Gå til innhold

Objektiver til Canon 350


Anbefalte innlegg

Har nå hatt kameraet mitt en ukes tid, og jeg må si jeg er meget fornøyd med det. Men jeg skulle gjerne hatt et teleobjektiv. Har lest rundt på forumet og i produktguiden og funnet fram disse to:

 

Sigma 70-300mm F4-5.6 APO Macro Super II

 

Tamron AF 28-300mm F/3.5-6.3 Ultra Zoom XR LD AD Aspherical (IF) Macro

 

Hvilket av disse anbefales? Er det noen andre som kanskje er bedre? Men i samme prisklasse 3-4000kr.

 

Har også tenkt på å kjøpe et macro objektiv, men det blir vel ikke enda. Har da tenkt å gå for Tamron SP AF90mm F/2.8 Di 1:1 Macro etter å ha hørt og lest mye positivt om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker et Tamron 90 mm macro (ikke-DI altså den gamle, ikke-digitalforberedte versjonen) på Canon 10D og det er et glimrende objektiv (ikke noe problem at det ikke er Di).

 

Vanvittig skarpt på bl. 5,6-8, marginalt softere fra 13-16 og opp til 32 og pittelitt mer soft på 2,8 - men sammenliknet med et zoomobjektiv er den softheten ingenting, jeg bruker full blender uten betenkelighet.

 

superzoom gir nok ganske dårlige resultater sammenliknet med et slikt objektiv, så jeg vil råde deg til å enten spare litt til og bla opp de drøyt 5000 kronene til et 70-200/4L eller å gå for en brukt 200/2.8 (også rundt 4500-5000). Hvis det ikke er et alternativ ville jeg heller gått for Canons rimelige 70-300 som jeg *tror* er noe bedre optisk en Sigmaen.

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å kombinere både tele og macro i et objektiv er jo Sigma 70-300mm F4-5.6 APO Macro Super II et bra valg. Jeg kjøpte nylig dette til min 350D og har ikke angret.

 

Det er ikke det mest lyssterke objektivet og presterer best når det er litt stoppet ned. Nå liker jeg best bilder som er tatt i sollys og da kan man f.eks bruke blender 8-16. Kompanserer da med høyere iso, fremfor å bruke vidåpen blender. Du får da ganske så skarpe bilder (spesiellt mellom 70-200 mm).

 

Hvis man kan leve med dette er det et meget bra valg, hvis ikke må man grave dypere i lommeboken.

 

Jeg tenkte lenge på Canon 70-200 f/4L, men sytes det ble for stort (fikk ikke plass i fotobagen heller :)

 

Har bare testet Macrofunksjonen litt, syntes den fungerte bra. Det er ikke snakk om ekte 1:1 macro, men fungerer greit nok til f.eks. bilder av blomster og bier.

 

Jeg vurderte også Canon 75-300 med og uten IS + Tamron 70-300. Etter mye lesning på div. forum kom jeg til at Sigma'en var best + at det var den eneste med macro. Da ble valget enklere for meg.

Endret av Madmax30
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...