Gå til innhold

Tentamenshjelp - forslag til maskiner


Anbefalte innlegg

Skal ha tentamen i morgen og noe av det vi skal er å foreslå et par pcer.

 

 

Det skal være en server som kjører Windows 2000 Advanced Server, serveren skal brukes til fildeling lokalt og webserver. (Det gjelder et lite eiendomsmeglerfirma, så tenk litt ut ifra det på trafikk osv)

 

Det jeg lurte på var, hvor mye og hva slags RAM/hovedkort/prosessor trengs?

Og hvor rask linje burde internett tilkoblingen ha?

Er det vits med SCSI, holder 7200 rpm HDD og hvor store harddisker burde "kjøpes" inn?

 

 

Det andre er 4 klienter som også skal stå i nettverket.

Disse skal kjøre Windows XP professional og kjøre lette oppgaver som tekstbehandling.

Samme som med serveren; hvor mye og hva slags RAM/hovedkort/prosessor trengs?

 

 

Det aller siste spørsmålet, hva slags sikkerhet burde jeg tenke på når jeg svarer på oppgaven når det gjelder brannmur og anti-virus?

 

På forhånd takk :)

Endret av Gellyfusk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det lov å si at det første du gjør er å kaste ut windows på serveren for å spare tid og penger?

 

Hvis ikke så trengs det en rask disk (to raptorer (speiling) i serveren) og 2x 200/250gb til lagring. Og så er det egentlig hipp som happ med resten. 1gb ram er ikke dumt og en prosessor på over 2ghz burde holde for websiden (anta at du ikke skal bruke mysql).

 

I klientmaskinene så sier du at du logger på linuxkassa/winkassa og lagrer filene på harddisken der over nettverket (alle får brukernavn og passord). Så er det hipp som happ hva du putter i de (dårlig skjermkort, kjempeliten harddisk, 512mb ram noen ghz cpu)

 

Ang brannmur så kverker du alt som skal inn via serveren som router og setter opp porter manuelt for å sperre all uønsket trafikk. (er det linux så sier du at du også shaper trafikken for å få mest ut av bredbåndet og overvåker linja med (snort er det vel det heter) som stopper kazaa etc slik at ansatte ikke skal lage noe tull.) Så er det antivirus på alle interne pcr og så klart også på serveren.

 

Bare noen forslag. =)

 

(Er du paranoid så kan du la passordene på pcne gå ut på dato etter en måneds tid slik at de må lage ett nytt, kjøre alt i kabler, passe på at maskinen bruker bytt bruker greia i xp når den har stått idle i ti minutter)

 

Edit: Alltid lurt å være paranoid

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Takk :]

Et par ting bare, internetthastigheter? Og hvor rask prosessor er "noen ghz"

Og btw, må være win server ja ;P dessverre :)

 

EDIT: Hvor ofte burde det tas backup av serveren (i tillegg til RAID1 that is)?

 

Og ville ikke 2x 200/250 GB raptor harddisker koste ekstremt mye? Må tenke på økonomi og, er det virkelig nødvendig? Om det i det hele tatt finnes...

Endret av Gellyfusk
Lenke til kommentar

Alt skal lagres på 200gb disken, 36gbdisken skal bare brukes som sysdisk egentlig (eller 80gbdisken om du har penger til det)

 

Ang internetthastigheter så varierer det med innholdet og antall besøkere på siden samt budsjett =)

 

Backup burde kjøres hver kveld av 200gb disken, og en gang i uka av sysdisken. Det er flere her på forumet som kan fortelle deg mye mer om backup enn det jeg kan, det er også folk som kan en del mer om windows server. Ett tips er å lese boka

 

ghz på server er egentlig 2 og opp for senere, mens på de andre maskinene så er det det som passer budsjettet

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Dettte er mine forslag:

 

Server:

 

- Rundt 2 Ghz er bedre er utvilsomt smart

- Raskt og stabilt hovedkort

- Gjerne 1 Ghz ram eller mer hvis behov...

