Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp domene mot IP-adressen din

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan sette opp eget domene mot IP-adressen din (pris kr. 0)

Til bruk for de som har egen FTPServer

Det kan finnes mange grunner til å sette opp eget domene mot IP-adressen din. Her beskrives alle stegene for å klargjøre din maskin.

Det finnes mange tjenester på nettet som leverer gratis subdomener (dinside.tilbyder.com) som peker mot din dynamiske IP. En av fordelene med et slikt subdomene er at hver gang IP adressen din blir oppdatert vil subdomenet ditt peke til den nye IP adressen din. Dette er en stor fordel hvis du kjører servere, feks webserver, FTPServer el.l.

Det finnes mange tilbydere som leverer en slik tjeneste gratis, men jeg har best erfaring med www.dyndns.org

Gå inn på www.dyndns.org Hvis du vil vite mer om hvordan systemet fungerer anbefaler jeg at du tar en titt rundt på siden før du begynner.

Klikk på Sign Up Now for å registrere deg.

Les gjennom avtalen (helt standard) og godkjenn.

Velg et brukernavn og skriv inn epostadressen din og et passord du vil bruke.

Du vil nå få en bekreftelse på at kontoen er opprettet. Du må vente på en epost som inneholder prosedyrene for å aktivere kontoen. Eposten kommer vanligvis etter noen få minutter.

Trykk på linken som er oppgitt i eposten.

Logg inn og skriv inn brukernavn og passord

Nå er du logget inn. Nå skal vi opprette et nytt subdomene som du kan ha. Velg Static DNS fra menyen til venstre.

Forskjellen på Static DNS og Dynamic DNS er at statisk varer lenger før de "går ut på dato" men de bruker lenger tid for å bli oppdatert.

Velg Add new Host på menyen til venstre.

Velg et subdomene som du skal bruke. Det kan være hva som helst. Velg også et domene fra listen til høyre. La resten av skjemaet være slik som det er. Trykk Add Host

Nå har du et domene som peker mot IP adressen din. Men vi trenger også et lite program som oppdaterer IPen automatisk. Dette programmet kalles en klient.

Gå inn på www.dyndns.org igjen. Velg Clients som står under Static DNS på menyen til venstre.

Velg operativsystem. I dette eksemplet bruker jeg Windows 2000

Last ned programmet DynDNS Updater. Du kan selvfølgelig bruke andre programmer også, men jeg valgte den mest populære av dem og som er gratis. Pakk ut til en egnet katalog.

Start programmet og du vil bli spurt om en del spørsmål.

Da skulle alt være i orden. Men merk at det tar noen minutter før oppdateringen trer i kraft.

Nå kan du oppgi domenet ditt til alle som skal koble seg til FTPServeren din.

mer info om FTP Server finner du her

http://home.no.net/tonrein/index.html

Endret av tonrein

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...