Gå til innhold

Trenger en heftig laptop til redigering


Anbefalte innlegg

Pentium-M er på ingen måter en sinke til videoredigering, se test av Pentium-M mot P4 og AMD64 her.

 

En P-M 2.13 GHz ligger på høyden rendringsmessig med en P4 3.0 GHz, og da bruker systemet vesentlig mindre strøm. Husk også at rendring kun er en del av redigeringsprosessen, det skal klippes, importeres osv. Å jobbe på en stille maskin er meget behagelig.

 

For å takle spill ville jeg gått for en laptop med Go6800-, X600- eller X700-skjermkort. Minst 1GB RAM er også viktig, gjerne 2 GB. Av disk ville jeg tatt en 60 GB 7200 rpm internt og en ekstern firewire-disk på 250 GB e.l.

Endret av hce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man snakker om proff filming, så er DV ikke brukbart. DVCPro 50 er minsteformatet man jobber med. Da har man en datastrøm på 50 mb pr sek. DVCPro 100 er det foretrukne formatet for dem som ikke har råd til å jobbe med HD-formatet.

Premiere Pro krever SSE2 instruksjonssettet, og M-prosessorene er ikke like raske ved bruk av dette instruksjonssettet. Selvsagt kan man bruke en M-prosessor til redigering, men du vil merke stor forskjell. Å vise til spill-benchmarks er teit, finn heller frem benchmarks som viser ytelse i Premiere.

Min erfaring er meget objektiv. For meg har det vært umulig å redigere film med bærbare PC'er i prisklasse under 30.000,-

Lenke til kommentar
Å vise til spill-benchmarks er teit, finn heller frem benchmarks som viser ytelse i Premiere.

Hvis du leser _hele_ testen så er ytelsen i diverse programvare også testet:

 

Discreet 3D Studio Max 7.0 - Radiosity Render

Alias|Wavefront Maya 6.0 - Zoo Render

Adobe Photoshop CS Filter Test

Macromedia Flash MX 2004 - MPEG Import

Windows Media Encoder 9.0 - MPEG to WMV Encode

LAME 3.97 - WAV to MP3 Encode

Sciencemark 2.0 Final - Molecular Dynamics

Sciencemark 2.0 Final - Primordia

 

Det er sjelden jeg ser at noen har testet med Adobe Premiere, men trådstarter skulle visst i hovedsak benytte seg av Avid. Kanskje ved å benytte en ekstern boks fra Avid er løsningen for å få rå ytelse?

 

http://www.avid.com/products/dna/mojo/

Lenke til kommentar

okei, er en del nyttigt som står her, men berre så det er klart! Latopen skal brukast av et krevende program som heiter AVID. Dei fleste som driver med redigering burde vite hva AVID er. ( www.avid.com )

AVID blir brukt av alle i det profesjonelle yrket ( " hollywood filmer" og andre bruker selvfølgelig andre programmer som er STEIN dyre )

Lenke til kommentar
Å vise til spill-benchmarks er teit, finn heller frem benchmarks som viser ytelse i Premiere.

Hvis du leser _hele_ testen så er ytelsen i diverse programvare også testet: [...]

Jeg linket forøvrig inn en 533Mhz FSB Dothan-test i Premiere tidligere i tråden.

post-72-1112564048_thumb.png

Lenke til kommentar
okei, er en del nyttigt som står her, men berre så det er klart! Latopen skal brukast av et krevende program som heiter AVID. Dei fleste som driver med redigering burde vite hva AVID er. ( www.avid.com )

AVID blir brukt av alle i det profesjonelle yrket ( " hollywood filmer" og andre bruker selvfølgelig andre programmer som er STEIN dyre )

Bruker du ikke Pinnacle? :thumbup:

Lenke til kommentar

spiffers, med all respekt å melde, det lages MYE bra på DV, og DVCPro 50 er overhodet ikke "minsteformatet" for å klassifisere som proff innafor videoredigering. Innenfor film er saken en annen, men for videoredigering generelt er DV ekstremt utbredt. EKSTREMT. Også når det gjelder kortfilm brukes det mye DV, og mye av dette blir vist på kino. Kjøper du DVCPro 50 og filmer kjipe filmer, hjelper det lite at det er laget på DVCPro 50.

 

Jeg vedder halve kongeriket på at en som skal få faren sin til å kjøpe seg en læppis for å klippe film, ikke har DVCPro eller HD kamera i tillegg. Han har kanskje et eller anna sony-tjokk kamera.

 

Hvilke filmer er det du egentlig har klippet (som du ikke kan lage på laptoper til mindre enn 30.000 kroner). Som regel når man går over 30.000 i pris så er det quadro kort og liknende som koster penger eller andre spesialløsninger for CAD brukere, og ikke noe som relaterer seg til videoredigering. Laptop-ytelse peaker ved ca. 25.000 kroner for kraftige maskiner, og ca. 30-40.000 for tunge CAD brukere eller stein-gale gamere.

Lenke til kommentar

Pentium-M fungerer helt fint til redigering. Har redigert mye selv på P-M med Adobe Premiere Pro og After Effects. Vil nå ikke si at Avid er så mye bedre enn Adobe Premiere Pro og After Effects.

 

Uansett, ville anbefalt en Dell Presicion M70 med ekstern 7200RPM disk på firewire. Vet at denne fungerer veldig bra til videoredigering. Sats på 2GB minne.

 

En annen ting er at du pr. dags dato bare får 60GB på 7200RPM til bærbare maskiner. Så du har ikke så mye valg akkurat der.

 

Bruker du ikke Pinnacle? thumbup.gif

 

Pinnacle er jo noe dritt...

Endret av _Spook_
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg satt med en PII 350mhz og 64mb ram og lagde film jeg! :cool:

(maskina var ganske råskinn den gangen.. helt sant :roll: )

 

økte så til 196mb ram... noe som var en drøm i forhold :love:

(Skal sies at dette var redigering av MJPEG formatsak i 6MB/s. DV hadde da ikke gjort sitt store inntog enda)

 

Kjørt dv-redigering (som er mer krevende) på AMD 1,2Ghz (512mbram) med DV500 kort. Funka etter masse problemer og styr... men kunne gått bedre... og var nesten mer fornøyd med gamle MJPEG saken min pga alle problemene med det nye greiene.

 

Nå har ting endra seg mye... og jeg har ikke tatt i noe video på flere år... alt gikk dukken etter 1års jobb.. da var man lei..

 

 

En dag får jeg sikkert kick... må teste igjen.. og så blir det dual cpu for alle penga og nytt redigeringskort! :dribble:

 

(stirre bort på pokal fra filmfestival... der min vei lå.. :cry: men hey... man tjener mer spenn på datajobber! :thumbup: )

Lenke til kommentar

Vel... bare konstanterte at det er MULIG å redigere film på både det ene og det andre... Men jo bedre vant man blir, jo mer kresen blir man... :innocent:

 

 

Om jeg sku kjøpt meg redigeringsopplegg i dag til bærbar så hadde jeg driti litt i batteritid og størrelse (til en viss grad). Ytelse er tingen... hva hjelper det vel om batteriet lever dobbelt så lenge om man også må vente dobbelt så lenge på rendring? Og er ikke så ofte man har behov for å sitte steder det ikke er strømtilgang uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...