Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN og BKK :thumbdown:


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har bredbånd fra BKK og har store problemer med og sette opp en VPN forbindelse, jeg har ikke fast IP av den enkle grunn at BKK nekter og gi meg det. De neketer også og hjelpe meg med en VPN forbindelse :( Jeg tror faktisk ikke de vet hvordan man setter det opp.

 

Jeg ar denne berømte D-Linken deres som man ikke kan åpne porter eller jeg får ikke lov og åpne noe med denne.

 

Pc-en jeg vil ha tilgang til er på BKK sitt nett og pc-en jeg sitter på er på BKK sitt nett.

 

Er det noen som har erfaringer med og sette opp en VPN eller Remote Desktop med BKK sitt nettverk og kanskje kan hjelpe meg?

 

Må jeg ha fast IP?? BKK gir kun ut fast IP til bedrifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Skulle gjerne vist hvilken D-link du har, også hvilken VPN klient du bruker. Har en god del erfaring med flere D-link produkter og VPN. Jeg kan love deg at ingen av mine og andre D-link produkter som jeg har brukt, har fungert umiddelbart med VPN uten å konfigurere de først, selv om de har VPN passtrough.

 

Min erfraring er at det er IKKE nødvendig med fast ip, hverken med Checkpoint eller Stonegate's VPN software, men da må du sette opp "port triggering" i routern.

 

Fortell meg hvilken VPN software du bruker og hvilket nettverksutstyr du har så skal vi nok løse problemet...

 

MVH

Kaare Kabhel

Lenke til kommentar

Det er en D-Link 604, mener jeg.

Jeg har ikke noe bestemt VPN program som jeg skal bruke, det skal jo være mulig og bruke denne Remote Desktop i XP..?

 

Har tenkt på dette med DynDNS.org konto, så jeg skal ta og sjekke det.

 

De er jo et problem med at jeg ikke får åpnet portene i D-Linken, BKK nekter og gi meg brukernavn og passord. Riktig nok så kan vel de gjøre det for meg da..

 

Har rotet med dette problemet en god stund nå, har kontaktet BKK og de har faktisk vært her og sett på det, men de sier at de ikke kan gjøre noe. Eller som jeg sier: De vet ikke hvordan de gjør det!

Endret av Kaytona
Lenke til kommentar

Nei det er jo rett! Men RDP er nok mer enn nok til det jeg skal bruke den til. Det er en pc som styrer Intern-tv i boretslaget her.

 

Men hva er egentlig den største forkjellen på VPN og RDP da?

 

Egentlig så er det ikke så vitkig om det er VPN eller RDP som funker, bare noe funker ;)

Lenke til kommentar

Må ærlig inrømme at jeg kjenner ikke BBK, da jeg selv bruker Telenor, men jeg regner med at en RESET av routereren er litt for enkelt? I utgangspunktet skal en

Reset av DI-604 sørge for at brukernavn og passord blir satt til "factory settings", og da er brukernavnet admin og passordfeltet skal stå tomt. Regner med at de har beskyttet seg mot dette, men du kan jo prøve.

 

Dersom dettte ikke funker er du jo avhengig av at BBK hjelper deg med "problemet", og det kan jeg nesten love deg at de ikke greier. :no:

Problemet med det meste VPN programvare (gjennom routerere) at du ikke bare kan åpne porter i firewallen, for da krever de fast ip. (som du ikke får).

 

Skal du kjøre med dynamisk ip er du helt avhengig av å bruke trigger funksjonen for å få det til å funke.

 

Du kan jo "presse" supporten litt på BBK og be de sette opp port triggering for Stonegate VPN (som du MÅ bruke for å få kontakt med jobben :D ) og se hva de svarer. Dersom de ikke fisker det, må de jo gi deg passord til routeren så du får ordnet det selv. Dersom de mot formodning kan fikse dette vil de jo raskt kunne fikse problemer relatert til andre VPN og remote løsninger.

 

[EDIT] RDP og VPN vil i ditt tilfellet bli samme greia, da trafikken og portbruk er ganske identiske i bruk, og problemet løses på samme måte

 

MVH

Kabhel

Endret av Kaare Kabhel
Lenke til kommentar

RDP brukes for å fjernstyre andre PC'er. Det skal normalt funke helt greit så lenge du har satt opp port-forwarding på routeren til den pc'en du kobler deg opp til. Du trenger å sette opp portforwarding av TCP port 3389.

 

VPN er bare en kryptert nettverksforbindelse som all mulig slags trafikk kan gå over. Det er ingen protokoll for fjernstyring. RDP-trafikken nevnt over kan f.eks. gå gjennom en kryptert VPN-tunell. VPN finnes i flere utgaver og jeg tror etter hva du skriver at du ikke skal henge deg mer opp i dette :-)

Lenke til kommentar
Det er en D-Link 604, mener jeg.

