Gentoo som distro med eks. Fluxbox wm som også ble anbefallt. Liker å fikle endel med systemet selv også før jeg får ting til :)

 

Edit:

Selv om det kan virke som litt selvmotsigelse til min overstående post... :ermm:

 

btw. automount i linux. Altså setter inn mediumet.. Enten det er dc/dvd eller flashdisk. Hvordan kan jeg få de til å mounte automatisk. Har hørt man trenger hal og howl support i use i make.conf for gentoo. Men er usikker.

Endret av alaruz
Lenke til kommentar

Freevo og MythTV er grafiske systemer designet for å brukes på en HTPC og vises på tv, uten behov for en vindushåndterer. Begge deler kan kjøres på f.eks Gentoo.

Jeg bruker Gentoo, med useflagget hal. I tillegg kjører jeg ivman. Sistnevnte tar seg av å montere enheter når jeg setter dem inn.

Lenke til kommentar
Freevo og MythTV er grafiske systemer designet for å brukes på en HTPC og vises på tv, uten behov for en vindushåndterer. Begge deler kan kjøres på f.eks Gentoo.

Jeg bruker Gentoo, med useflagget hal. I tillegg kjører jeg ivman. Sistnevnte tar seg av å montere enheter når jeg setter dem inn.

Ok. Så viss jeg eks. Setter en USB flashdisk inni maskinen ved bruk av eks. Gnome 2 som i mitt tilfelle på den stasjonære. Hva må til for at denne automountes og eks. starter nautilus automatisk til et angitt mountpoint?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...