Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke sånn allverden med kode i disse kompilatorene som finnes nå i dag. Blir mest å sette egenskaper og makro.

Spiller neppe noen rolle uansett, program er bare et verktøy og hvis det ikke har noe fast bruksområde er det unyttig. Programspråk blir på en måte som en verktøykasse med skrutrekkere, hammer og sag.

Egentlig dumt at Delphi går inn på .NET, eller gjør seg avhengig av dette. Utviklerene binder seg fast til .NET i en eller annen versjon og kan risikerer miste brukere fra eldre operativsystemer.

Dersom nettleseren Opera var bygget med standard Windows- elementer ville den trolig vært ganske treig :)

Skrevet
Er ikke sånn allverden med kode i disse kompilatorene som finnes nå i dag. Blir mest å sette egenskaper og makro.

Spiller neppe noen rolle uansett, program er bare et verktøy og hvis det ikke har noe fast bruksområde er det unyttig.

Hva er det du snakker om egentlig????

-Vegar

Skrevet
Hva er fordelen med den .Net-greia?

Kort og godt raskere å få et program "på lufta", lettere å forbedre og bedre sikkerhet.

Med .NET kan man i prinsippet bruke hvilket som helst programmeringsspråk og disse kan integreres med hverandre.

Mindre koding, mer komponentbasert.

.NET inkluderer teknologi som gjør programmene mer robuste. F.eks. minne, tråder og prosesser handteres av .NET komponentene som gjør at minnelekkasjer ikke skal forekomme. Ideelt sett..

Store fordeler med hensyn på mobile enheter, integrerte standarder som HDML og WML betyr at .NET applikasjoner også kan brukes på mobiltelefoner. Man slipper å tulle med DLL'er som mobile enheter ikke kan bruke.

Sikkerhet, .NET applikasjoner bygger på bruk av "bevis" - hvem har laget applikasjonen, hvor kommer den fra og digital signatur. En .NET applikasjon kan for eksempel "forhandle" med en annen tilsvarende applikasjon om adgang til directories og andre ressurser osv. på en trygg måte basert på slike faktaforhandlinger.

Internett: .NET er bygget opp fra bunnen av til å benytte Internett som del av sitt miljø. Eksempelvis webtjenester med SOAP, som for øvrig Delphi har understøttet veldig lenge.

Anvendbarhet, tidligere systemer var myntet på bruk av sluttbrukere alene, mens .NET også er myntet på systemutviklere.

Og sikkert flere andre ting jeg ikke kommer på i farta.

• 4 uker senere...
Skrevet
Mer komponentbasérte programmer gjør programmene mindre fleksible og mer ustabile.

Hvordan i himmelens navn kom du fram til den konklusjonen.

Har du testet .net framework biblioteket, eller er det bare "synsing" ?

Baserer du programmet ditt på komponenter (selvutviklet eller eksisterende) vil skalering og oppgrading oppleves som en lek i forhold til alternativet.

• 2 måneder senere...
Skrevet
Har aldri likt .NET og kommer neppe til å like det heller - personlig er jeg sterkt imot den generaliseringen av programmeringsspråk det medfører. Men jaja.

Det er såklart opp til deg hva du mener, men jeg må personlig si at .NET er noe jeg har ventet på lenge. Ettersom jeg lager en plugin-funksjon i mitt program er .NET akkurat hva jeg trenger. Endelig kan jeg legge components i dll-er, ikke i delphi-limita pakker som gjør at f.eks C# brukere ikke kan lage plugins til programmet.

Skrevet
Har aldri likt .NET og kommer neppe til å like det heller - personlig er jeg sterkt imot den generaliseringen av programmeringsspråk det medfører. Men jaja.

Det er såklart opp til deg hva du mener, men jeg må personlig si at .NET er noe jeg har ventet på lenge. Ettersom jeg lager en plugin-funksjon i mitt program er .NET akkurat hva jeg trenger. Endelig kan jeg legge components i dll-er, ikke i delphi-limita pakker som gjør at f.eks C# brukere ikke kan lage plugins til programmet.

Hvilke fordeler ser du med -Net-framework?

BTW: Er ikke dette en gammel diskusjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...