Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linktrøbbel mellom ASUS WL-500G og Linksys WMP54G

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjorde et tappert forsøk her om dagen på å få til en enkel trådløs forbindelse mellom ASUS WL-500G router og en PC med et Linksys WMP54G PCI-kort. Jeg valgte routeren fordi den er anbefalt, og kortet fordi det bruker samme brikkesett som routeren (Broadcom).

PCen står maksimalt 5 meter fra routeren. Det er kun 2 lettvegger i tre/byggningsplater mellom dem.

Routeren er satt opp som aksesspunkt, slik at Thomson 510i(nextgentel) kan få håndtere DHCP og routing i fred. Det eneste formålet med trådløst er å få guttungen på nett fra gutterommet uten å trekke kabel. (Og ja, han vil spille.)

Problemet er at maskinen bruker svært lang tid på å kople seg til routeren (halvannet minutt kanskje), og når link er oppnådd tar det ytterligere flere minutter før maskinen får IP-adresse og link ut i verden, hvis maskinen ikke gir opp før den tid og windows rapporterer "limited or no connectivity". Jeg har prøvd med både dynamisk og statisk IP. Ingen forskjell i tidsbruken.

Et annet problem er at den trådløse linken synes svært dårlig. Det er både dårlig signalstyrke og dårlig link-kvalitet, samt at hastigheten rapporteres som en jo-jo mellom 0 og 48 mbps. Dette gjelder både ved bruk av XPs innebygde trådløshåntering, og med linksys monitor.

Jeg har oppgradert firmwaren i routeren. Først med den siste offisielle versjonen fra ASUS, og deretter med 1-9-2-7-5a fra http://wl500g.dyndns.org Jeg merket ingen forskjell mellom disse hva kvaliteten på linken angår.

Siste drivere til kortet er også installert.

Routeren og kortet ble og satt opp med uten noen form for kryptering eller adgangskontroll uten at det hjalp heller.

Jeg er i villrede her. Noen som har gode tips til hva som er galt, eller hva jeg kan prøve? Det kan da umulig være for lang avstand eller for store hindre i veien i dette tilfellet?

DrS

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det samme problemet fra tid til annen med ASUS WL-500g. Har ASUS kort i PC'n. Noen ganger vil de bare ikke snakke sammen og da holder det som regel bare å ta strømmen til Router og Modem og koble til igjen. Kan også være at du har en nabo på samme kanal som lager trøbbel - prøv i fall en annen kanal. Den setter du i router oppsettet da dette som regel står på auto og da velges kanal 1 automatisk. En tredje muligheter er at du har SP2 av XP og denne maser fælt om kryptering og kan nekte å koble opp om du ikke bruker nøkkel.

PS. rekkefølge på tilkobling av strøm er viktig. Jeg har både router og modem tilkoblet et 3-delt skjøte kontakt slik at begge får strøm samtidig. Hvis ikke må modem få strøm først og starte helt opp (2 grønne lamper) før router kobles til - er min erfaring...

Skrevet (endret)

Jeg har prøvd å kald-restarte asusen, men kanskje ikke thomsonrouteren. Jeg får prøve det og, selv om jeg kanskje ikke innbiller meg at det er i thomsonen problemet er. Kanal bør forhåpentlig vis ikke være problemet, for jeg har prøvd med både 1, 6 og 7. Får kanskje prøve noen fler kanaler.

SP2 er installert, ja, men den har ikke mast på hverken kryptering eller noe annet. Jeg har forsøkt med både uten noen kryptering, WEP 64, WEP 128, WPA AES og WPA TKIP. Med wpa fikk jeg faktisk ingen connection overhodet.

Strøm står på både thomsonen og asusen hele tiden.

Er det fler som har innspill her? Evt om det er noen som har noen detaljerte step-by-step forklaringer for hvordan man bør sette opp routeren?

Det er jo ikke helt usannsynlig at jeg kan ha satt opp noe feil.

(edit: skriveleif)

Endret av DrSilence

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...