Gå til innhold

Oppsett av en enkel server


kblues

Anbefalte innlegg

Hei på dere.

 

Har planer om å sette opp en enkel og billig server hjemme. Hva trenger jeg av maskinvare ? Hadde tenkt å sette den opp i mot internett som en brannmur.

 

Prosessor ?

Minne ?

Strøm, PSU ?

HD Størrelse ?

Programvare ?

 

Har noen et godt og enkelt oppsett å komme med ?

Jeg har ingen erfaring med med servere.

 

På fohånd takk for alle gode råd.

 

Mvh

Kurt.

:yes::D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Prosessor: 100 mhz

RAM: 64 MB

Vanlig PSU

HD: 1 GB

Programvare: Slackware 10.1

 

Nevner bare noe jeg har brukt til brannmur, som også vil funke fint for deg hvis du kun skal ha den til brannmur.

Lenke til kommentar

CPU: fra i386 og oppover

RAM: minimum 8MB

PSU: Minst mulig

HD: 2MB og oppover (et fullverdig Linux OS kan kjøre fra diskett)

Nettverkskort: 2-3

OS: FloppyFW, Smoothwall, ClarkConnect, Slackware osv...

 

Siden du ikke har noen erfaring så kan jeg anbefaler Smoothwall. Krav for å kjøre Smoothwall optimalt er helst en Pentium CPU, 32-64MB RAM og rundt en 500MB HD (kan fint bruke mindre, hardisken brukes bare til loggfiler)

 

EDIT:

 

SÅ ikke at du også hadde planer om filserver, da er nok ClarkConnect noe for deg. 64MB RAM, Pentium CPU og en stor harddisk holder.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Brannmur-delen bruker omtrent ingen ressurser såfremt man har en vanlig internettlinje hjemme (opp mot 2mbit). Hvis man begynner å nærme seg 10mbit internett (BBB osv) så burde man kanskje passe på at man har tilstrekkelig med CPU-kraft og gode raske nettverkskort.

En annen faktor som kan påvirke CPU-bruk er også hvor mye pakkefiltrering du planlegger å gjøre på brannveggen. Avanserte pakkefilter med båndbreddejustering kan ta endel ressurser på raske linjer..

 

Hvor mye harddisk-plass du trenger er jo opp til deg selv. Hvordan du mener å bruke filserveren er jo også noe du må tenke på ved innkjøp av hardware. Hvis du skal bruke filtjeneren aktivt hele tiden så burde du tenke på å kjøre diskene i f.eks RAID-1. Da får du veldig god leseytelse, samt en grei skriveytelse. Og, du mister ikke all data hvis en disk ryker :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...