Gå til innhold

Hovedkort problem......


Lorinser

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp montert mitt nye Epox 8HKA+ hk og en xp1600+ cpu, ++.

 

Når jeg nå starter opp funker nesten alt fint... Det kommer opp en melding "Floppy disk(s) fail (40)"?? (denne mldingen kommer akkurat når det evt. skal bootes fra diskett)

Jeg trodde først det var noe feil med diskettstasjonen, evt kabelen ( diskettstasjonen fikk jeg selvfølgelig ikke tilgang til), men den samme meldingen kommer opp når kabelen til diskettstasjonen er tatt av hk'et også.

For å komme videre er det bare å trykke "F1".

På hk'et er det "7F" som vises.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har erfaring fra MSI kort det er "født" for Amd xxx/200 prosessor, for xxx/266 prosessor må en inn i Bios og endre CPU FSB Clock fra 100 til 133 MHz.

Ellers mister du 350 MHz, har nå: 10,5x100=1050 når FSB'en blir 133 får du: 10,5x133=1400.

Fiksa floppy problemet?

Sleit med det "samme", 1 gang lyste floppylampa kontinuerlig - hadde satt kabelen feil i floppy, ingen spor for haka på kabelen i min disk.stasjon.

Lenke til kommentar

Hei takker for tipset, men jeg får ikke stillt FSB i biosen.... Får velge "system performance" -normal, fast, fastest, turbo. Under står det "current FSB Frequency" -> "100MHz". Ingen av system performance valgene har innvirkning på FSB'en.

Det eneste jeg ser som er innstilt på 133MHz er DRAM frequency... Har du/dere peiling på hva jeg må gjøre?

Nei, jeg har enda ikke fått til floppyen. Leste på et gammelt innlegg at floppy kabelen til 8HKA+ hk'et var feil vei...? Har ikke hørt om dette andre steder, men kan det stemme? Feilmeldingen kommer jo opp når kabelen ikke står i også.

Lenke til kommentar

Floppy disk fail 40 er errormelding om ingen strøm til floppydisken.

 

Dette kn fikses på to måter:

 

1) Sjekk strømkablen til floppydisken og kontroller at den får strøm. hvis du har gjort dette så er det sansynligvis en defekt floppydisk eller kabel.. (sjekk at all pinnene i kontaktene er intakte og ikke bøyd, de bøyer nemlig VELDIG lett på floppy kontaktene)

 

2) Disable floppydisken i BIOS (da vil ikke floppydisken fungere lenger)

 

mail på "[email protected]" hvis du trenger mer hjelp

 

Lykke til

-Stigma

Lenke til kommentar

Har funnet ut av alt sammen!! :smile:

Kabelen til floppy disken som fulgte med Epox 8HKA+ hk'et var ikkje heilt god... Dvs. enden som skal i diskettstasjonen hadde "tapp" på feil side i forhold til "hullet" på siden av kontakten til diskettstasjonen. En annen måte å se på det er at diskettstasjonen hadde hull på feil side.... :wink: Uansett så ble det litt fixing av kontakten på diskettstasjonen.

 

For å få mine rettmessige 1400MHz var det "cpu clock" som måtte stilles til 133MHz. Jeg fant det til slutt!

Takk for hjelpen folkens! :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...