Gå til innhold

Tips til en nybegynner?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg nytt digital kamera og har bestemt meg for digitalt speilrefleks.

Har ikke erfaring med bruk av dSRL fra tidligere, så håper noen vil komme med tips på hva jeg bør se etter ved kjøp av kamera. (Har bare et Ixus nå)

Nå leser jeg det jeg kommer over, sjekker priser og vurderer Canon ESO 350 og Nikon D70.

 

Men jeg tror jeg går for 350D, syns det virker bra, litt mindre og nettere. Problemet er å orientere seg ift. hva som er godt kjøp med hensyn til pris og utstyr og ikke minst HVOR bør man kjøpe det?

 

Har du/dere noen anbefalinger? Netshop eller over disk, evt. hvor?

 

Klarer en nybegynner seg med kit 18-55 objekt eller bør man ha en annen?

Jeg er f.eks opptatt av å ta hurtige og gode bilder av babyen vår (fange øyeblikkene).

 

Hva må man regne med for minnebrikke, veske og kit tro?

Hva slags brikke brukes og anbefales av størrelse og hastighet til på 350D? (har to 256 compact flash)

 

1.000 takk for at du gadd å lese :)

Håper du som allerede har kjøpt kamera eller andre vil dele sine erfaringer.

Endret av dSRL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man begynner med pris, så kan man jo få en viss indikasjon hvis man bruker prisguiden,det må vel også legges til at det finnes butikker i Oslo sentrum som har gunstige priser uten å ligge i prisguiden.

 

Anyway, jeg foretrekker å kjøpe kamera i butikk, da kan man gjerne ta å føle litt på det, samtidig som man kan spørre de som jobber der. Nå sier ikke jeg at man ikke får god service i rene nettbutikker, men jeg antar at de som jobber i fotobutikker har litt mer kompetanse enn de som jobber i rene nettbutikker, som egentlig gjerne er databutikker med et litt ekstra utvalg(correct me if I'm wrong)

 

Om du kjøper D70 eller 350D blir sikkert hip som happ, det kan vel si at std linsa til D70, 18-70 er et mye bedre objektiv enn den 18-55 som følger med 350'n, men dette objektivet får man jo nesten med gratis, så det er kjekt å ha. Går man for 350'n ville jeg kanskje anbefale 17-85 eller 17-40 som går for å være to bra objektiver.(17-85 passer ikke den dagen du kjøper den en 1D mark II :p )

 

Når alt kommer til alt, så er det jo du som er fotografen, så det er nok ikke valget mellom disse to kameraene som er utslaget her.

 

Når det gjelder minnebrikker, så anbefaler jeg vel 1GB, og gjerne fra Lexar eller Sandisk, pris fra 8-900,-, selv om man kanskje anbefaler Sandisk Ultra II eller Lexar 80x som koster noen hundrelapper ekstra, når det gjelder fotoveske, koster de fra 300-3000,-

 

Selv kjøpte jeg mitt 20D i Møllergata, Oslo sentrum, og fikk både god pris og service, selv om det ble svindyrt :blush:

 

Ellers så kan det jo lønne seg å kontakte noen av butikkene, og høre om de vil lage en snill pakkepris til deg, bruker å funke :D

Endret av slimboy
Lenke til kommentar

Ser at det er flere som har den Canon 350D til 7795,- også Elkjøp internett.

 

Har selv Nikon D70 (som du får til ca. 9000) og veldig fornøyd med det, men bevares likte 350D da jeg så den i en butikk hylle rett før påske.

 

Kamerasystem.

Når du kjøper deg et DSLR kjøper du ikke bare ett kamera, du kjøper deg ett system. Det første du begynner å tenke å er flere objektiver, blits og etc. Så når du engang skal oppgradere kamera til ett nytt og heftiger(for det komer jo stadig noe nytt) bytter du kamerahuset og du har allerede objektiver.

 

Objektiver.

Det er klart at i begynnelsen klarer du deg, og det er bare du og lommeboka som bestemmer om du skal ha flere objektiver.

 

Minnekort.

Ang. minnekort er 512mb minimum av hva du bør satse på, du kommer sikkert til å knipse i råformat/RAW(digitale negativ) etterhvert og da er også 512 i minste laget. (men du klarer deg også her i med 2x256 siden du allerede har).

 

Veske.

Jeg fikk prutet til meg en veske, men ønsker meg en Lowepro ryggsekk. Pris?

