Gå til innhold

Canon EOS 350D-spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Først lurer jeg ganske enkelt på om det følger med noe form for bæreveske og minnekort til Canon EOS 350D. Hvis ja på sistnevnte; hvilken størrelse?

 

Jeg er ganske nybegynner på dette feltet og lurer dessuten på følgende:

 

1) Med et dSLR-kamera, som f.eks EOS 350D, hvor korrekt vil det du ser i søkeren / på LCD-skjermen være i forhold til det endelige produktet av bildet slik det vil se ut når du legger det inn på maskinen - da tenker jeg ikke på hva som kommer med på bildet (bredde høyde osv.), men i hvilken grad innstillinger som f.eks blenderåpning, lukketid og ISO-verdier gjør seg synlige allerede i søkeren, evt. ikke gjør seg synlige i det hele tatt.

 

2) Dersom en ønsker å ta et bra bilde om natten av f.eks en by på lang avstand (og man ikke ønsker bevegelse på bilde), hvilke instillinger ville dere foretatt dere med nevnte kamera (ta i betrakning at en også benytter standardobjektivet 18-55mm) hva angår ISO-verdier, blenderåpning og lukketid (eller eventuelle andre modifikasjoner?)?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger i utgangspunktet ikke med verken bæreveske eller minnekort, men det finnes av og til "pakkeløsninger" der f.eks. minnekort er inkludert. Det er ikke sikkert disse tilbudene lønner seg likevel.

 

1. du ser ingenting på LCD-skjermen før etter du har tatt bilde, men etterpå kan du se hvordan resultatet blir, på en forholdsvis dårlig skjerm. du ser altså ikke nøyaktig hvordan bildet blir, men ved å se på histogrammet kan du ihvertfall se hvor bra eksponeringen ble (vel og merke vanligvis kun for den grønne fargekanalen). blenderåpning/lukkertid/ISO-verdier kan du også se nøyaktig hvis du vil, men hvordan du får det fram varierer fra produsent til produsent.

 

2. bruk liten blenderåpning, lav ISO, lang lukkertid og STATIV...

uten stativ er du ganske hjelpeløs i en slik situasjon, men hvis du absolutt vil prøve må du velge stor blenderåpning, høy ISO og kortest mulig lukkertid (raskere enn 1/brennvidden, dvs f.eks. 1/20sek på 18mm og 1/60sek på 55mm).

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Det følger i utgangspunktet ikke med verken bæreveske eller minnekort, men det finnes av og til "pakkeløsninger" der f.eks. minnekort er inkludert. Det er ikke sikkert disse tilbudene lønner seg likevel.

 

1. du ser ingenting på LCD-skjermen før etter du har tatt bilde, men etterpå kan du se hvordan resultatet blir, på en forholdsvis dårlig skjerm. du ser altså ikke nøyaktig hvordan bildet blir, men ved å se på histogrammet kan du ihvertfall se hvor bra eksponeringen ble (vel og merke vanligvis kun for den grønne fargekanalen). blenderåpning/lukkertid/ISO-verdier kan du også se nøyaktig hvis du vil, men hvordan du får det fram varierer fra produsent til produsent.

 

2. bruk liten blenderåpning, lav ISO, lang lukkertid og STATIV...

uten stativ er du ganske hjelpeløs i en slik situasjon, men hvis du absolutt vil prøve må du velge stor blenderåpning, høy ISO og kortest mulig lukkertid (raskere enn 1/brennvidden, dvs f.eks. 1/20sek på 18mm og 1/60sek på 55mm).

Takk for gode innspill!

 

En liten kommentar til pkt. 2:

 

Vil ikke den lange lukketiden i det første forslaget føre til at du får bevegelse på bildet? (biler i høy fart osv.)

Lenke til kommentar

JO, det vil bli bevegelse i bildet ved lange lukkertider.

Måten å få kjappere lukkertid på er høyere ISO og et lysterkt objektiv (ikke 18-55). Gjerne F1.4.

 

Men dersom det er snakk om bilder om natta kan du nok mer eller mindre glemme raske lukkertider. Stativ er trikset her.

Lenke til kommentar

I praksis medfølger det et 256 MB minnekort til 350D. Dvs, du registrerer deg på internett, og får da minnebrikken tilsendt uten omkostninger. Men du vil sannsynligvis ha behov for mer minnekapasitet...

