Gå til innhold

Excel - Makro som henter beregnede data


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg jobber med et Excel-ark hvor jeg har behov for å hente inn beregnede data fra et bestemt område og kopiere dette til et tilfeldig valgt område.

 

Eksempel:

Cursor står f.eks. i celle B12. Beregnede data ligger i området F1:F10. Ønsker at makroen skal kopiere data fra F1:F10 og lime inn verdiene i område B12:B21.

 

Neste gang står cursor i f.eks. i celle B44. Beregnede data ligger alltid i området F1:F10. Ønsker at makroen denne gang skal kopiere data fra F1:F10 og lime inn verdiene i område B44:B53.

 

Neste gang står cursor i f.eks. i celle B92, osv...

 

"Kopier" og "Lim inn" går greit, men hvordan får jeg makroen til å staret "Lim inn" i celle B12, B44, B92?

 

Jeg ser for meg to måter å gjøre dette på, men vet ikke hvilke kommandoer jeg skal bruke.

 

Metode 1:

Jeg plassere cursoren i celle B12, B44, B92 før jeg starter makroen. Hvordan får jeg den til å huske cellereferansen, og så gå tilbake til denne etter at området F1:F10 er kopiert?

 

Metode 2:

Cellereferansen for start "Lim inn", dvs. B12, B44, B92 kan leses fra en bestemt celle hver gang (f.eks. celle E1). Hvordan får jeg makroen til å lese denne referansen og deretter gå til denne cellen før den starter "Lim inn"

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...