Gå til innhold

Olympus SLR med "OM-feeling"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje er ikke markedet stort nok ENNÅ til at produsentene tør å satse store utviklingsbudsjetter på de mer nisjepregede kameraseriene, men jeg føler det er all grunn til å tro at det vil komme før eller senere.

 

I Nikonleiren har det lenge vært spekulasjoner rundt en FM3D (basert på FM3A-huset som overfladisk minner endel om OM-1). Thom Hogan (selvutnevnt Nikon-profet), mener dette bør ha ren sorthvitt billedbrikke i tillegg til å være nærmest helt manuelt.

 

Jeg synes tanken er meget spennende, men realiseringen ligger kanskje litt frem i tid, da markdet ennå har noen barnesykdommer..

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Hm.

 

Det enkle svaret blir vel trist nok at alle aktuelle dSLR på markedet nå følger samme designfilosofi (med og uten integrert vertikalgrep vel å merke). Alle følger den tradisjonelle "moderne" utformingen med ergonomisk utformet håndgrep på høyre side sett fra fotografens side, forhøyning midt på huset over speilkassen/pentaprismet og så videre.

 

Unntaket jeg kan komme på av digitalkamera med utskiftbar optikk for øyeblikket, er Epson R-D1, som imidlertid er et målsøkerkamera i motsetning til en speilrefleks. Prissjiktet den (og tilhørende optikk) ligger på gjør den vel også uaktuell for de fleste.

 

Det er ikke gitt meg å spå fremtiden, men jeg vil tro vi får bredere utvalg av kamerahus den dagen markedet er modent for det. For å si det mildt, ville ikke jeg holdt pusten og ventet på at det skulle skje.. Både Olympus og de andre produsentene har etterhvert begynt å lage virkelig gode digtale speilreflekskamera, så kanskje et av disse ville være et godt utgangspunkt imellomtiden?

 

https://prisguiden.no/vis_produsenter.php?cat_id=54

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...