Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser under rendring/encoding


Anbefalte innlegg

Heisann,

Har store problemer med PC'en. Hver gang(!) jeg prøver å rendre en video, jobber maskinen greit i 10-20 minutter før den plutselig fryser fullstendig og det eneste jeg kan gjøre er å "hard-restarte" den. Har prøvd med både Pinnacle og Adobe, så det er ikke video-software det er noe galt med. Det samme skjer også hvis jeg skal lage VCD; da fryser maskinen under encodingen. Aner ikke hva problemer kan være.

 

Har også spilt noen spill på PC'en og etter noen timer shutter maskinen ned, antakelig pga temperatur, men da restarter den automatisk, så jeg regner med at hvis problemer jeg beskriver ovenfor er pga temp., så burde den vel også restarte og ikke fryse?

 

Har prøvd å re-installere Windows (XP Pro, SP2 med alle oppdateringer), men samme problem oppstår.

 

Har oppdatert alle drivere.

 

Har hørt at for lite PS kan være grunnen? Eller ustabil CPU /RAM? Jeg er absolutt ingen ekspert, og setter pris på noen ideer på hva problemet kan være eller hvordan man skal feilsøke. Har ikke lyst å kjøpe f.eks ny RAM hvis ikke problemet ligger der.... Bør vel også ta med at jeg bygde maskinen selv uten å vite en dr.... om det, og hørte først om problemet med statisk el. når jeg var ferdig. Vet ikke hvor mye dette egentlig kan bety....

 

Maskinen (kanskje litt for mye for PS, eller ?) :

Chieftec kabinett m/ 360w PS

MSI Hovedkort (K7N2 Delta-ILSR, nVIDIA® nForce2 Ultra 400 Chipset)

XP 2600+ (uten noe som helst overclocking)

2 x Crucial 512MB RAM (kjøpt hver for seg, men samme type)

Radeon Skjermkort (9600 PRO tror jeg...)

2 x kabinettvifter (en inn og en ut med god plass i kabionettet)

2 x S-ATA hardisker (120 GB + 200 GB)

1 x ATA harddisk (120 GB)

2 x DVD (en brenner og en spiller)

 

:yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv å kjør memtest86 på ram'en.

memtest86? hva er dette?

Beklager, glemte å nevne deg ;)

 

Memtest86 er et testprogram for ram'en. Det lastes ned og kjøres fra en oppstartsdiskett. Vanligvis er det nok å la programmet kjøre en runde, men dersom du har en feil som ikke skjer ofte kan det være greit å la programmet stå og teste over tid (for eksempel over natta). Hvis det ikke blir rapportert feil med Memtest86 etter lang tids kjøring kan det utelukkes at det er feil på minnebrikkene. Hvis Memtest86 rapporterer feil er det garantert en minnerelatert feil på maskinen. Det kan komme av at selve minnebrikka er defekt. Det kan også være kompatibilitetsproblem eller feil på hovedkort. Kompatibilitetsproblem kan ofte løses enkelt, ved BIOS oppdatering eller å sette opp spenninga på minnet (i BIOS på hovedkortet). Sjekk med produsenten hva slags spenning minnet skal ha. (Øking fra 2,5 til 2,6 eller 2,7 volt hjelper ofte, men minnet kan også ta skade av for høy spenning.) Noen ganger kan det også løses ved å sette "CAS-latency" innstillinger manuelt i BIOS på hovedkortet. Hvis det ikke hjelper må man sannsynligvis bytte til annen type minnebrikker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...