 

Fordelen med dSLR slik jeg ser det, er at det er mye enklere å se om riktig fokus er oppnådd. Dette var det jeg slet med da jeg hadde et F828. Måtte der bruke elektronisk viewfinder. Det endte dessverre relativt ofte med bilder ute av fokus. Alt så bra ut både ved bildetaking, og også ved visning på LCD-skjermen, men når jeg la bildene inn på PC'en, og fikk se de på bedre skjerm, viste det seg at de var ødelagt. Ganske synd. Mistet mange gode bilder på grunn av dette. Etter at jeg nå skaffet meg dSLR, har jeg ikke hatt ett eneste bilde ute av fokus.

 

Når det gjelder bilde av by om natta, har du flere muligheter. Alt etter hva du foretrekker. Vil du ha et øyeblikksbilde, er det stort sett bare rask lukkertid som gjelder. Da er det godt å vite at kameraet (350D) er utrolig godt på høy ISO. Lite støy. Eneste som er særlig merkbart (dog ikke mer enn fullt akseptabelt) er ved 1600 ISO.

 

Skal du derimot ha et mer dynamisk bilde. Dvs mer bevegelse i bildet, blir det lengre lukkertid. Da er det nok bare stativ som duger. Innstillingene for øvrig kan du eksperimentere med. Der finnes det ingen fasitsvar. Alt avhenger av hvor mye bevegelse du vil ha, etc.

 

Ellers tror jeg at jeg vil overlate svarene til de som kan faget bedre enn meg (for jeg kan det definitivt ikke, nybegynner som jeg er)

Lenke til kommentar
Hva vil det si at man får et minnekort hvis man registrerer seg på internett?

Følger det med informasjon om dette når man kjøper kameraet?

Det står på forpakningen. En kode er oppgitt. Du besøker registreringssiden, legger inn adressen og koden, og får etter en stund minnebrikken i posten.

Lenke til kommentar
i hvilken grad innstillinger som f.eks blenderåpning, lukketid og ISO-verdier gjør seg synlige allerede i søkeren
Speilrefleks har vanligvis en knapp å trykke på som setter blenderen til den verdien som bildet kommer til å bli tatt på. Da kan du se dybdeskarpheten nøyaktig i søkeren. Man ser vanligvis de viktigste instillingene som tall i søkeren sånn at man har full kontroll.

 

Dersom en ønsker å ta et bra bilde om natten av f.eks en by på lang avstand (og man ikke ønsker bevegelse på bilde
Kit objektivet er elendig for bruk i dårlig lys. Du trenger omentrent 8 ganger lengre lukkertid enn med et f/1.4 objektiv og 12 til 20 ganger lengre enn de mest lyssterke objektivene som finnes.
Lenke til kommentar
Speilrefleks har vanligvis en knapp å trykke på som setter blenderen til den verdien som bildet kommer til å bli tatt på. Da kan du se dybdeskarpheten nøyaktig i søkeren. Man ser vanligvis de viktigste instillingene som tall i søkeren sånn at man har full kontroll.

Takk for gode råd.

 

Videre kunne jeg tenkt å vite om dette faktisk er tilfelle på Canon EOS 350D.

 

 

Altså, helt konkret:

 

Når man stiller blender på dette kameraet, vil man kunne registrere hvordan dybdeskarpheten forandres fortløpende i søkeren (før man tar bildet), eller må man faktisk ta bildet først for å se dette?

Lenke til kommentar

350D har en nedblendingsknapp, slik at du kan se nøyaktig dybdeskarphet. Normalt vil søkeren, etter det jeg vet, vise bilde ved største blender (mest lys). Du vil altså ikke automatisk se endringer i bildet når du endrer blenderverdi, men må trykke på nedblendingsknappen for å se resultatet (som kan ha en tendens til å bli relativt mørkt hvis du blender mye ned).

 

Ellers vises de viktigste innstillingstallene, med unntak av ISO, i søkeren.

Lenke til kommentar

Dette er likt for alle nyere speilrefleks. Dersom kameraet har en nedblendingsknapp, så kan man se den faktiske dybdeskarpheten, men dette er en funksjon som må kobles inn. Grunnen til dette er at søkerbildet blir veldig fort mørkt når man blender ned dersom man bruker nedblendingsfunksjonen.

 

Effekten av lukkertiden kan du ikke se i søkeren. Du har akkurat den samme informasjonen i en SLR-søker som på et kompaktkamera. Eneste forskjellen er at du ser gjennom linsa, istedet for ei glugge ovenfor. Dermed får du tilnærmet riktig utsnitt uansett hvordan du zoomer, og du kan se om bildet er skarpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...