eLang Skrevet 11. april 2005 Skrevet 11. april 2005 Hei.. Har problemer med å få nettverkskortet (pcmcia d-link dwl-610) til å virke i Ubuntu 5.04. Finner ikke ut åssen jeg skal få det til å virke, såvidt jeg har forstått er det støtte for kortet i Ubuntu 5.04... Må jeg starte opp ett program for wlan, eller?.. Kortet er helt dødt. ikkeno lys, og det skjer ingenting når jeg setter det inn. (Liker linux/Ubuntu... laptopen er mye raskere med Ubuntu enn med Win2000, så jeg vil helst ikke gå tilbake, men har litt lyst å få den på nett nå.) takk til de som gidder å hjelpe meg igjen
olear Skrevet 11. april 2005 Skrevet 11. april 2005 Hvorfor laget du ny post? Jeg svarte deg i din andre post. Du må bruke NdisWrapper. NdisWrapper er en emulator som gjør at du kan bruke Windows drivere i Linux med varierende resultat.
escariot Skrevet 11. april 2005 Skrevet 11. april 2005 Bruker du Ubuntu Hoary med Gnome, eller Kubuntu (KDE)? Jeg hadde store problemer med å få ndiswrapper til å fungere med Kubuntu, men etter med Ubuntu (Gnome) så fungerer det meget bra! Litt kjipt at jeg nå må forholde meg til enda et nytt GUI, men så får nå være.. mvh Escariot
eLang Skrevet 11. april 2005 Forfatter Skrevet 11. april 2005 til Olear. Beklager, men trudde det var noe annet. Skal teste det nå. takk
eLang Skrevet 11. april 2005 Forfatter Skrevet 11. april 2005 * Make sure there is a link to the kernel source from the modules directory. /lib/modules/VERSION/build should be a link to the kernel source, where VERSION is the version of the kernel you are running. If there is no link, you'll get an error at the make install step. To create a link, assuming the kernel sources are present, use the command ln -s /usr/src/linux-<kernel-version> /lib/modules/VERSION/build * Make sure you have started compiling the kernel sources, so needed header files are present. Skjønner ikke dette helt... Får jo "error" når jeg kjører make install, så det er vel linken som ikke er der.. Det er ikke noe linux i /usr/src/"linux" ??? huff, er ikke helt stø på labben i commando linja enda.
Gronz Skrevet 12. april 2005 Skrevet 12. april 2005 * Make sure there is a link to the kernel source from the modules directory. /lib/modules/VERSION/build should be a link to the kernel source, where VERSION is the version of the kernel you are running. If there is no link, you'll get an error at the make install step. To create a link, assuming the kernel sources are present, use the command ln -s /usr/src/linux-<kernel-version> /lib/modules/VERSION/build * Make sure you have started compiling the kernel sources, so needed header files are present. Skjønner ikke dette helt... Får jo "error" når jeg kjører make install, så det er vel linken som ikke er der.. Det er ikke noe linux i /usr/src/"linux" ??? huff, er ikke helt stø på labben i commando linja enda. Du bør installere ndiswrapper med apt-get eller synaptic. Følg http://ubuntuguide.org/#extrarepositories , gå inn i Synaptic og søk etter og installer ndiswrapper.
eLang Skrevet 14. april 2005 Forfatter Skrevet 14. april 2005 installerte NdisWrapper med synaptic, og gjorde resten etter boka... Men når jeg skal installere drivern med ndiswrapper får jeg beskjed om at den er installert, og at jeg evt kan slette den, og gjør jeg det får jeg bekjed om at den IKKE er der...?
