Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en BOSS RIP-120

700w 12" sub til bilen..

 

Hvor mange liter må kassa mi være på?

 

Er det ulemper ved å ha refleks-kasse i forhold til en lukket kasse?

 

Forslag tas i mot med takk! :smile:

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: mongiss på 2002-07-02 16:12 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til spesifikasjonene til ditt element, men det er en kalkulator på ljudia sine side som du kan bruke. Legg inn dine data, og kalkulatoren regner ut kassevolumet for deg gratis.

 

Ulempene med bassrefleks i forhold til en lukket kasse er at volumet må bli større og at bassen ikke vil bli like stram/rask.

Fordelene er at man vil oppnå et høyere lydtrykk enn med den lukkede kassa.

Lenke til kommentar

Hei. Vår venn goggle fortalte meg at dataene på dette elementet er:

 

* Res Freq 28

* QMS 4.99

* QES .56

* QTS .51

* VAS 3.11 Cuft

 

Med dette elementet er det best å bruke ei lukket kasse da Qts er over 0,5. (Qts er en beregning av qms og qes som er mekanisk og elektrisk motstand i elementet)

 

Utifra kalkulatoren til ljudia skal du da ha ei lukket kasse på 38 liter. Denne vil gi en -3db frekvens på ca 40 hz. Jo større du lager kassa, jo lavere vil -3db frekvensen bli.(dypere bass). Pass på å ikke lage den alt for stor da dette lettere fører til at elementet "bunner" hvis du ikke har en skikkelig forsterker. LES: strømserk, ikke bare watt.

Lenke til kommentar

takker for svarene!

 

Jeg har en BOSS 4*250 watt (400w RMS) forsterker og tenkte å kjøre 2*250 brokobling på bassen,den er på 2 ohm...

ER det noen som er i mot å ha en 40 liters basskasse lukket da?

 

Jeg prøvde det greiene på ljudia men jeg sjønte det ikke ...kipern...

 

Hvis jeg lurer på noe etterhvert kan sikkert kong Tom vente seg en mail, det virka nemlig som om du hadde greie på det... :grin: mochos gratsias

Lenke til kommentar

takker.

 

bare send mail du. men jeg kan selvfølgelig ikke alt...

 

Angående forsterkeren tror jeg ikke det er så lurt å kjøre den brokoblet med 2 ohm's last.Forsterkeren vil da "se" høytaleren som en 1 ohm's last, noe som ikke akurat alle forsterkere klarer. Da bør du heller kjøre med en spole pr kanal. Det er vel snakk om en basser med 2 spoler her?

 

Det viktigste spørsmålet når du skal lage kasse er hvordan du vil at det skal låte. Vil du ha dyp bass/høy bass (ala db-drag)/korrekt bass?

 

Det kasseforslaget jeg ga deg vil gi en mer nøytral "hi-fi" bass.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Kong_Tom på 2002-07-03 17:41 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Kong_Tom på 2002-07-03 17:42 ]

Lenke til kommentar

Jeger ikke akkurat typen til å høre på tecno men jeg liker høy og dyp bass forde... Jeg tror en nøytral hi-bass må være midt i blinken, tenkte jeg skulle begynne å lage en mal til kassa i dag.

Har en volvo PV og bagasjerommet er ett ******* å få inn en basskasse i, det er bygd opp hele veien rundt så den må stå midt i... gjør det noe om den står sidelengd i forhold til bilen, jeg inbiller meg at det da kan bli litt "skjeiv" lyd...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...