- 7200rpm disker holder nok til dette behovet ja vil jeg tro, raid kan vel også brukers men styr unna raid 0..

- En 36.7 GB raptor til operativsystemet kan vel være en mulig løsning også

 

Antivirus til både server og klienter så ville jeg ha anbefalt Nod32...

Brannmur er selvsagt og foretrekke ja, hardwarebasert muligens

 

Operativsystem velges velges ut i fra egne ønsker

 

Klientene:

 

- Stabile hovedkort

- 512 Ram anbefales

- Stabile, men gjerne billige prosessorer

 

Internett:

 

Bør vel ha minimum 1Mbit SDSL eller liknende vil jeg tro ja

 

Backup:

 

Full backup hver 10. dag

Inkrementell backup hver dag

Full/inkr tas vare på i 60 dager

Arkivbackup 3-4 ganger pr. år.

Endret av tintin77
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle forslag.

 

Om jeg velger Admin'c sitt forslag om å sperre all trafikk utenom nødvendige porter, hvilke porter (og hva gjør de) er det som da må åpnes?

 

Glemte å nevne at serveren også skal ha SMTP server, antar det ikke endrer så mye på maskinvare-forslagene over.

Endret av Gellyfusk
Lenke til kommentar

Tittet litt på komplett og sånn og tok litt gjennomsnittspriser for å finne omtrente beløp og sånn, her er en liste over noe jeg tenkte kunne gå... (meget udetaljert, men var ikke meningen den skulle være veldig spesifik)

Jeg spør ikke om det er noe som er bedre enn dette, for det er det nok. Det jeg lurer på er om det er noe av det jeg satte opp her som utkast som er helt på trynet?

 

I tillegg til det som står under så er det også router med 8 porters switch og DHCP, og tar utganspunkt i 2Mbit SHDSL

Jeg vet det ikke står noe om backup her, overse det

 

 

SERVER

 

Programvare

Windows 2000 Advanced Server eller Windows 2003 Server 64bit (med DNS, hjemmeområder, logonscript og SMTP server)

Norton anti-virus

Norton Ghost 2003 til å installere Win XP Pro på klienter

 

Kabinett

Midi-Tower ATX med plass til 4 harddisker

 

Strømforsyning

ATX 300W eller evt. ATX redundant 2x300W

 

Hovedkort

AMD Socket 754 hovedkort med integrert skjermkort

 

Nettverkskort

3Com Etherlink 10/100 PCI

 

Prosessor

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754

 

Minne

1024MB DDR-DIMM PC3200 RAM

 

Harddisk

1x 37GB WD raptor S-ATA 10000rpm

2x 200GB SATA 7200rpm (RAID1)

 

DVD-ROM

IDE 16x/48x DVD-spiller

 

Skjerm

19” CRT

 

 

 

 

 

KLIENT

 

Programvare

Windows XP Professional

Norton Anti-virus

Microsoft Office eller Open Office

Opera 8.0 eller Mozilla Firefox 1.0.4

 

Kabinett

Midi-Tower ATX med plass til 2 harddisker

 

Strømforsyning

ATX 300W

 

Hovedkort

AMD Socket 754 hovedkort med integrert skjermkort, nettverkskort og USB 2.0

 

Prosessor

AMD Sempron 2600+ 1.6GHz

 

Minne

512MB DDR-DIMM PC3200 RAM

 

Harddisk

1x 40GB SATA 7200rpm

 

Skjerm

17" LCD eller 19” CRT

Endret av Gellyfusk
Lenke til kommentar
Er ikke Windows 2000 Advanced Server litt overkill for et lite meglerfirma?

Kanskje... Windows 2000 server da? Er det store prisforskjeller og systemkrav forskjeller? Eller burde jeg "gå rett på" Windows 2003 64? :S

Er veldig lite kjent med disse programmene og hvert fall 64bit, vet ikke om jeg trenger noe annet engang for å få utbytte av 64bit.

