Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lenge fundert på hvordan man kan lære seg HTML / PHP og "alt det der".

 

Jeg er veldig ny til alt innen dette temaet så jeg ville satte stor pris på om noen kunne fortelle meg litt om hva jeg burde lære, hvordan, og hvor jeg kan lære det.

 

Når jeg ser scripts og sånt syntes jeg det ser helt sykt ut at noen klarer dette..

 

Men er det virkelig så ille? :hmm:

 

 

så, hvordan kan jeg lære "sånt"?

 

eller, enklere sagt; Hvordan kan jeg lære å lage en hjemmeside med kult design?

 

 

 

Mvh. Lasse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du bør lære deg er HTML og CSS. De beste guidene finner du etter min mening på HTML Dog. HTML er et oppmerkingsspråk som du lager selve innholdet. Selve layouten lager du med CSS.

 

PHP er et serversidespråk og brukes til funksjoner som tellere, gjestebøker++

PHP har ingenting med design å gjøre.

 

Kanskje litt dårlig forklart men ;)

 

Ellers er Oppslagsverk over artikler nyttig, og det er mange flinke folk her som kan hjelpe deg om du skulle stå fast med noe :)

 

Lykke til!

Endret av <ingve>
Lenke til kommentar

Den gangen jeg lærte HTML, lastet jeg ned HTML-spesifikasjonen i Windows help format fra http://htmlhelp.com. Jeg så også litt på andre sider, for å se hvordan de har gjort det. En lite tips i den forbindelse, er å ta utganspunkt i sider som er skrevet i korrekt HTML. Ta gjerne en sjekk om HTML-en er korrekt ved å validere den hos w3c.com. Det er mange som ikke skriver HTML-en etter standarden. Er dumt å lære seg noe feil.

 

Etthervert som du lærer deg HTML, bør du også kike litt på CSS. CSS kan bestemme hvordan tabeller, paragrafer, overskrifter mm. skal se ut. F.eks. hvilken skrift eller bakgrunn siden skal ha. Du slipper også å hardkode skrifttyper og størrelser i HTML. CSS-spesifikasjonen finner du på samme sted.

 

Etterhvert som du blir komfortabel med HTML og CSS kan du lære PHP. Jeg lærte PHP ved å lese PHP-manualen i CHM-format hos http://php.net.

 

Er selvfølgelig ikke noe i veien for at du kan lære flere av disse tingene samtidig, men er greit å begynne med HTML og CSS, slik at du forstår hvordan du bygger opp en side.

 

PHP er som nevnt et språk som kjøres på web-tjeneren, til forskjell fra JavaScript som kjøres i nettleseren (klienten). PHP kan generere HTML (og CSS), alt etter hvordan du vil ha det. Du kan f.eks. få PHP til å skrive ut dagens dato. PHP er med på å gjøre siden din dynamisk, dvs. at innholdet kan endres etter visse regler du definerer. PHP-koden innlemmes i selve HTML-dokumentet og er ikke synlig for brukeren. Når du er i gang med PHP må du enten laste opp PHP-scriptene dine til en web-tjener som støtter PHP, eller installere en webserver hjemme. Sistnevnte synest jeg er greiest.

Endret av RolfOve
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Jeg lærte meg faktisk PHP (Kunne BASH scripting fra før av) før jeg lærte html og css.. Og tror jeg bruke en dag på og "skjønne" greia med html og css bruk. Kunne da tagger som <a><p><pre><h1> og enkle ting.

 

Det meste av linker du trenger er allerede her så ingen vits att jeg lister dem opp en gang til. Kan nevne att det var www.w3schools.com som lærte meg html og css.

 

Lykke til :)

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...