Gå til innhold

Abit NF8 - problemer med nVidia-drivere

benz

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nevøen min har en Komplett-PC med Abit NF8 hovedkort. Mye problemer med frys/BSoD. Et lite søk på nettet tyder på at det er mange som har problemer med nVidias brikkesett/drivere (Nforce3). Noen som har erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når er det du har problemer?Har selv Abit NF8 på den ene maskinen min. Er det i spill, windows?Er litt betafaktor på det kortet har jeg erfart. Mye kan ordnes ved å oppdatere til nyeste bios.

Skrevet

Oppdaterte med en gang BIOS til v. 1.5. Hjalp ikke nevneverdig.

Blir ikke brukt til spill (ser at det er mange som har problemer med nVidia og UT2004), men problemer med lydredigering (Cubase + eksternt lydkort), og Active X ved internetsurfing.

Har nå reinstallert Windows XP. Ser at en delt IRQ har flyttet på seg. Lovende så langt - ser ut som det fungerer bedre nå.

Skrevet

Da var problemene tilbake. PC´en fryser/får blåskjerm igjen.

Er det noen flere som har Abit NF8 der ute? Evt noen som har erfaringer med nVidia nForce3 på andre hovedkort?

Skrevet (endret)

Nforce 3 er vel ikke det store problemet som oftest. Pass på å ha de nyeste driverene installert. Kan jo også være en hardware konflikt. Mellom onboard og dedikerte kort, kan være for dårlig kjøling, dårlig ram, strømforsyning osv. Det er ofte det ikke er noe galt med HK i utgangspunktet, det er ikke tilfeldigvis en Q-Tec strømforsyning?De er kjent for å være veldig ustabile og har svidd mange HK.

Edit: Har du en oversikt over komponentene?

Endret av nikhuse
Skrevet

Dette er en såkalt "Din side-PC" fra Komplett.

I tillegg til Abit NF8 med Athon 3200+ (754) har den Geforce FX5200 grafikk, Fortron 350W power, Kingston ValueR PC3200 512MB, Samsung Spinpoint, NEC 3520, Eizo L550 og XP home.

Eneste separate utstyr er et eksternt Steinberg lydkort som kjøres via USB. Den interne lyden er derfor disablet i BIOS.

Har kjørt memorytest - OK. Har formatert/partisjonert HD og lagt inn XP på nytt. Har sjekket kontakter og kabler. Har oppgradert BIOS til siste versjon (1.5). 120mm vifte i kabinett, CPU-vifte og vifte i PS fungerer, tempen er helt OK. Eneste merknad er en delt IRQ.

Husker ikke sist jeg hadde blåskjerm på min egen PC, så jeg er litt satt ut. Nå er det heldigvis 3 års gratis support hos Komplett, så alternativer er å sende inn hele greia.

Skrevet

Bra forslag. Er sendt videre til nevøen. Sikkert en ide å sjekke dette, selv om meldingene på blåskjermen ikke direkte peker mot disse komponentene.

Skrevet
Bra forslag. Er sendt videre til nevøen. Sikkert en ide å sjekke dette, selv om meldingene på blåskjermen ikke direkte peker mot disse komponentene.

Kan ofte være unøvendig å sende inn Pc'n for mindre detaljer. Hvis det ikke ordner seg ved å stille irq, kan man prøve å lete etter hva som skaper problemene, f.eks koble fra USB lydkortet for å se om det hjelper. Hvis det er det som er plagen, kan man jo vurdere å bytte delen. Er problemet fortsatt til stede, også etter kontakt med Komplett Kundeservice, send den inn til test og reperasjon. Håper dere blir kvitt problemene...

Skrevet

Takk skal du ha på vegne av nevøen min. Litt synd å få sånne problemer når man kjøper sin første PC. Tenkte at det sikreste var å kjøpe noe helt standard.

Hadde forresten håpet at det var flere som hadde konkret erfaring med denne. Komplett må da ha solgt noen stykker?

Skrevet

Det har gått en del NF8 HK ut fra Komplett ja, både i maskiner og oppgraderingspakker. Det er desverre ikke uvanlig at man kan få ett "mandagskort", eller at noen av delene desverre har tatt skade under transport.

Skrevet

Hadde et NF8, funket som bare det med en rambrikke, men med to brikker i rebootet det i hytt og pine. Ville ikke boote med to rambrikker før jeg flashet bios på det.

Hadde Corsair Twinx LL brikker, ikke noe galt med dem.... Funker fint i Asus K8n dlx kortet jeg byttet det i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...