Gå til innhold

Bærbar til musikkbruk


Anbefalte innlegg

Heisann alle snille hjelpere. Jeg er ute etter en bærbar pc til musikkbruk.

Den skal kjøre endel softsynther og slikt og skal selfølgelig brukes till innspilling også. Med i denne pakken trengs det ikke lydkort, det kommer i tillegg. Grafikk kortet er heller ikke så viktig, hvis jeg skal spilel på den så kommer det maks til å bli ages of empires og der tåler jeg dårlig grafikk :)

pcen skal transporteres mye, men jeg tåler litt vekt. Den kommer til å stå i nærheten av strøm stort sett hele tiden, men 3 timer batterikapasitet er kult.

trenger ikke oprativsystem, det har jeg

 

 

så noen krav jeg stiller:

 

bør ha minimum 512mb ram helst 1Gb

firewire (6 pin)

usb

trådløs nettverk

grei disk 40 gb + (har en 250 gb ekstern)

rask disk

grei størrelse på skjerm feks 15,4"

grei prosessor +- 2 gHz

bør tåle litt, skal tross alt være på reisefot noen dager i uka

 

også, ikke minst aller viktigst:

 

den må være ekstremt stillegående

pcen skal stå samme sted ting blir tatt opp så dette er viktig

 

på pris siden tenkte jeg max 14000 skal tross allt flise ut ganske mye på lydkort osv

 

har sett på en som når opp med ganske mye http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308263&view=detailed

 

takker for all hjelp på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er det som står i manualen til lydkortet at det lønner seg å ha en 6 pins fire wire fordi da kan kortet bli forsynt med strøm fra pcen. (kjekt hvis jeg er i feks skogen for å ta opp lyden av fallende trær) men dette er kanskje for mye å be om?

 

 

[edit]

 

Hvis det ikke er mulig å oppdriver får det være med 6 pins firewire

 

grunnen til at jeg ikke kjøper mac er pga softwaren jeg skal bruke (allerede innkjøpt) er til pc og ar jeg rett og slett ikke har råd til å flise ut så mye til mac (ikke spesiellt stor fan heller :) )

Endret av Akselh
Lenke til kommentar

Ser ut til at ingen har 6 pins firewire, men jeg tok ett lite søk på hardware sin prisguide og da dukket det opp 3 pcer. PS Data Tundra 1558P, PS Data Tundra 1558x og PS Data Tundra 1559x. det er ikke uhyre viktig med 6 pins firewire. Men har noen testet ut disse? og hvordan legger de seg opp imot HP Pavilion dv4073?

 

Takker for all hjelp på forhånd.

Lenke til kommentar

Hva med Dell 9300 med X300 grafikkkort. Sistnevnte utvikler mindre varme enn det raske 6800 kortet (som de fleste velger), og det er mulig du kan kverke den siste rest av viftestøy. (ved vanlig bruk kan maskinen gøres meget stillegående: Les første innlegg i den store tråden om 19300 erfaringer). CPU jobber jo lite ved vanlige typer lydopptak , så den største vifta kan normalt stoppes helt med viftestyringsprogrammet som er nevnt der. Undervolting av CPU er veldig enkelt med programmet som nevnes, og vil i tillegg være sterkt å anbefale for ditt bruk. Velg evt den billigste harddisken, og bytt denne ut med en stillegående Samsung. X300 gjør maskinen et par tusen billigere, og du får generelt mye for pengene. Ulemper: 4 pin FW, stor størrelse ved transport.

Firmaet er seriøst, og etter litt normal gråt og tenners gnidsel tar de en retur på strak arm, hvis maskinen ikke svarer til forventningene, men du vil måtte betale en god del for returtransport (bortimot 1000?) til Irland.

 

Edit: Trekker tilbake det jeg sa om HD. Velg heller 7200rpm. og sett heller på acoustic management om den ikke er stille nok.

Endret av ols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...