Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

FTP eller Web server?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt mye på å dele filer med venner og kjente, og har nå kommet fram til enten en FTP server eller en Web server.

Jeg vil helst ha Web server, da alle kan komme inn på den uten å installere FTP klienter osv.

Er dette et godt valg, og i det tilfelle, har noen en Web server de kan anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

vel en FTP server og WEB server er jo i utgangspunktet to *litt* forjsellige ting. Tror du bør tenkte deg grundig om hva du egentlig har bruk for.

Jeg vil anbefale deg å gå for en FTP server om du skal dele filer. da har du en del flere fordeler over en WEB server. og som thhoff sa, så kan man like enkelt få tilgang til FTP serveren i en nettleser. og fikk du en dag noen filer som du ikke ville dele med hele verden, så ordner du lett tilgang etc. med FTP samt at du får litt mer kontroll med hvem som laster når.

 

du vil vel ikke at vennene skal stjele verdifull båndbredde mens du spiller WoW? ;=)

Lenke til kommentar
vel en FTP server og WEB server er jo i utgangspunktet to *litt* forjsellige ting. Tror du bør tenkte deg grundig om hva du egentlig har bruk for.

Jeg vil anbefale deg å gå for en FTP server om du skal dele filer. da har du en del flere fordeler over en WEB server. og som thhoff sa, så kan man like enkelt få tilgang til FTP serveren i en nettleser. og fikk du en dag noen filer som du ikke ville dele med hele verden, så ordner du lett tilgang etc. med FTP samt at du får litt mer kontroll med hvem som laster når.

 

du vil vel ikke at vennene skal stjele verdifull båndbredde mens du spiller WoW? ;=)

Hadde jeg dog hatt WoW ja :).

Jeg hadde tenkt til å sette opp sikker FTP server (kryptering) hvis jeg skulle ha det, men jeg synes web server blir enklere.

Så vil jeg gjerne også ha en side oppe på serveren, men har ingen kunnskap om dette, så jeg håper at noen her kan hjelpe meg?

Jeg bruker NetActiv Web Server.

Lenke til kommentar

Du bør kanskje tenke på en todelt løsning, hvor du i tilfeller har mange og/eller store filer deler disse via. ftp slik at du har bedre kontroll med båndbredde og brukere. I tilfeller hvor det er snakk om små "morobilder" evt. andre småtteri som du bare skal dele med venner og bekjente og ha det kjapt og enkelt for begge parter deler du dette via en webserver.

 

Når det gjelder valg av programvare er jeg usikker på hva jeg vil råde deg til. Du skriver ikke noe om operativsystem, men antar at dette er windows? Da bør du iallfall vurdere å bruke apache som webserver. Den er sikker og veldokumentert, og det finnes nok en del 3. partsverktøy for enkel konfigurasjon og. På ftp-siden har jeg egentlig ikke anelse om hva som finnes der ute, så det må noen andre bistå deg med :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...