Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Meget ustabil Windows 2003, explorer.exe/nettverk?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sitter her og har atter en gang formatert denne ene maskinen her og fått installert Windows og diverse innpå. Kjører nå Windows Server 2003, Enterprise Edition og har installert Service Pack 1 og de resterende oppdateringene som har kommet etter SP1. Grunnen til at jeg installerte Windows på nytt var fordi den nektet å finne CD-/DVD-ROMene... inkludert de virtuelle (2 hardware, 2 virtuelle). Device Manageren (Enhetsbehandlingen) påstod at driverne var installert, men at hardwaren ikke var i (og dette selv for de virtuelle stasjonene). Etter mange forsøk på å fikse det så jeg ikke annet valg enn å re-installere hele greien.

 

Har store problemer med å få maskinen til et brukbart nivå. Det virker som om det hovedsaklig går på at nettverket først kobler ut, og deretter fryser explorer.exe. I et fåtall tilfeller er det explorer.exe som tar kvelden først, men det er heller sjeldent.

 

Jeg ser ingen logisk sammenheng mellom bruk av maskinen og når problemene oppstår, annet enn at jo mer intenst jeg bruker den, jo raskere ser det ut til at det begynner (men har ikke tatt noe tester på dette, så det kan likegjerne være en illusjon). Har prøvd å gjøre forskjellige ting for å se om det skjer ved bestemte handlinger, men alt tyder på det motsatte.

 

De to første gangene explorer.exe frøs så det ut til å være i sammenheng med CD-ROMer som hadde vært inaktiv over lenger tid (at man først brukte en CD, så lot den spinne ned, og vente en stund til før man prøvde å få tilgang til den). Etter at dette hadde skjedd to ganger var jeg ferdig med å installere det jeg skulle, men da begynte problemene med nettverket også.

 

Det som ser ut til å skje er at den mister delvis mister nettverksforbindelse. Alt av programmer som bruker internett timer ut (Firefox, MSN, etc.), og om jeg forsøker å kjøre ipconfig fra command prompten da står bare markøren der og blinker som om den jobber, men ingenting mer skjer. Det rare er derimot at jeg kan pinge begge veier... kan pinge andre maskiner, andre maskiner kan pinge denne.

 

Så snart man ser at dette mystiske nettverkskollapset har skjedd, så vet man en ting. Man kommer ikke til å få gjort noe særlig mer med maskinen uten å trykke på reset knappen. Om jeg f.eks. går inn på start -> run og kjører c:, så åpnes aldri c:. Gjøre jeg noe særlig annet på start-menyen, da fryser hele start-menyen. Det hender også at start-menyen fryser når jeg prøver å kjøre noe fra start -> run når maskinen er ved dette punktet, men ikke alltid. Prøver jeg å starte et program, så fryser desktopen. Task Manageren (ctrl+alt+del) kommer aldri opp. Om jeg velger å slå av maskinen fra start menyen, så får jeg valgt om jeg skal slå av eller restarte og trykket ok... men det skjer ikke noe. Jeg klarer av og til å få fram spørsmålet om jeg vil avslutte explorer.exe prosessen som ikke lenger svarer, men selv om jeg prøver å ende den da, så klarer ikke maskinen å ende den. Det hender av og til at den klarer å slå av maskinen, om jeg lar den gå i 15 minutt eller mer.

 

Disse problemene hadde jeg ikke før jeg re-installerte (da var det bare det med CD-/DVD-ROMer som feilet). Da hadde jeg heller ikke 2003 SP1 installert (kjørte standard Windows 2003 uten noe særlig oppdateringer). Disse nye problemene begynte også ved et tilfeldig tidspunkt da jeg var så godt som ferdig å installere alt av programmer, og burde ikke ha noen sammenheng med de programmene jeg holdt på med da, siden alle var installert på maskinen også før jeg re-installerte.

 

Det vil kanskje også være greit for dere å vite hva slags maskin jeg har:

* Hovedkort: Abit VA7-RAID

* Prosessor: Intel Pentium 4 (Socket 478) 1.6 GHz

* RAM: 512 MB

* Skjermkort: Gainward GeForce 2

* Lydkort: Creative SoundBlaster PCI128

* Nettverkskort 1: Trust 10Mbit Coax/TP (bruker RTL8029 drivere)

* Nettverkskort 2: SMC 1255-TX

* Harddisk 1: Western Digital, 15 Gb

* Harddisk 2: Western Digital Caviar WD1200, 120Gb

* Diskettstasjon: Ukjent

* CD-brenner: Plextor PlexWriter 48/24/48A

* DVD-ROM: Asus 16x

 

Håper noen har en løsning på dette, da jeg er rimelig lei av å installere Windows på nytt nå. Takker på forhånd til alle som prøver å hjelpe!

 

EDIT: Forresten, det ser ikke ut til å skje i samme grad i sikkerhetsmodus. explorer.exe ser ikke ut til å henge seg opp da, og deler av internett fungerer. Nettleserene klarer ikke å grave fram sider, men MSN slutter ikke å fungere.

Endret av Kresjah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hrmm.. bare en vag tanke, men ettersom dette gjelder både cd-rom og nettverk kan det kanskje være ressurs-problemer mellom de? (at både nettverkskortet og en cd-rom bruker samme IRQ eller lignende?)

 

det jeg hadde gjort om jeg var deg, var vel først og fremst å sjekke at cd/dvd-rom har riktige jumper-instillinger.. da kanskje windows finner AT det er cd/dvd-rom'er der, men at de ikke fungerer grunnet feil MASTER/SLAVE jumper-instillinger..

 

[ettersom ikke annet er spesifisert, antar jeg at både cd/dvd-rom og hdd er IDE og ikke S-ATA]

 

anbefalt oppsett er er i mine øyne følgende:

harddisk 1 som MASTER, med dvd-rom koblet på samme kabel (IDE1) som SLAVE

harddisk 2 som MASTER og CD-RW som SLAVE på samme kabel (IDE2)

(cdrw og dvd-rom på hver sin kabel, slik at man kan brenne cd'er "on the fly" uten de problemer som måtte oppstå om de sto på samme kabel)

 

om du har ett annet oppsett fungerer sikkert det bra og, bare jumper-instillingene er riktige... og hold deg langt unna cable-select ;)

 

 

viderere antar jeg at det ene nettverkskortet er integrert i hovedkortet? if so, gå inn i bios og disable dette; bare for å utelukke at det er dét som skaper problemer..

 

om jeg forsøker å kjøre ipconfig fra command prompten da står bare markøren der og blinker som om den jobber, men ingenting mer skjer. Det rare er derimot at jeg kan pinge begge veier... kan pinge andre maskiner, andre maskiner kan pinge denne.

 

Husker jeg hadde dette problemet med en maskin engang, da viste det seg rett og slett at nettverkskortet var ødelagt. JA det gikk ann å pinge frem og tilbake, men fikk ikke kjørt ip-config..

etter mye frem og tilbake, fant jeg ut at MAC-adressen på nettkortet var #FFFFFFFF eller lignende, og skjønte at dette ikke stemte.. kjøpte nytt nettverkskort til en hundrings, og det fungerte som bare det.

 

 

håper noen av svarene muligens kan hjelpe deg? er ellers veldig vanskelig å gjette seg frem til mulige andre problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...