escariot Skrevet 15. april 2005 Skrevet 15. april 2005 Har du prøvd: "sudo ndiswrapper -l"? Da får du iallefall se om den er tilgjengelig eller ei. Sånn jeg har gjordt dette nå (bruker gnome), er følgende: 1. Legge til Community Maintained (Universe) og Non-free (Multiverse) repository via Ubuntus Oppdateringsværktøj 2. Åpne Synaptic, velg søk på navn og last ned ndiswrapper-utils. Dobbelklikker også på ndiswrapper-source slik at denne blir avhuket, og huker så vekk denne. Dette fører til at jeg fikk med module-assistant, gcc og noe annet.. Vet ikke om det er nødvendig, men dette er måte jeg fikk dette til på. 3. Kopiere wlan-filene til et eller annet sted på /home/deg (mitt tilfelle /home/tom/download/ndiswrapper) 4. Åpne terminal 4.1 cd /tmp 4.2 sudo mkdir driver 4.3 cd /home/deg/derduharlagtfilene 4.4 sudo cp dinfil.inf /tmp/driver 4.5 sudo cp dinfil.sys /tmp/driver 4.6 cd /home/deg 5. Gjøre bruk av ndiswrapper 5.1 Åpne terminal (hvis du har lukket istad) 5.2 sudo ndiswrapper -i /tmp/driver/dinfil.inf 5.3 sudo modprobe ndiswrapper 5.4 sudo ndiswrapper -l (for å se om driver present, hardware present) 5.5 Hvis 5.4 er OK, så: sudo ndiswrapper -m (legger til wlan0) Deretter åpner jeg System\Administrasjon\Nettverk og konfigurerer wlan0. Når jeg aktiverer Wlan0 etterpå så tilter alt hos meg, og fryser. Fører til reboot. Det jeg da må gjøre neste gang jeg kommer inn er å åpne terminal: sudo modprobe ndiswrapper. Deretter åpne nettverk igjen, og aktivere Wlan0. Setter gateway til wlan0 og deaktiverer eth0. Deretter, siden oppstart uten at eth0 er tilkoblet kabel, tar fruktansvært låååång tid, åpne terminal igjen: sudo gedit /etc/network/interfaces Finner iface eth0 inet dhcp (i mitt tilfelle) og setter # foran. Dette gjør susen for mitt system iallefall... mvh Escariot
eLang Skrevet 16. april 2005 Forfatter Skrevet 16. april 2005 (endret) får det ikke til.... Når jeg kjører sudo ndiswrapper -i /tmp/driver/dinfil.inf får jeg beskjed om at den er installert. Og når jeg kjører sudo modprobe ndiswrapper får jeg denne meldingen "root@ubuntuneoix:/home/meg # sudo modprobe ndiswrapper FATAL: Error inserting ndiswrapper (/lib/modules/2.6.10-5-386/kernel/drivers/net/ndiswrapper/ndiswrapper.ko): Operation not permitted root@ubuntuneoix:/home/meg #" Bruker Gnome ja. Driver filene ligger i /tmp/driver, men med ett lite rødt kryss på på...? Rettighetene er satt til eier/root, men bare som lese og skrive, ikke kjøre... edit: leif Endret 16. april 2005 av eLang
escariot Skrevet 16. april 2005 Skrevet 16. april 2005 dersom du kjører "sudo ndiswrapper -l" hva skjer da? Dersom alt fungerer skal det stå noe som: (mitt tilfelle) mrv8ka51 hardware present, driver present først hvis det gjør dette bør du skrive inn "sudo ndiswrapper -m" Men iallefall.. det ser jo ut som om driveren allerede er installert fra før. Måten å fjerne driveren på da er å gjøre "sudo ndiswrapper -e dinfil" er litt usikker på om du skal ha med .inf etter dinfil, men det kan du teste selv. Bruk "sudo ndiswrapper -l" for å verifisere at du har slettet driveren. Håper det funker for deg snart.. jeg er mer eller mindre grønn selv, og etter 2 måneder med intensiv testing av diverse distroer, tankeeksperimentering og forumhjelp tar ting fryktelig lang tid hvis det ikke skulle fungere med en gang. Og det er utrolig frustrerende.. Men det er vel sånn man lærer? mvh Escariot
eLang Skrevet 16. april 2005 Forfatter Skrevet 16. april 2005 det står "invalid driver" når jeg kjører sudo ndiswrapper -l
escariot Skrevet 16. april 2005 Skrevet 16. april 2005 du kjører ikke tilfeldigvis en x86_64 versjon av Ubuntu? og prøver samtidig å smelle igang en 32-bit driver? Isåfall kan jeg fortelle deg at det vil ikke fungere.. Dersom du kjører vanlig versjon.. Er du sikker på at du bruker riktig .sys og .inf filer? Og hva skjer dersom du prøver å fjerne med "sudo ndiswrapper -e dinfil" og kjører "sudo ndiswrapper -l" etterpå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå