Gå til innhold

Blits til Canon EOS 300D?


Anbefalte innlegg

Nå har lommeboka og jeg blitt enige om at det er på tide med en ekstern blits til dette kameraet.

 

Er det noen som har anbefalinger å komme med ang merker/prisklasser? Jeg vil gjerne ha en blits som "sparker litt" dvs at den holder til å ta bilder i store rom. Den bør også sykronisere 100% med kameraet, slik at jeg slipper å bekymre meg for innstillinger sånn til vanlig. Str er ikke veldig vesentlig.

 

Jeg er temmelig grønn på dette med valg av blits, så alle tips og forklaringer mottas med takk

 

Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sigma EF 500 DG Super (ca. Kr 2000-) er, et utmerket valg. Den kan fjernstyres, den støtter ETTL, kan styres manuelt også. Gir lys i massevis. Kan ikke skjønne at Canons egne kan forsvare dobbel pris.....

Er den llike bra som Canons originale blitser? Og passer den bra til 20D?

Lenke til kommentar

Til prisen; ja definitivt. EX420 er alternativet innen prisrammen, og da mister du funksjonalitet med 300D.

 

550 og 580 er sikkert svært gode blitser, men en god del dyrere, og det er bare marginale forskjeller i styrke, ingen vesentlige forskjeller så vidt jeg forstår i funksjonalitet. Byggekvalitet? Tja.. men er det verd 1000-1500-2000 i prisforskjell? Jeg veit ikke, holder en knapp på Sigmaen dog.

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvor det er mulig å få tak i en slik Sigma Super blits om dagen? Det ser ut som de er utsolgt overalt, og ingen vet når de får dem inn igjen.

Evt. noen 'fysisk' butikk som har denne? Jeg bor i nærheten av Drammen.

Endret av FuzzyElmer
Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvor det er mulig å få tak i en slik Sigma Super blits om dagen? Det ser ut som de er utsolgt overalt, og ingen vet når de får dem inn igjen.

Evt. noen 'fysisk' butikk som har denne? Jeg bor i nærheten av Drammen.

Har du prøvd www.itech.no ?

Fotovideo.no og lømork har dem også tror jeg. Kanskje ddmr.no også?

Lenke til kommentar

Blits går det fint an å kjøpe brukt. Man får en pent brukt Canon Speedlite 550 EX til ca kr 2500,- på www.foto.no's bruktmarked. Jeg har selv gjort dette og er storfornøyd, og kommer til å kjøpe en til. Resultatet som regel blir mye bedre når man bruker to blitser, dvs fyrer av en "slave" skrått fra siden. I slike tilfeller er det faktisk et poeng at blitsene kommuniserer med hverandre så de fyrer av samtidig.

Lenke til kommentar
Resultatet som regel blir mye bedre når man bruker to blitser, dvs fyrer av en "slave" skrått fra siden. I slike tilfeller er det faktisk et poeng at blitsene kommuniserer med hverandre så de fyrer av samtidig.

.... og den kommunikasjonen vil også eksistere mellom to Sigmablitser, en sigmablits og en canonblits... Åkken bom i forumet her kjører trådløstoppsett med Speedlite 420, Sigma 500 super, MR-14-ringlite (...) og jeg forsto det på han som om Sigmablitsen er likeverdig 550 mht. trådløst.

Endret av olemm
Lenke til kommentar

SIGMAen kan en ting som CANON 580 ikke kan (ble testet hos Foto&video/Roar)

Fyre av en liten manuell blitz (Ricoh) med HAMA fjernutløser.

For CANON'en aktiviserte den lille for tidlig (så lyset fra Ricohn i søkeren på min 20D før speilet gikk opp). Men ved å sette Sigmaen i manuell mode (ikke Ettl) så fikk jeg full belysning på riktig tid - dog måtte også 20Den stilles inn manuelt på blender (med det gjorde vi også i "gamle dager")

 

Det samme skjer dersom en bruker den interne blitzen i kamera (i alle fall på CANON sine - 300, 350 20) mot en blitz uten ETTL og ekstern utløser. Den "manuelle" blitzen fyrer for tidlig.

