Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stopper ved Verifying DMI Pool Data.... (solved)


Anbefalte innlegg

Sliter litt med pcen min for tiden, plutselig ved en oppstart stoppet den opp ved ved beskjeden: Verifying DMI Pool Data....

Pcen har fungert fint i over et år uten problemer. Har følgende oppsett:

 

Abit KV8-MAX3 Socket 754 K8T800

 

AMD Athlon 64 3000+

 

Western Digital Caviar 160GB

 

PowerColor Radeon 9800 PRO

 

Hiper Strømforsyning ATX 420W

 

2x Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB

 

Trodde først det var HK eller CPU som var gåent pga. lett OC, men fikk sjekka dette på datakjeden i trondheim og de sa at det var ingenting i veien med verken HK eller CPU.

 

Skjermkortet fungerer utmerket.

 

Disken fungerer fint når den står i annen pc sammen med annen disk. Så jeg tror ikke det er noe i veien med den.

 

Strømforsyning eller ram har jeg ikke fått testet, men før jeg skrur fra hverandre den pcen jeg sitter på nå for å få testet strømforsyning lurer jeg på om det er den som muligens kan være gåen ut fra forklaringen jeg har gitt på problemet?

 

Kommer meg fint inn i bios viss det er til noen hjelp

 

HK har en såkalt POST Code Display, den lyser FF som tilsvarer "Boot attempt (INT 19h)" i følge manualen. Ikke det at jeg har noen anelse om hve det betyr.

 

Har også prøvd å ta ut batteriet og restarte cmos til ingen nytte.

 

Takker til alle som kan bistå.

 

Edit: Emne tittel endret

Edit: solved

Endret av Cascade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

escape hjelper ikke, det skjer ingenting

 

skal prøve med XP boot disk som computerhope.com foreslår. Er muligens "Corrupt boot files on the computer". Takker for linken. Brukte lang tid for å lete etter noe liknende før i dag.

Endret av Cascade
Lenke til kommentar

anbefaler denne her i så fall :) (quick boot disk for XP) ; -med mindre du har det tilgjengelig fra før, selvsagt

 

for info om denne disken: se her

 

 

alternativt kan du også starte med en win98 bootdisk, så skrive

fdisk /mbr

i A:\>

(dette vil legge inn systemfilene til win98, og etter omstart vil XP igjen overskrive dette med den orginale bootsectoren) har fungert for meg tidligere

Endret av wamp
Lenke til kommentar

Prøvde med quick boot disk for XP, (MS sin er på 6 dsiketter å tar utroli lang tid å laste) men får følgende feilmelding:

Window could not start beacause the following file i missing or corrupt:

<windows root>\system32\hal.dll

Please re-install a copy of the above file

 

Noen ideer om hva so må gjøres?

 

Får ikke opp command line så jeg har ikke muligheten til å skrive fdisk /mbr

 

Har heller ingen 98 oppstartsdisk liggende

 

Edit: kan selvfølgelig lage en 98 disk, hvis det er den lureste måten

Endret av Cascade
Lenke til kommentar

Maskina starter med bootdisk ja,

 

Det eneste som er tilkoblet maskina er det som jeg nevner i åpningsinnlegget pluss en dvd-rom.

 

Men uansett kan jeg ikke bruke denne pcen mer i dag (pappas jobb pc), kommer tilbake i morgen.

 

Takker til alle som bidrar :yes:

Endret av Cascade
Lenke til kommentar
win98 bootdisk fungerer heller ikke, har brukt "fdisk /mbr" men pcen stopper likevel ved "Verifying DMI Pool Data...."

 

Vil det fungere å formatere?

Så hvis jeg forstår deg riktig booter maskina som normalt helt til verifying DMI Pool dukker opp... så du slipper aldri inn til DOS prompten?

 

Regner med du har "BOOT ON FLOPPY" på enabled i bios og floppy drive som første boot prioritet?

 

 

Prøv å boote maskina med 98Bootdisken og uten HD tilkoblet. Hvis den ikke starter da er det nok en annen komponent som er gåen.

Lenke til kommentar
win98 bootdisk fungerer heller ikke, har brukt "fdisk /mbr" men pcen stopper likevel ved "Verifying DMI Pool Data...."

 

Vil det fungere å formatere?

Så hvis jeg forstår deg riktig booter maskina som normalt helt til verifying DMI Pool dukker opp... så du slipper aldri inn til DOS prompten?

 

Regner med du har "BOOT ON FLOPPY" på enabled i bios og floppy drive som første boot prioritet?

 

 

Prøv å boote maskina med 98Bootdisken og uten HD tilkoblet. Hvis den ikke starter da er det nok en annen komponent som er gåen.

 

Han mente nok at den stoppet ved verify DMI.. <--etter å ha restartet, etter "fdisk /mbr"

 

DMI = Desktop Management Interface, og er på en måte ett "mellomlager" mellom hardware og software.. (noe man kunne sagt om bios og? hrmm..:hmm: )

DMI'en sender all informasjon om hardware til software (windows) og får enten svar tilbake at det er ok eller at det er feil..

når denne prosessen henger, er det som regel en hardware feil (hdd kabel som er løs, eller lignende)

men siden du klarer å boote med en diskett, er det selvsagt stor mulighet for at windows 'ikke er helt på godfoten for tiden' (har windows egentlig noengang vært det? :p )

 

om du har tilgang til en annen harddisk, er det jo helt klart mest ideelt å prøve å slenge den inn i maskina først, bare for å være SIKKER på at det ikke er et hardware problem.. derimot har du ikke tilgang til det, ville jeg nok prøvd å formattere, da dette vil fikse en eventuell feil i bootsector på harddisken.

