Gå til innhold

Grønn i Bittorrent? Nei, ikke nå lenger! Hvorfor?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt Bittorrent en stund nå. Er i Frankrike, og har internett gjennom Freebox. Jeg har et Freebox-modem, og en Linksys trådløs router etter denne.

Jeg har åpnet porter i Freebox'en og videresendt disse til Linksys-routeren. Så har jeg videresendt disse portene igjen fra Linksys'en til min IP-adresse.

Jeg hadde i flere uker grønt lys på Bittorrent, altså fungerte alt helt som det skulle. Etter et par ukers ferie (da jeg var på andre trådløse nettverk) kom jeg hjem og satte opp fast ip på maskinen min igjen, men nå vil den ikke la meg få grønt lys. Ikke klarer jeg active mode i DC++ heller.

Nødvendig info som trengs for å forstå opplegget:

Freebox har nettoppsett på NAT-ingen. Den har ipserie 192.168.0.x, der Linksys-routeren får 192.168.0.1. Jeg har åpnet portene 65530-65534 til Bittorrent og port 1412 til DC++. Bittorrent har jeg valgt 'udp' (dette fungerte jo tidligere), til DC++ har jeg åpnet samme porten på to linjer, og valgt 'udp' på den ene og 'tcp' på den andre. Vet ikke om dette er helt riktig, men uansett funket jo Bittorrent før.

Det som imidlertid er MEGET rart er at når jeg går inn på Linksys-routeren (192.168.0.1) ser jeg at den har local ip adress 192.168.1.1, og ikke 0.1. Merkelig. Jeg kommer inn på den ved både å taste 192.168.0.1 og 192.168.1.1. Dette husker jeg ikke helt hvordan var før ferien, men sannsynligvis var det samme opplegget. Dersom jeg imidlertid forandrer Linksysens ip til 192.168.0.1 og reparerer min trådløse nettverkstilkobling på pc'en kommer jeg likevel ikke på nett. Jeg kommer inn på Linksys'en, men ikke på internett. Altså virker det som om Linksys'en MÅ være på 192.168.1.1.

Jeg har altså forwardet alle portene til min lokale ip-adresse på maskinen, men det funker ennå ikke.

Jeg har disablet firewall'en i Linksys'en, på Freebox'en har jeg aldri gjort noe med firewall, så det skulle være greit. Lokalt på maskinen har jeg AVG Antivirus, ikke noe firewall utover dette, og har disablet AVG'en også, for å se om det kunne være noe.

Som sagt, problemet er jo rett og slett at alt virket HELT fint før! Grønne lys i Bittorrent, og alt var bare fryd og gammen! Men nå er hver dag en regnværsdag. Til tross for at jeg er i Sør-Frankrike... Kan likegodt dra hjem til Bergen...

Noen som har noen konstruktive innspill?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...