Jeg har ikke noe bestemt VPN program som jeg skal bruke, det skal jo være mulig og bruke denne Remote Desktop i XP..?

 

Har tenkt på dette med DynDNS.org konto, så jeg skal ta og sjekke det.

 

De er jo et problem med at jeg ikke får åpnet portene i D-Linken, BKK nekter og gi meg brukernavn og passord. Riktig nok så kan vel de gjøre det for meg da..

 

Har rotet med dette problemet en god stund nå, har kontaktet BKK og de har faktisk vært her og sett på det, men de sier at de ikke kan gjøre noe. Eller som jeg sier: De vet ikke hvordan de gjør det!

Jeg har også bredbånd fra BKK og har noen kommentarer:

 

Først ang VPN: Remote desktop har ingenting med VPN å gjøre.

 

Så til sakens kjerne: BKK har som policy at de ikke tillater konfigurering av porter. De nekter også å konfigurere dem for deg. De gir heller ikke statisk ip-adresse, da henviser de til bedriftsabbonement. Men det de heldigvis har gjort er at alle porter automatisk forwardes til ip 192.168.0.30. Hvilket betyr at hvis du setter ip'en på maskinen din til denne, så vil du kunne nå maskinen din fra internet. Du er ikke avhengig av dynamisk dns, så lenge du vet hvilken ekstern ip du har. Erfaringen min er at det er ekstremt sjelden at denne endres. Men det er jo kjekt å kunne bruke et navn, da.

 

Ellers må du være obs på at hvis du bruker denne ip'en, så er maskinen din vid åpen mot internet. Anbefaler at du bruker en firewall av et eller annet slag. I så fall må du huske å åpne de portene du ønsker å nå utenfra.

Lenke til kommentar

Har prøvd og resete routeren et par ganger ja, men uten hell!

 

Har som sagt vært i kontakt med BKK angående dette problemet mange ganger. Men uansett hva jeg sier så vil de ikke hjelpe meg. BKK suger på service og kundesuport! Vil ikke anbefale BKK til noen! Styr unna!!

 

Har også sagt at denne ikke skal være noe problem hvis jeg får passordet til min router, men det vil de ikke gi meg. De har faktisk sagt at grunnen til at de ikke vil hjelpe meg er pga av sikkerheten...????? Altså min sikkerhet, og da lurer jeg jo på hva i all verden de her med det og gjøre!

Får jeg en fast IP adresse fra dem så tror jeg også problemet skal løse seg, men det vil de ikke heller :( De gir kun ut fast ip til bedrifter.

Lenke til kommentar

Så til sakens kjerne: BKK har som policy at de ikke tillater konfigurering av porter. De nekter også å konfigurere dem for deg. De gir heller ikke statisk ip-adresse, da henviser de til bedriftsabbonement. Men det de heldigvis har gjort er at alle porter automatisk forwardes til ip 192.168.0.30. Hvilket betyr at hvis du setter ip'en på maskinen din til denne, så vil du kunne nå maskinen din fra internet. Du er ikke avhengig av dynamisk dns, så lenge du vet hvilken ekstern ip du har. Erfaringen min er at det er ekstremt sjelden at denne endres. Men det er jo kjekt å kunne bruke et navn, da.

Har prøvd dette med 192.168.0.30 som ip, men kommer fremdeles ikke inn:(

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke om det med den ip'en 192.168.0.30 da jeg ikke er BKK-kunde... Husk at det er PC'en du skal koble opp mot som skal ha den ip'en - det er likegyldig hva du selv har. Du trenger heller ikke skaffe noen fast ekstern ip fra BKK, men det kan være kjekt å ta en titt på dyndns-tjenesten dyndns.org.

Lenke til kommentar

Jeg blir så jæ.... forbannet på sånne selskaper / supportfolk :thumbdown: .... Hva om du hadde vært avhengig av å jobbe fra ditt hjemmekontor? Sett at du hadde vært annsatt i min bedrift, hvor man faktisk må kunne sitte hjemme med en VPN klient for å jobbe? Hva pokker skal man da gjøre når supporten ikke kan løse problemet?

 

Som sagt kjenner jeg ikke BBK, men kunne man i teorien byttte router? (til en som ikke er passordbeskyttet) Bruker BBK PPPOE oppringing eller hvordan kobles du opp på linja?

 

Uansett hadde jeg prøvd å få kontakt med sjefen for support i BBK og lagt frem problemet ditt, legg frem problemet som om du er AVHENGIG av dette som feks jobbsammenheng. Jeg hadde i alle fall ikke gitt meg med å mase før problemet er løst!