Har bare brukt Windows 2000 server på skolen

Lenke til kommentar
Er vel en prisforskjell på 15-20K om jeg ikke husker helt feil... Men om du får alle programmene du skal kjøre for Win-64, så er vel det like greit å gå for det?!

Steike...stor forskjell ja :p Burde kanskje gjort litt resaerch før jeg skrev det

Er det ikke bare windows server 2003 64bit som er viktig da? Går det ikke an å kjøre 32bit programmer i 64bit? I så fall må jeg sjekke ut det.

Vil noe av maskinvaren jeg satt opp stride mot 64bit?

 

 

Og trenger fortsatt hjelp med portene om noen vet hva som må åpnes

Endret av Gellyfusk
Lenke til kommentar

1 server som både skal være lokal fil/print-server, domenekontroller og ekstern webserver? Mener du absolutt burde vurdere en egen webserver.

 

Drit i å bygge servere, kjøp no ferdig-greier av 2 veldig enkle grunner. Du kan briefe med mye bedre service (folk kommer til deg, finner feil og bytter, fremfor at du må finne feilen sende inn og vente på nytt) og du slipper å fylle besvarelsen din med masse specs og shit som egentlig er totalt uinteresant.

 

Webserver: cpu er egentlig totalt uinteresant, 512mb ram og RAID1 på 2x 36gb scsi-disker.

 

Filserver : cpu .. yeahyeah .. relativt uinteresant, 512mb ram, 2x 18gb disker i RAID1 for system, 4x 36gb disker i raid 5 til data (alt er scsi seff). Hvis det skal være noe mailsystem i tillegg så kan denne til nød kjøre på denne server'n, men bør da vurderer å dobble ram (til 1gb) og data-diskene (til 4x73gb).

 

En ting som er ganske viktig på slike oppgaver, det er viktigere å forklare hva du vil gjøre og hvordan dette kan løses. Du trenger ikke oppgi specs på hver minste ting og forklare hver minste konfigurering av ting.

Lenke til kommentar
En ting som er ganske viktig på slike oppgaver, det er viktigere å forklare hva du vil gjøre og hvordan dette kan løses. Du trenger ikke oppgi specs på hver minste ting og forklare hver minste konfigurering av ting.

Vet, men om jeg ikke har peil på hvor mye RAM og hva slags prosessor jeg skal velge tror jeg ikke det går så bra. Vi kommer mest sannsynlig til å få en oppgave hvor vi skal foreslå maskinvare nemlig. Takk for forslagene :) Kan jo alltids nevne flere forslag, kan ta med begge i oppgaven om det passer inn

 

Og "ferdigting" ville jeg nok fått dårlig poeng for, det viser jo bare at jeg ikke kan noe. Poenget er ikke å få en optimal server. Vi har en helt elendig lærer som ikke har lært oss noe så litt vanskelig å få skrevet noen gode forslag og sånn. Må gjøre "mest mulig", men kan ta med ferdigløsninger og for å si at det er en mulighet av servicegrunner

 

Og når du sier at cpu er totalt eller relativt uinteressant, hvor rask burde jeg velge da, synes alle sier forskjellig jeg :p

Endret av Gellyfusk
Lenke til kommentar
En ting som er ganske viktig på slike oppgaver, det er viktigere å forklare hva du vil gjøre og hvordan dette kan løses. Du trenger ikke oppgi specs på hver minste ting og forklare hver minste konfigurering av ting.

