Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fersk på lyd i bil , hva må til for og drive...


Anbefalte innlegg

Hei har nå begynt og samle opp litt penger til et anlegg, og det anlegget skal jeg legge litt penger i

 

så jeg hadde tengt meg Rockford forsgate opsett (Fullt RF sett ?)

 

http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=861

 

Hva med to av disse eller hville dere gåt for en Større 15" ( eks. Denne ? )

Og 10.000kr spm. Hva skal til for og drive eventuelt to av de sisst nevnte ?

eller noe annet vill vite at jeg kunne opgradere Høytalerene uten og opgradere Forsterker.

 

Kan noen breefe meg litt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg sett på noe annet.

Både fordi RF er noe overpriset i mine øyne og den dårlige følsomheten (86db) dette elementet har.

 

Forklaring av følsomhet og db:

 

Følsomheten for et element sier hvor høyt det spiller med en gitt effekt på 1m avstand. De to mest brukte er 1W eller 2.83V som er 2W.

db skalaen er logaritmisk og dobling av effekten gir 3db.

 

Et element med dårlig følsomhet, la oss si 82 db 1W/1m vil trenge mye mer effekt for å oppnå samme SPL (sound pressure level) som et som har en følsomhet på la oss si 94 db 1W/1m.

 

Tabell:

Følsomhet W Følsomhet W

82 -------- 1 ---------- 94 -------- 1

85 -------- 2 ---------- 97 -------- 2

88 -------- 4 --------- 100 ------- 4

91 -------- 8 --------- 103 ------- 8

94 -------- 16 -------- 106 ------- 16

97 -------- 32 -------- 109 ------- 32

100 ------- 64 -------- 112 ------- 64

103 ------- 128 ------ 115 ------- 128

106 ------- 256 ------- 118 ------- 256

109 ------- 512 ------- 121 ------- 512

 

Dette er eksempler fra eksisterende elementer. Førstnevnte ville jeg ikke hatt om jeg hadde fått det hivd etter meg.

 

For å drive de to 15" ville du nok trengt en forsterker som ga minst 1000W i 2 ohm, dvs en brutal monoblokk. Evt. en forsterker på hver. Det ville uansett komme opp i ca 5 - 6 lapper.

 

Om du handler in en god strømsterk forsterker så skulle det ikke være noe problem å oppgradere. Kriteriene måtte isåfall være at du hadde ca samme effekttålelighet på elementene. Det er alltid bedre med en stor forsterker som kan kontrollere elementene. De fleste ødelagte elementer både i bil og hjemmesammenheng ødelegges av altfor små og puslete forsterkere.

 

Les litt her, om en med ca. samme problemstilling :)

Lenke til kommentar

Hei

 

RF er ikke noe spess bra merke... som sakt OVERPRISET..

 

Vil anbefale deg et produkt som jeg er vanvitti fornøyd med Dynabel forsterkere...

kraftige forsterkere til en billipenge... watt RMS som er oppgitt er garrantert å målt for sikkerhets skyld... vill anbefale deg å ikke velge en 15" fordi at denne er treigere i bassen enn en 12".. Jeg har selv har hadt 3 bilanlegg på ett år å d beste anlegget som jeg har hatt hittil er anlegget fra Dynabel... BILLI anlegg+ MYE for pengene.

 

Jeg har en 2x170w RMS forsterker som ved 4 ohm brokoblet yter 530 Watt RMS noe som er vanvitti bra til et produkt som koster ca 2200... vill oxo anbefale deg

 

DY9412 dynaBel 12" Multimagnet Subwoofer 4 ohm NOK 1598.00

Karbon forsterket membran

Ultrapresis bass - 280Oz multimagnet

600W RMS - 1200W Maks - 3" Svingspole

Lang slaglengde - 22mm lineær

 

 

Detter er ett ellement som blir solgt for 4-5000kr hos konkurenter(men under ett annaet merkenavn.) veier hele 20KG.

Hvis du vill ha et større å kraftigere anlegg så må du øke til en større forsterker eller to av denne som jeg anbefaler.

 

Her har du et bra anlegg til 3798 kr

 

Skal du ha 2stk 12" av denne sorten så må du ha kondensator på 1,5 Farad og en kraftigere forsterker som du finner lengre nede på siden til www.dynabel.no finner forsterkerene under nettbutikk/ bilsterio..

 

Lykke til....

 

(Alt som er bra trenger ikke å koste sjorta)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...