 

MVH

Kabhel

Lenke til kommentar

Du sier at du skal koble deg til en pc på BKK sitt nett, som da også har dlink router formoder jeg?

 

Min påstand: Det går ikke å sette opp en VPN server bak en NAT pga utdeling av ip adresse. Du kan ikke motta en 192.168.*.* adresse over internett..

 

Dersom noen har andre erfaringer, og klarer å sette opp en vpn server bak en dlink router, fortell meg gjerne hvordan. Dette har jeg forsøkt mange ganger uten å få det til...

 

Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å åpne noen porter på klient siden for å koble seg til en vpn server.

Lenke til kommentar

Jeg har BKK 2000/2000, (2700/2700 reell) og har ingen problemer med å koble meg opp mot jobben hjemmefra.

 

Det klages på at man ikke får fast ip??? Har hatt samme ip i 2 år, så what's the problem??

 

Husker vagt at jeg fikk litt problemer med å kjøre ftp på denne linjen, løsningen ble å droppe d-linken og koble meg rett på nettet. Tidligere hadde BKK sperre på mac-adresser, men dette er fjernet, da det forårsaket flere problemer enn det løste.

 

Søk litt på gamle meldinger her på forumet, og du finner sikkert de nødvendige innstillingene :-)

 

/lamelot

Lenke til kommentar
Har prøvd dette med 192.168.0.30 som ip, men kommer fremdeles ikke inn:(

Hmmm...

 

Fikk inntrykk av at dette med ip 192.168.0.30 var standard. De tillater nemlig som du sier ikke konfigurering av routeren. Jeg har ihvertfall kjørt både FTP-servere og diverse p2p-programmer med åpne porter inn (azureus, emule) uten problemer. Syns du klager litt vel mye på BKK. De har en policy om å ikke tillate konfigurering av routeren og hvis du ikke liker den så får du velge en annen leverandør. Du kan jo høre med dem om forwarding til denne ip'en er satt opp hos deg. I så fall er det ingen tekniske hindringer for å få til det du prøver på.

Lenke til kommentar
Hei! Jeg har bredbånd fra BKK og har store problemer med og sette opp en VPN forbindelse, jeg har ikke fast IP av den enkle grunn at BKK nekter og gi meg det.

...

 

Må jeg ha fast IP?? BKK gir kun ut fast IP til bedrifter.

Har du ADSL eller bredbånd gjennom fiber?

 

Når jeg bestillte fikk jeg et brev der det stod IP'en min.

Alle andre jeg kjenner med BKK (VDSL/fiber) har og fast IP... :roll:

Lenke til kommentar
Dersom noen har andre erfaringer, og klarer å sette opp en vpn server bak en dlink router, fortell meg gjerne hvordan. Dette har jeg forsøkt mange ganger uten å få det til....

Det går, men jeg kan ikke forklare (og vet ikke) hvordan, vår ISP/Hotsing selskap gjør dette i dag. De administerer vår maskinpark. (EU NET)

Har brukt å bruker både Checkpoint og Securemote sine VPN servere til dette.

 

Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å åpne noen porter på klient siden for å koble seg til en vpn server

Jo så absolutt, selv D-link har flere guider for dette, avhengig av hvilken type klient du benytter. Av egen erfaring gjelder dette ikke bare D-link, jeg har faktisk tilgode å finne en router som du ikke må åpne porter på for å få overnevnte klineter til å virke på.

 

MVH

Kabhel

Lenke til kommentar
Jo så absolutt, selv D-link har flere guider for dette, avhengig av hvilken type klient du benytter. Av egen erfaring gjelder dette ikke bare D-link, jeg har faktisk tilgode å finne en router som du ikke må åpne porter på for å få overnevnte klineter til å virke på.

 

Jeg kobler meg fint til UiO sin vpn server uten å åpne noen porter i min Dlink DI624 router. Den har riktignok vpn pass-throuh. Det blir vel på en måte å ha noen porter åpne.. Jeg burde kanskje sagt at dersom en router m/ brannmur har vpn pass-through, trenger man ikke å åpne noen porter.

 

Det går, men jeg kan ikke forklare (og vet ikke) hvordan, vår ISP/Hotsing selskap gjør dette i dag. De administerer vår maskinpark. (EU NET)

Har brukt å bruker både Checkpoint og Securemote sine VPN servere til dette.

 

Jeg tipper at man må ha tildelt en ip range (eller flere ip'er) og dele disse ut til klienter som kobler seg på vpn serveren. Jeg får fint MS innkommende tilkobling (MS sin innebygde vpn server), til å virke lokalt bak routeren, men det går ikke å koble seg på utenifra. Selv ikke om jeg har åpnet 60000 porter til vpn serverens ip adresse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...