 

Disken fungerer fint når den står i annen pc sammen med annen disk. Så jeg tror ikke det er noe i veien med den.
om den står oppført som slave i en annen maskin, trenger ikke maskina ha tilgang til MBR (master boot record) eller systemfilene, men at harddisk faktisk fungerer, gir jo fortsatt sterke indikasjoner på at systemfilene er ødelagt..

 

kan jo også kjøre windows xp cd'n med repair funksjonen og se om den løser problemet?

 

forresten fant jeg litt mer info som kanskje er relevant, i tilfelle det er bios?

 

 

nok av forslag å ta fingrene i, men ett umulig problem er det heldigvis ikke :)

Endret av wamp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Før jeg skulle formatere tenkte jeg det kunne være greit å kopiere det jeg hadde bruk for på disken til en annen disk. Lånte derfor en kamerat sin disk. Satte den inn i pcen å la inn winXP, (den var tom fra før). Alt virket greit og tok med det samme å oppdaterte windows for å være sikker. Men så mens jeg kopierte innholdet på den gamle disken til den nye kom det plutselig en blåskjerm. Den fortalte at det hadde oppstått en Kernel error eller noe liknende og at derfor ble windows avsluttet for å ikke skade hardware. Jeg tenkte "hva i h....." og restarta pcen som det sto at jeg måtte. Når da pcen kom seg i gang igjen kom "Verifying DMI Pool Data...." fram igjen. Så nå har disken til kameraten min også klikket.

 

Noen som har peil på hva som skjer?

 

Noen som har vært borti liknende?

 

Kan det være virus av noe slag? (hadde riktignok Norton på den gamle disken)

 

Kan biosen eller strømforsyninga være skyld i problemet?

 

Edit: Det er tydelig at var noe galt med den gamle disken, da den jeg lånte gjorde at pcen fungerte utmerket når den sto i alene. Men nå har altså problemt flyttet seg over på den andre disken også :(

Endret av Cascade
Lenke til kommentar

Hmm, det virker som disken til kameraten min er helt gåen nå. :hmm: Partion Magic nekter å oppdage disken. Samtidig vil den ikke formateres eller partiosjoneres fra DOS. Lurer på om det samme gjelder for min disk, har ikke prøvd dette enda.

 

Takker til alle som kan hjelpe

Endret av Cascade
Lenke til kommentar

Vet ikke om du har prøvd det her, men paster det allikevel...

 

Possible Resolution Methods:

 

Method One:

 

  1. Apply power to the computer.

  2. Access the system BIOS.

          * Set the drive type as None or Not Installed.

          * Then Load the BIOS Defaults

          * Then Load the SETUP Defaults

  3. Save the BIOS changes and reboot the PC to a System Boot Diskette.

  4. Shut down the PC after the memory count is displayed.

  5. Reconnect the power and interface cables to the hard drive.

  6. Access the System BIOS.

  7. Auto-Detect the hard drive. Ensure that the LBA Mode option is enabled.

  8. Save the BIOS changes and restart the PC with a System Diskette.

  9. Partition and format the hard drive via the operating system.

  10. Restart the system. On boot, the screen should read:

          * Verifying DMI Pool Data

            Update Successful

 

            The system should continue booting normally.

 

Method Two:

 

  1. Apply power to the computer.

  2. Access the System BIOS.

  3. Disable both the Internal and External CPU Cache. These features are located in either the "BIOS Features" or "Advanced Settings" options of the BIOS Setup.

      NOTE: Consult the System or Motherboard User's Manual for exact location of the Internal and External CPU Cache settings.

  4. Save the BIOS changes and restart the PC to a System Boot Diskette. On startup, the screen should read:

          * Verifying DMI Pool Data

            Update Successful

 

            The system should continue booting normally.

  5. After the system successfully boots, re-start the PC and access the system BIOS.

  6. Enable the External CPU Cache. This feature is located in the "BIOS Features" or "Advanced Settings".

      NOTE: Consult the System or Motherboard User's Manual for exact location of the External CPU Cache setting.

      ! WARNING ! User's MUST re-enable this feature after resolving the problem for optimal system performance.

  7. Save the BIOS changes and restart the PC to a System Boot Diskette. On startup, the screen should read:

          * Verifying DMI Pool Data

            Update Successful

 

            The system should continue booting normally.

 

NOTE: If the aforementioned methods fail to resolve the issue, contact the system or motherboard manufacturer to either clear the CMOS or flash update the BIOS for your motherboard. This will entail either:

 

    * Removing the "Clear CMOS" Jumper and resetting the system BIOS; or.

    * Obtaining and applying a Flash BIOS Upgrade for your motherboard.

 

ellers har jeg vel ikke flere gode forslag annet enn å fjerne ALT fra maskina, bortsett fra ram, cpu, skjermkort og harddisk; for å se om det fungerer da..

 

Ang. problem med formattering av harddisk.. prøv å boote med en linux-cd e.l. og fjern alle partisjoner derfra? might just work *shrug*

Lenke til kommentar

Fant både disken min og kameraten min sin i PartionMagic etter å ha kjørt et gjennopprettingsprogram, husker ikke navnet nå (send på melding så kan jeg finne ut av det om ønskelig). Disken til kameraten min fungerte fint etter partisjonering og formatering. Gjør det samme med min og driter i mp3ene mine (lei nå). Dermed sier jeg problem solved.

 

Takker for hjelpen Wamp! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...