Gå til innhold

Gode/dårlige erfaringer med servise på Minolta?


Anbefalte innlegg

Driver og prøver å orientere meg i DSLR jungelen. Er åpen for det meste, men har en brukbar (alt er relativt) samling med PentaxK objektiver liggende. Det gjør at jeg er fristet av Pentax *ist Ds.

 

Er også fasinert av billedstabilisatorkonseptet i Minolta Dynox7D. Det høres rett og slett genialt ut. La meg legge til at jeg er svært glad i å fotografere med på konsert uten blitz. Sitter da som oftest på første rad, og bruker mye lyssterk vidvinkel (28mm) eller normalobjektiv. Til dette ville jeg trolig ha stor nytte av stabilisatoren. I tillegg ser Dynax'en robust ut, som den tåler å bli overkjørt av 13 dampveivalser (det betyr uflaks, hevder de som er overtroiske)

 

Men, så er det en selger som hevder at Konica/Minolta har hatt store problemer med servise etter at de byttet importør (refrerte til et konkret tilfelle hvor en enkel servise hadde tatt over seks måneder. Kunden skal vistnok ha kvittet seg fotoutstyr for rundt 100.000 som resultat av dette).

Dette høres voldsomt ut. Har liten lyst til å havne i samme situasjon. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte min frykt?

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan man jo spørre seg om den selgeren solgte Konica Minolta kameraer. Uansett kan han jo ha fortalt en reell historie, men slike skrekkhistorier kan man høre om alle merker vil jeg tro. Heldigvis har jeg ikke selv erfart det med noen av merkene vi fører der jeg jobber, men hvis verkstedet må bestille deler, og det tar lang tid før de får det, kan det være en medvirkende faktor (dog var seks måneder grådig lenge).

 

Nå fører vi ikke Konica Minolta der jeg jobber, så jeg kan ikke si noe konkret om service på dette merket. Men i en overgangsfase der importør er ny, kan det oppstå forsinkelser da rutinen ikke er helt innarbeidet ennå. Derfor kan dette også gjerne være en hendelse fra denne overgangsfasen.

 

Jeg tror de som er importør av Konica Minolta nå, er samme som eier FotoKnudsen-kjeden. Derfor vil det vel være lettest å kontakte en FotoKnudsen butikk om noe skulle skje, og de er det jo noen av rundt omkring i landet. Du kan sikkert ringe de også, og spørre om erfaringer med service på merket, men de vil jo sikkert dra frem solskinnshistoriene.

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv i butikk som selger digitalkamera, og kan bekrefte at Konica/Minolta desverre sliter med servicen. En stakkar hadde knust lcd på sitt X50 kamera og var klar til å betale for rep. Han leverte inn kamera i november i fjor og i April i år så hadde enda de ikke fått tak i delene. Til slutt fant de ikke kamera heller. Det er ikke enste saken heller desverre. Konica/Minola har bra produkter, men desverre veldig dårlig servicetid.

Lenke til kommentar

Afseth skriver:

Da kan man jo spørre seg om den selgeren solgte Konica Minolta kameraer.

Svaret er et entydig(?) tja. Butikken (som forøvrig er blant de såkalte velrenomerte) har tidligere ført Minolta. Historien var en begrunnelse for hvorfor de ikke gjorde det lenger. Nå kan de skaffe sier de, men fraråder det.

Uansett, det jeg ønsker er konkrete erfaringer (som forhåpentligvis kan avhjelpe meg i valgets kvaler). Gjerne førstehåndserfaringer, vandrehistorier er uinteresante, og hjelper meg ikke.

Jeg ber om gode/dårlige erfaringer. Solskinnshistorier er også med andre ord svært velkomne.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Vi solgte også Minolta kamera før, der jeg jobber. Vi kuttet det ut da de skiftet importør. Grunnen til det er at importøren også eier Fotoknudsen-kjeden, og da er det klart de kan selge det billigere enn oss uansett hvor lite vi velger å tjene på kameraet. På den måten, er det synd at et firma som selger kamera, også er offisiell norsk importør av det.

 

Men kan virke som erfaringene med dårlig service er riktig, og da er vel det en grunn til å velge noe annet? Sånn bare for å si ifra at slikt aksepterer ikke vi forbrukere?

Lenke til kommentar
Er også fasinert av billedstabilisatorkonseptet i Minolta Dynox7D. Det høres rett og slett genialt ut. La meg legge til at jeg er svært glad i å fotografere med på konsert uten blitz. Sitter da som oftest på første rad, og bruker mye lyssterk vidvinkel (28mm) eller normalobjektiv. Til dette ville jeg trolig ha stor nytte av stabilisatoren.

Bildestabilisator gjør antakelig ikke noen stor nytte på konsert uten blitz, siden problemet da vanligvis er at motivet beveger seg...men det er naturligvis litt forskjellig avhengig av hva slags type konserter du er på.

Motivets bevegelse kan ikke kameraet stabilisere.

Lenke til kommentar
Bildestabilisator gjør antakelig ikke noen stor nytte på konsert uten blitz, siden problemet da vanligvis er at motivet beveger seg...men det er naturligvis litt forskjellig avhengig av hva slags type konserter du er på.

Er klar over dette. Men det er også avhengig av hva jeg faktisk ønsker å formidle. Har tatt en rekke slike bilder med mitt gamle Chinon apparat utstyrt med en 28mm med lysstyrke 2,0. Knivskarpe ansikter blir det svært sjelden, men stemningen formidles ofte svært bra, selv om jeg har brukt lukker 1/15. Stemningen består ofte av lys, samt gester. Med billidstabilisator vil sjansene for at omgivelsene er skarpe øke.

 

Uansett. Jeg har nå bestilt en Pentax. Hovedgrunnen er at jeg vil kunne fortsette å bruke min gamle optikk med K-fatning. Manuelt ja, men tar meg som regel bedre tid når jeg arbeider med lite lys. Så får jeg heller avfinne meg med å bruke høyere ISO-verdi. Innbiller meg at høy ISO på DSLR er mindre forstyrrende enn kornene på vanlig film. Håper at dette viser seg å stemme.

Gleder meg som en unge!!

Lenke til kommentar

Du har rett i at dslr er overlegen til den type bilder du beskriver her, og som Canon-eier er jeg noe frustrert over å ikke kunne bruke de gamle, gode Nikkor-linsene som jeg bruker til mine analoge slr-kameraer. Ikke kvi deg for å "presse" kamera opp i 800 iso, ja selv 1600 iso går bra hvis bildet skal være b/w. Det er riktig at støyen på høy iso er overlegen analog film på samme iso, så lykke til med konsert-knipsingen fra en som har over 20 års erfaring med konsert-bilder. Fint kamera du valgte, forresten. Kult å kunne fortsette å bruke dine gamle linser, og Pentax har jo laget noen fine glass opp gjennom tidene. SMC-coatingen til Pentax lå langt foran de andre produsentene når den ble lansert for mange år siden, så jeg tror dine gamle objektiver fremdeles kan gjøre sin jobb på en tilfredstillende måte. Optikken er kameraets øye, og derfor den viktigste komponenten i et kamera-system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...