Lenke til kommentar
SIGMAen kan en ting som CANON 580 ikke kan (ble testet hos Foto&video/Roar)

Fyre av en liten manuell blitz (Ricoh) med HAMA fjernutløser.

For CANON'en aktiviserte den lille for tidlig (så lyset fra Ricohn i søkeren på min 20D før speilet gikk opp). Men ved å sette Sigmaen i manuell mode (ikke Ettl) så fikk jeg full belysning på riktig tid - dog måtte også 20Den stilles inn manuelt på blender (med det gjorde vi også i "gamle dager")

 

Det samme skjer dersom en bruker den interne blitzen i kamera (i alle fall på CANON sine - 300, 350 20) mot en blitz uten ETTL og ekstern utløser. Den "manuelle" blitzen fyrer for tidlig.

Dermed kan man også bruke Sigmaen som utløser for studioblitzer som er av eldre årgang og dermed kan koke et dslr om man plugger det på.

Den interne blitzen kan også brukes som utløser til Sigmaen, noe jeg ikke er sikker på om 580EX kan, men 420EX og 550EX kan ikke.

 

Om man behandler utstyret sitt på en ordentlig måte er byggekvaliteten på Sigmablitzen god nok i massevis, men om man har tenkt å slnge rundt med utstyret alá en pressefotograf (gjerne med etpar kamera hengende og slenge rundt halsen) vil nok den ekstra byggekvaliteten man får med en EX-blitz være grei å ha med seg.

Selv behandler jeg utstyret mitt ganske pent, kanskje en mellomting mellom den ytterst forsiktige og pressefotografen, men blitzene har klart seg til nå :)

 

I trådløst oppsett har jeg faktisk flere utløsninger på feil styrke med 420EX enn Sigmaen. Virker som om 420EX har en tendens til å guffe på vel mye iblant, utem at jeg har funnet ut hvorfor enda...

Spørs om jeg handler inn etpar Sigmaer til snart og kvitter meg med 420EX.

 

Blitz er gøy, foto er gøy og macrofotografi er dritgøy :w00t:

Lenke til kommentar

Det som er greia med blitser varer hvor etterspørselen er høy(ere enn tilbudet) og bruktkjøp ikke har noen vesentlige ulemper jfr. nykjøp er at det der skjer, at bruktprisene blir liggende i det sjiktet der, 80 % av beste nypris og deromkring.. nå bidrar ikke akkurat de fysiske butikkenes priser på denne blitsen til å skru ned bruktprisene (3 982 på fotovideo for eksempel.. 3 kroner billigere enn 580 samme sted), men den type høye bruktpriser finner du igjen på alle varer som det er stor etterspørsel etter, 17-40, 16-35, 1dmk2, 70-200/2.8L/4L etc.

 

Ikke noen unik mekanisme akkurat, så lenge det eksisterer folk som er villige til å betale, så...

Lenke til kommentar
"I trådløst oppsett har jeg faktisk flere utløsninger på feil styrke med 420EX enn Sigmaen. Virker som om 420EX har en tendens til å guffe på vel mye iblant, utem at jeg har funnet ut hvorfor enda...

Spørs om jeg handler inn etpar Sigmaer til snart og kvitter meg med 420EX."

Har nå funnet ut hva som spilte meg et puss :)

Den ene Sigmaen som jeg bruker sto på Iso200 og det gjorde at 420EX guffet på med alt for mye lys (ikke spør meg hvorfor).

 

Siden MR-14EX (ringblitz) er noe jeg har til låns lurer jeg fælt på å kjøpe Sigmas ringblitz + 2-3 DG Super til......

Må bare vente å se hva andre brukere sier om Sigmas ringblitz først :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...