Gå til innhold

Slackware booter ikke etter installasjon


Anbefalte innlegg

Var litt rask i siste del av installasjonen av Slackware 10.1 da jeg hoppet over valget med å lage boot diskett, og poblemet nå er at den ikke booter. Får tilgang ved å bootet på cdrom og ser da alt som er installert, men hvordan får jeg den til å boote fra haddisken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Kan du spesifisere problemet ditt litt mer? Eventuelle feilmeldinger, hva som skjer osv.? Er litt greit å vite litt, vanskelig å si hva det er hvis man ikke vet noe :)

Lenke til kommentar

Vel, problemet er at boot partisjonen ikke ble bootbar. Får bare opp en cursor øverst på skjermen og maskinen prøver ikke å boote en gang. Det kommer ingen feilmeldinger eller noe, coursoren står bare der å blinker.

Kan virke som at jeg ikke fikk opprettet noen boot sector, og jeg mener det var et av de siste valgene hvor jeg kunne velge kjerne-fil ( /boot/vmlinuz) og definere noe bootopsjoner, men husker ikke eksakt.

Har kun 2 partisjoner for enkelhets skyld ( /swap og / )

 

Det minner om at jeg trenger å kjøre noe tilsvarende "sys c:" når en disk er formatert uten system i et dos/windows miljø.

Lenke til kommentar
EDIT: i skrivende stund er faktisk google.com nede. Tro det eller ei.

Det var bare DNS som var nede og siden det er cachet rundt omkring så merket ikke alle noe til det. De var ikke nede så lenge heller.

OT:

:yes: Noen som vet noe om hvilke systemer google kjører? Hvor mange servere? :hmm:

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg litt tilbakemelding fra vmware som sier: "The Master boot record MBR of this machines disk does not contain valid bootstrap code. Its likely that the MBR was corrupted"

 

Disk oppsettet ser slik ut:

sda1 boot primary linux reiserFS 5Gb

sda2 primary linux swap 250Mb

 

Når jeg i ettertid går inn i setup og velger configure, så kommer jeg ikke inn der (hopper tilbake til 1. valg på menyen) så hvordan kan jeg da få lagt inn MBR?

Lenke til kommentar

Da gjør vi det manuelt, sant ;)

 

du må boote et eller annet, om det er knoppix, boot floppyer fra en eller annen distro, eller hvasomhelst. Poenget er at du må boote til kommandolinja, vet at slack hadde noen boot floppyer som gikk an å laste ned, ellers så finnes det et par her, som funker bra:

 

http://darkstar.ist.utl.pt/archlinux/images/

 

#du trenger boot.img og root.img.

 

Når du har boota, så må vi mounte partisjonen som du har installert i f.eks /mnt:

(Vet ikke hva du booter med, booter du med arch floppyene, så kan du mounte med udev kommandoen)

 

udev:

'mount /dev/discs/disc0/part1 /mnt' (hvor partX er / partisjonen din)

 

devfs:

'mount /dev/sda1 /mnt'

 

mount -t devfs none /mnt/dev

mount -t proc none /mnt/proc

chroot /mnt /bin/bash

 

Du er nå inne i ditt "installerte miljø", og kan herfra kjøre lilo, grub eller hva du vil. Letteste er kanskje å installere lilo, den konfigurerer du i /etc/lilo.conf, og kjører 'lilo' (eller 'lilo /dev/sda', alt ettersom hvilken disk du booter fra.) da er det bare å reboote, og håpe på det beste. Mulig du må også inn med cfdisk, og flytte Boot flagget til den partisjonen hvor /boot ligger, men dette er jeg usikker på.

Endret av krigun
Lenke til kommentar

Synes forslaget over var litt for tungvindt.

 

 

Boot installasjonen din med Slackware disc1.

 

F.eks:

bare.i root=/dev/hda1 noinitrd ro

 

Når du har logget inn så skriver du pkgtool. Gå til setup > liloconfig.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Jaja, ofte er det å foretrekke, men ønsker man kontroll over hva som skjer så kan det være greit å gjøre ting selv.

Så man har ikke kontroll med mitt forslag da?

Neinei, mente generelt. For eksempel.. La inn archlinux maskinen hjemme, og installasjonsproggrammet klarte ikke å installere verken lilo eller grub, og da er man nødt til å finne på noe alternativt. Og slikt jeg har beskrevet oppe er ikke bare slack eller arch spesifikt, men det funker med hvilkensomhelst distro, da linux er linux og en distro er en distro.

 

No offence. :)

Lenke til kommentar
Jaja, ofte er det å foretrekke, men ønsker man kontroll over hva som skjer så kan det være greit å gjøre ting selv.

Så man har ikke kontroll med mitt forslag da?

Neinei, mente generelt. For eksempel.. La inn archlinux maskinen hjemme, og installasjonsproggrammet klarte ikke å installere verken lilo eller grub, og da er man nødt til å finne på noe alternativt. Og slikt jeg har beskrevet oppe er ikke bare slack eller arch spesifikt, men det funker med hvilkensomhelst distro, da linux er linux og en distro er en distro.

 

No offence. :)

Helt greit ;)

 

Det er fint med generelle forslag, men det finnes vanligsvis andre metoder som er spesifikt til en distro som kan være enklere.

Lenke til kommentar

Begge tipsene som er nevnt var nyttige, men jeg er enda ikke i mål. Har gjort følgende:

Booter på Slackware cden og kommer til prompt.

mount /dev/hda2 /mnt >ok

mount /dev/hdc /cdrom >ok

chroot /mnt /bin/bash >ok

pkgtool -> setup ->lilconfig >ok

-> velger "Simple" og ingen ting under optional. > nå kommer det noen linjer med "cannot open /proc/partions" før jeg er tilbake til menyvalget "Select LILO destination" her har jeg prøvd både "Root" og "MBR" men resultatet blir uansett "LILO install error #1" som beskriver at LILO ikke er korrekt installert.

 

Har så valgt "ekspert" og "begin", "install" og ellers de fleste valg men kommer ut i feil uansett...

Når jeg ser på lilo.conf så er "boot = ". Denne har jeg prøvd å endre til "boot = /hda" og =/hda2, men ingen endring i resultat.

 

Kan noe av dette skyldes at jeg benytter reisersFS som filsystem på hele / ?

Så en plass at ext2 var anbefalt for /boot partisjonen. Kan det være en ide å legge til en ekstra disk å legge /boot på den med ext2 som filsystem? (eller har ikke det noe med saken/problemet å gjøre..)

Lenke til kommentar

mount /dev/hda2 /mnt >ok

mount /dev/hdc /cdrom >ok

chroot /mnt /bin/bash >ok

Osbug, det virker som du glømte å mounte proc

 

mount -t proc none /mnt/proc

 

Ta å se gjennom guiden til krigun en gang til.

 

ReiserFS:

Alle ferdige (generiske) kjerner fra Slackware har støtte for reiserFS, men hvis du har kompilert ny kjerne ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...