Gå til innhold

Olympus 7x Ultrazoom


Anbefalte innlegg

Ettersom "alle" produsentene nå har modeller i UZ

segmentet har det vært merkelig stille fra Olympus en stund.

Har noen fanget opp noen rykter om nye modeller fra den

kanten som tar opp konkurransen med de nye modellene fra

Canon, Nikon Panasonic m.fl

Stikkord som høyere oppløsning, raskere responstid og

bildesabilisator er ting som jeg gjerne så i en ny Oly.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venter på akkurat det samme. Hadde et C-765 som fungerte bra, men savnet noen ting som raskere respons/autofokus og optisk bildestabilisator.

Hadde vært spennende med en ny modell derfra, jeg synes Canon og Nikons alternativer er for store, venter heller på en mindre utgave fra Olympus. C-765 kom rundt februar 2004, så det er merkelig at det ikke kommer en ny utgave snart. (Regner ikke C-770 som kom litt senere som en ny utgave)

Lenke til kommentar

Det virker jo som Olympus sliter stort om dagen. 4000 oppsigelser i vente, og nedleggelse av to fabrikker er ikke noe godt tegn. Når ledelsen innrømmer at de har bommet på markedstrendene, og gjort uheldige valg i produktutviklingen så kan en vel ikke annet enn å si seg enig i det.

 

Edit , skrivefeil

Endret av Covcon
Lenke til kommentar

Kanskje de har bestemt seg for å ikke satse på dette segmentet?

Men det ville vært flott for konkuransen og utviklingen om de hadde slått hardt tilbake med en skikkelig ultra zoom. Men det skal nok endel til for å hevde seg i ultra zoom klassen, så lett blir det vel ikke.

Lenke til kommentar
Venter på akkurat det samme. Hadde et C-765 som fungerte bra, men savnet noen ting som raskere respons/autofokus og optisk bildestabilisator.

Hadde vært spennende med en ny modell derfra, jeg synes Canon og Nikons alternativer er for store, venter heller på en mindre utgave fra Olympus. C-765 kom rundt februar 2004, så det er merkelig at det ikke kommer en ny utgave snart. (Regner ikke C-770 som kom litt senere som en ny utgave)

Den nye Canon S2IS burde vel vær et godt alternativ.

12x zoom, bildestabilisator og eller masse nytt.

Og den er liten.

Lenke til kommentar
Den nye Canon S2IS burde vel vær et godt alternativ.

12x zoom, bildestabilisator og eller masse nytt.

Og den er liten.

Canon S2 IS ser veldig spennende ut, men jeg syns det blir litt for stort. Sammenlignet med C-765 som jeg har hatt før så er volumet på C-765 428cm3, mens S2 IS er på 670cm3. Det er altså 56% større. Hadde håpa at Olympus greide å presse noe lignende inn i et kamerahus enten på størrelse med eller mindre enn C-765 :thumbup:

7xx-serien har jo bare blitt mindre og mindre i fysisk størrelse, selvom funskjoner og zoom har økt. Vi får se hva som dukker opp fremover! :dribble:

Lenke til kommentar

De fleste som er innom her jevnlig har vel fått med seg min nesegruse (på grensen til patetisk, antagelig..) begeistring for Olympus' 7xx-serie. Jeg kjøpte først C-700 med 2.1 MP og var meget fornøyd. Året etter kom et par kolleger og viftet med hvert sitt C-730, en oppfølger med 3 MP og en del forbedringer, og jeg begynte å sikle. Jeg synes dog det var noe tidlig å skifte kamera allerede, og nøyde meg med mitt gode kamera. Året etter ble så C740 og C-750 (3 og 4 MP) lansert. Kameraet var da betydelig krympet i forhold til mitt, og jeg klarte ikke lenger å morstå fristelsen. Jeg forhåndsbestilte hos MPX, og var en av de første i landet som fikk legge mine klamme hender på et C-750. Det har jeg nå hatt i 2 lykkelige år, og nyter alle forbedringene. Søkeren har fått dramatisk bedre oppløsning, lysfølsomhetern er mye bedre, fargene har blitt mer naturlige, det var litt rødstikk i skumring og dårlig lys, sett i forhold til C-750 (se Tronds kameratest, link i sign). Jeg har i ettertid fulgt med på utvalget i neste generasjon, C-765/770, som nok en gang har blitt betydelig krympet. Det er nesten utrolig hvor lite det går an å lage et 10x zoomkamera. Riktignok har det på C-765 gått på bekostning av ekstern blitssko, men det har jo storebror C-770. Slik var det også med "min" generasjon, de "store" forskjellene på C-740 og 750 var i første rekke oppløsning, mikrofon til videopptak, samt blitsskoen. Ellers er de to nærmest helt identiske. Siden det nå igjen er et års tid siden de to siste ble lansert, venter også jeg i spenning på om det kommer en ny godbit i serien. Selv om de sliter litt med økonomien, håper jeg de prioriterer denne diamanten i sitt sortiment. Jeg begynte min digitale karriere med 3x zoom, og vil aldri tilbake dit. Det er så til de grader artig med en kraftig zoom, og det innpakket i et svært beskjedent ytre. Faktisk er det mange i normal 3x-klasse som er vel så store som dette.

Det hadde vært gildt med en lansering nå, slik at et nyiinkjøp til ferien hadde vært et av sommeren høydepunkt. Ja, det finnes mange andre ultrazoomkamera, men i likhet med de andre merke-klanene her, har også jeg mitt favorittmerke.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Nå har jeg kun min første UZ en 740 og er veldig glad i den. Har en jobb der jeg har prøvd veldig mange kompaktkameraer og frem til nå har jeg selvfølgelig funnet mange kameraer som er bedre på enkeltpunkter, men ingen som i sum har fristet meg til å bytte. Derfor håper jeg på en enda bedre Olympus.

Grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer å bytte er relatert til ungene, de blir større og kameraet er ikke "bare mitt" lenger. Behovet for to kameraer er derfor økende De behersker etterhvert Olympusen bra og jeg tenkte de kunne fortsette med det.

Jeg for min del sitter med mye ekstrautstyr til 740`n og vil gjerne ha noe gjenbruk på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...