Vet, men om jeg ikke har peil på hvor mye RAM og hva slags prosessor jeg skal velge tror jeg ikke det går så bra. Vi kommer mest sannsynlig til å få en oppgave hvor vi skal foreslå maskinvare nemlig. Takk for forslagene :) Kan jo alltids nevne flere forslag, kan ta med begge i oppgaven om det passer inn

 

Og "ferdigting" ville jeg nok fått dårlig poeng for, det viser jo bare at jeg ikke kan noe. Poenget er ikke å få en optimal server. Vi har en helt elendig lærer som ikke har lært oss noe så litt vanskelig å få skrevet noen gode forslag og sånn. Må gjøre "mest mulig", men kan ta med ferdigløsninger og for å si at det er en mulighet av servicegrunner

 

Og når du sier at cpu er totalt eller relativt uinteressant, hvor rask burde jeg velge da, synes alle sier forskjellig jeg :p

Jeg antar du går IKT-Driftsfag elns. Den dagen du kommer ut i arbeidslivet vil du fort skjønne hvorfor jeg anbefaler ferdig-servere. Folk bygger ikke servere der. Det tar for lang tid, noe som igjen betyr penger og da er litt av poenget borte.

Jeg vil nok faktisk tro at dette vil gi deg mer poeng hvis du forklarer hvorfor du vil velge det. Dette viser innsikt i hvordan ting gjøres.

 

Du trenger ikke vite hvilken CPU og alt slikt crap du skal ha i en server. Ved å foreslå maskinvare er nok lærerne mest ute etter å finne ut om du skjønner ting som er viktig. Jeg tenker da hvor mye RAM du skal ha og hvordan disker og hva du gjør med de (RAID). Du finner ikke en NY cpu idag som ikke er bra nok for de oppgavene du skal gjøre her, derfor er det igrunn totalt irellevant hva du velger. Hvis lærer'n din klager på dette så bør du be han ta kontakt med noen bedrifter (dere har kanskje vært ute på utplassering) og finn ut hvor mange av de som bygger server'ne sine sjøl.

Lenke til kommentar
En ting som er ganske viktig på slike oppgaver, det er viktigere å forklare hva du vil gjøre og hvordan dette kan løses. Du trenger ikke oppgi specs på hver minste ting og forklare hver minste konfigurering av ting.

Vet, men om jeg ikke har peil på hvor mye RAM og hva slags prosessor jeg skal velge tror jeg ikke det går så bra. Vi kommer mest sannsynlig til å få en oppgave hvor vi skal foreslå maskinvare nemlig. Takk for forslagene :) Kan jo alltids nevne flere forslag, kan ta med begge i oppgaven om det passer inn

 

Og "ferdigting" ville jeg nok fått dårlig poeng for, det viser jo bare at jeg ikke kan noe. Poenget er ikke å få en optimal server. Vi har en helt elendig lærer som ikke har lært oss noe så litt vanskelig å få skrevet noen gode forslag og sånn. Må gjøre "mest mulig", men kan ta med ferdigløsninger og for å si at det er en mulighet av servicegrunner

 

Og når du sier at cpu er totalt eller relativt uinteressant, hvor rask burde jeg velge da, synes alle sier forskjellig jeg :p

Jeg antar du går IKT-Driftsfag elns. Den dagen du kommer ut i arbeidslivet vil du fort skjønne hvorfor jeg anbefaler ferdig-servere. Folk bygger ikke servere der. Det tar for lang tid, noe som igjen betyr penger og da er litt av poenget borte.

Jeg vil nok faktisk tro at dette vil gi deg mer poeng hvis du forklarer hvorfor du vil velge det. Dette viser innsikt i hvordan ting gjøres.

 

Du trenger ikke vite hvilken CPU og alt slikt crap du skal ha i en server. Ved å foreslå maskinvare er nok lærerne mest ute etter å finne ut om du skjønner ting som er viktig. Jeg tenker da hvor mye RAM du skal ha og hvordan disker og hva du gjør med de (RAID). Du finner ikke en NY cpu idag som ikke er bra nok for de oppgavene du skal gjøre her, derfor er det igrunn totalt irellevant hva du velger. Hvis lærer'n din klager på dette så bør du be han ta kontakt med noen bedrifter (dere har kanskje vært ute på utplassering) og finn ut hvor mange av de som bygger server'ne sine sjøl.

Så sant så sant

 

De færreste bedriftene bygger serverene selv ja

 

Dell, Compaq osv er store leverandører av servere til bedrifter...

 

Service osv teller også... i det virkelige liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...