Ivan Drago Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 (endret) Har nettopp mottatt en PC fra Mamoz med Gigabyte GA-K8NF-9 nforce 4-4x chipset, socket 939. Første gangen fikk jeg boota S-ATA disken, men da jeg skulle skrive inn passordet for WINDOWS lisensen (windows var allerede kopiert til harddisk hos mamoz) virket ikke enkelte av tastene, blant annet 1, 0 og en del bokstaver. Prøvde flere norske tastatur med samme resultat. Så restarta jeg, sjekka litt i BIOS osv, men nå fikk jeg aldri boota mer fra S-ATA disken. Får heller ikke valgt boot fra S-ATA i BIOS (det gikk an første gangen jeg starta PCen) Når jeg går inn i "BIOSEN" til S-ATA kontrolleren (trykker F10), henger PCen seg. Står bare og blinker en liten strek i øvre venstre hjørne. Nå har jeg uansett boota en gang fra windows CD, formatert disken og kopiert inn windows på egenhånd, men det nytter jo fortsatt ikke når jeg ikke får boota disken etter restart... Noen tips ? Har ikke åpnet kabinettet enda, men vet jo at man kan cleare CMOS der, mulig det hjelper ? Har satt alt til "optimized defaults" i BIOS (samme som instruksjonsboka anbefaler) For mer specs, se her: http://www.mamoz.no/produkt/MPC%2DDS0503%2...edens_Mars.html Endret 22. mai 2005 av Ivan Drago
Ivan Drago Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Skrevet 22. mai 2005 (endret) Lurer på om det er selve S-ATA raid kontrolleren det er noe galt med. Virker jo som om den har sin egen BIOS, mulig den kan flashes på nytt? Laste ned fra en annen PC, og legge på diskett eller USB plugg, og boote den. Hva tror dere? Nå har jeg både resatt CMOS, samt prøvd forskjellige S-ATA konkakter på hovedkortet, men ingenting hjelper. Endret 22. mai 2005 av Ivan Drago
Trond B Skrevet 22. mai 2005 Skrevet 22. mai 2005 Slå av RAID i BIOS. Det er BIOS for RAID du ser under oppstart. Har ikke bruk for denne hvis du ikke bruker RAID. Lage en nVidia S-ATA driver floppy. Lag en med denne filen: http://us-download.msi.com.tw/support/dvr_...v_raid_nv11.zip (forklart hvordan i zip-fila). Trykk F6 når du booter/installerer fra Windows CD'n. Disken skal da bli funnet og gjøres til boot-disk hvis ikke kortet er ødelagt. Har hatt kort fra Gigabyte, det er elendige manualer som følger med!
Ivan Drago Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Skrevet 23. mai 2005 Det funka da jeg slo av RAID, men nå har et annet problem dukket opp. Formaterte harddisken på en annen PC, slik at C: er tom, men når jeg nå prøver å starte opp fra windows CD får jeg følgende meldinger: Boot from CD: Trykk en tast for å starte opp fra CD-ROM...... (trykker tast men ingen reaksjon, må vente noen sekunder på neste melding) NTLDR is missing Press ctrl+alt+del to restart Fatter ikke dette, noen som vet bedre?
HAG Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Hvilken windows bruker du (med eller uten SP). Kortet har kanskje flere SATA controllere (nVidia og en ekstra). Bruker du XP med SP2 og disk på en av nVidia "kontaktene" på hovedkortet og ikke skal kjøre raid (enable SATA connectors og disable SATA raid controllers i Bios først), da legger en inn XP uten behov for floppyer med SATA drivere, bruker slikt system selv. NTDLR is missing, kanskje noe av systemet på disken som mangler, var nødt til å ta format og legge XP inn selv for 2 uker siden. Fikk ikke formatert C ved innstalleringa av XP, brukte Partition-Magic på en annen del av disken og formaterte C med den løsninga (disken i samme maskin hele veien). Bruker vel PS2 koblingene på tastaturet? går det med USB istedet trenger Bios og "trimmes litt" for at tastaturet skal funke noenlunde (PS2 og USB samtidig funker ekstremt dårlig - skal ikke gjøres). Har vel fått med en "fullverdig Windows CD", ikke en recovery, er det en recovery og dere har fått til en total format av disken i den andre maskina, er vel samtidig den "skjulte" delen av XP som skal samarbeide med recovery CD'en "reist" (fjerna). Snakk med leverandøren av maskina da, skulle vel kun registrere windows, nøkkelen må inn mens XP blir lagt på disken første gang, slik for 3 XP Pro og en XP "Home" eg har i "samlinga" - har ansvar for noen maskiner i slekta..
Ivan Drago Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Skrevet 23. mai 2005 Nå ser det ut som problemet er fikset, fant ut at BIOS defaults var disable USB mus tastatur, enabla dette. Dumt jeg ikke sjekket dette før! Men nå funker ting ihvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå