Gå til innhold

ATI X800XT vs. X850XT

Myx

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hmm, tydeligvis jeg som har lest gruelig feil et sted. Beklager misinfo.

Og ATi opererer med "quad pipes" som betyr at de deaktiverer 4 pipelines hvis f.eks 4 - 3 - 2 eller 1 pipes er skada, da blir chippen kategorisert (i dette tilfellet) et Pro kort (12 pipes = Pro, 16 = XT (PE))

Ant. transistorer må alltid være korrekt, altså et nøyaktig tall på hvert enkelt "individ" ellers får man irregulære formeringer i produktet og varmeøkning grunnet en evt. større motstand i kretsen. Man får ikke plutselig fler eller færre transistorer i en presse.

Det var dette jeg prøvde å si var en teori jeg tror lite på. Grunnet noe ala det du sa, mest med tanke på varme utvikling og spenningsnivå inne i kjernene. Mente ikke at dette hadde noe med garanti å gjøre bare at her hadde produsenten et minstekrav. Men glem hele den saken uansett, det var feil.

Nei, du blander nå R430 med R420 & R480.

R430 er 110nm, R430 er X800XL

R420 er 130nm, R420 er X800XT, X800XT PE og X800Pro

R480 er 130nm, R480 er X850XT, X850XT PE og X850Pro

De "layoutene" jeg tegna som eks. var for å illustrere eneste forskjellen mellom R420 & R480, altså "utforminga" av kjerna. Plasseringen av transistorene er blitt forandret for å øke ant. yields pga. defekte/"crippled" kjerner i forhold til wafers.

Og da fatta også jeg tegninga. Trodde det var først var x800 serien jeg da med 130nm, og XL og 850 på 110nm. Også etterpå blei overvbevist om motsatt. Men det høres logisk ut det du sier her.

Angående hvorvidt bindingstrukturen i silisium(grunnstoff)atomet er fast eller ikke, tørr jeg ikke si noe om. Det man bruker i en vpu/cpu/lydbrikke osv, har jeg mine tvil om. At de blir dopet ned vet jeg ikke, men et materiale er aldri 100% reint. Man har alltid stråling som dytter vekk elektroner osv slik at man ioniserer et materiale utover levetida. Ikke bare stråling, men bl.a. spenning er med på denne effekten (som riktignok må over 0,7V..)

Altså hva jeg prøver å si er at man baserer seg alltid utifra et utregnet gjennomsnitt på massetettheten (selv om avvikene medregnet elektroner er ultraminimale), er det bare et gjennomsnitt. I teorien kan man få helt nøyaktige svar, men praksis blir noe annet (...og det gjelder ikke bare elektroner nei) :p .

Håper bare noen andre enn bare meg selv skjønte hva jeg prøver å skrive her.

Mvh Daniel

Edit: leif

Endret av colakork

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...