Gå til innhold

Hva skal velge? Kompakt med 28mm vidvinkel


Anbefalte innlegg

Jeg er tidligere fotoentusiast på analogt speilrefleks som nå tenker mest på familiefotografering og kompakte løsninger. MEN skikkelig vidvinkel vil jeg likevel ha, og da begrenser utvalget seg meget raskt!

 

Etter en uke med gjennomgang av tester på nettet har jeg funnet tre kandidater til vurdering for mitt første skikkelige digitale kompakt kamera. Fuji FInepix E500/E510, Ricoh Caplio RX(evt Rx8) eller Canon POwershot S60/S70.

 

Det som gjør dette vanskelig er at jeg ikke kan få i både pose og sekk.

 

Trodde en stund jeg ville gå for Fuji-en inntil jeg begynte å se på prøvebildene som på Steves digicam, de var temmelig softet syns jeg og da jeg sammenlignet direkte med S70 var forskjellen for stor, s70 markert bedre skarphet. Nå kan man sikkert sharpen bildene fra Fuji, men det er littt dill å holde på med det hele tiden i post.

 

Så kikket jeg på Ricoh Caplio serien fordi den skal være så rask, men der er det litt begrenset med tester og de er litt uenige. Det negative er i korte trekk litt dårlig billedkvalitet, noe billedstøy, litt tamme farger og elendig billedbuffer for seriefotografering. Når kamera i tillegg ikke er så kjent i Norge og så blir jeg ganske usikker på denne.

 

Da oppleves Canon Powershot S60/S70 som et mye tryggere valg. God billedkvalitet og farger, manuelle funksjoner osv. Eneste aberet med disse er hasighet for autofokus og utløser med blitz. Med en del barnefotografering er det jo et poeng med et noenlunde raskt kamera. Derfor skulle jeg ønske Canon snart fikk laget en ny S70 eller en S80 med Dicic II prosessor og fikk på plass raskere autofokus.

Spørsmål 1: Har noen der ute noe tips om hvovidt Canon allerede i år kan forventes ål komme med oppfølgerv til S70?

 

Spørsmål 2: Er det er noen kompakte 28mm jeg har oversett!

(jeg har regisrert Rollei Dr5, men siden den er lik Ricoh Caplio RV1 på utsiden er den vel det også inni?)

 

 

Hilsen

litt ny på digitalkamera

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...