Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lokalnett og ADSL


Anbefalte innlegg

Har to maskiner som er koblet til en 4-porter switsj. En av portene kobles til ADSL-modemet, Telenor Online Abonnement. Begge maskinene kommer ut på nettet, men får ikke kontakt med hverandre. Begge er innstilt på å motta IP adresse. Hvis jeg setter begge maskinene til fast IP, eks 192.168.1.1 og 192.168.1.2, så får de kontakt med hverandre, men da kommer de ikke ut på nettet. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilater telenor at du har to maskiner på nett samtidig uten bruk av router? Det hadde jeg aldri trodd. Men hvis det faktisk går, kan du prøve dette:

 

Sett instillingene maskinene slik at begger kommer ut på nett

 

på begge maskinene trykk: Start - kjør - "cmd" - [OK]

"ipconfig" [enter]

 

Da ser du ip og netmaske. Dersom maskinene ikke ligger i samme subnet vil de ikke snakke med hverandre direkte. (Du trenger router for å kunne endre dette.)

Lenke til kommentar
Det er jo innebygd router i de fleste ADSL modemene telenor sender ut idag så det er ikke sikkert han står uten router..

Da ville han også fått ip av typen 192.168.1.x automatisk, så det ville ikke hatt betydning om han skrev det inn manuelt eller ikke.

Ser det derfor som sansynlig at han ikke har router.

Lenke til kommentar

Nettet jeg snakker om står hos en nabo, har ikke tilgang akkurat nå. ADSL modemet er SpeedTouch. Det settes opp med en CD fra Telenor, der man må oppgi brukernavn og passord, PPPoE visstnok. Mulig SpeedTouch kan settes opp som DHCP? Hvordan? Vil ikke det klusse til oppsettet som Telenor krever? Switsjen har ikke DHCP-server. Har prøvd IP 192.168.1.2 og -.3, men kom ikke ut da heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...