 

:) Per

Lenke til kommentar
Veske.

Jeg fikk prutet til meg en veske, men ønsker meg en Lowepro ryggsekk. Pris?

Dyrt.

http://www.ddmr.no/index.php?ProdusentID=39

Men selvfølgelig finnes det en billigere løsning. Selv kjøpte jeg LowePro Rower AWII pent brukt på foto.no til ca 450kr, mens den koster 1500kr ny.

 

Crumpler lager også noen flotte sekker, som ikke skiller seg ut like mye som LowePro. Dette kan f.eks. være en fordel om du er ute og reiser og ikke ønsker at alle tyvene skal bli tiltrukket av LowePro-merket på sekken din.

http://www.foto.no/cgi-bin/nyheter/visnyhet.cgi?id=2480 og http://www.profildata.no/

Lenke til kommentar

Går ut i fra at det er et spørsmål om oppfatning, men crumplerbaggene og -sekkene kan da være riktig så høylytte? Farger og fargekombinasjon og tydelig logo og sånn?

 

Har Crumpler laptoppbag, og kan definitivt verifisere at det er bra saker, solid som f med et materiale som virker som om det skal tåle det meste og relativt intelligent fungerende løsninger (er ting jeg ikke er fornøyd med, men jeg blir aldri fornøyd med bagger, samme hva jeg betaler). Tjukt og grovt tekstil og massevis av "beskyttelse" som gjør at laptoppbaggen blir enorm i forhold til hva du får oppi der, men du kan sikkert kaste baggen fra 2. etasje med laptopp i uten at det får konsekvenser for laptoppen (det var ikke en oppfordring til å prøve dog:))

 

Om sekkene er laget på samme måte som baggene og i samme materiale, tror jeg absolutt du blir fornøyd med en av dem... men det er klart at det er vel ikke noen økonomisk gunstig løsning det heller, de ligger ettersom jeg forstår på "litt over baggene" i pris, noe som fort tar deg til 2000 kroner...

Lenke til kommentar

"Hot tub" koster ca 2100kr ja, fotosekker er dyre..

Crumpler er mindre kjent enn LowePro, det var det jeg mente. LowePro er kjent som fotosekk-merke. Mulig Crumpler også er kjent blant tyver, det vet jeg lite om :) Men selv synes jeg LowePro-sekkene tydelig signaliserer at de er fotosekker, mens Crumpler-sekkene ser ut som "vanlige" sekker (selv om de er fargerike).

Lenke til kommentar

Enig. Det er kanskje værre med messenger- eller crossover-baggene mht. tyveri, da disse ofte inneholder powerbooks (apple var tidlig med crumpler til Norge).

 

I forhold til det med tyveri forøvrig, skal man aldri undervurdere en stygg og fillete og trasha bagg. Saxofonflighten min for eksempel, som i utgangspunktet er en sinnsykt høylytt hvitfarget flight med en 15 cm stor selmerlogo har jeg med viten og vilje ikke reingjort, så den ser ut som et helvete, logoen har falt av og i det hele tatt... men til gjengjeld har jeg prestert ting som å glemme den igjen på et buss-stopp , i gangen på skolen og på bussen uten at noen har rappa'n :)

 

[hva er greia med å sette igjen flighter på bussen egentlig? det er så sinnsykt fort gjort selv om det så er en tubakasse!!]

Lenke til kommentar

1.000 takk for informative og ryddige svar :)

 

Slik jeg ser det vil jeg trolig ende opp med 350D kit, med 1 GB brikke og en veske i "normalprisklassen"

Har tenkt å bruke ca. 10K ved første dSRL innvestering :)

 

Noen som vil anbefale en butikk hvor de har hyggelige priser og god kunnskap? (bor ikke i Oslo, men kjører gjerne noen mil i slike ærend..)

Endret av dSRL
Lenke til kommentar

Hei,

Vil bare legge til at jeg for to uker siden kjøpte PENTAX *IstDS fra bhphotovideo på nett fra Usa med 1 gb minne, lowepro-bag, minnekortleser USB for totalt 1000 dollar. I tillegg kommer norsk mva 25%, så totalt kom dette på 7400,-. Du får selvsagt ikke norsk garanti og brukermanual, men for meg var ikke dette noe problem. Er ekstremt bra fornøyd med kameraet, så det er min anbefaling...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er 350`n i hus :thumbup:

På lørdag kjøpte jeg Canon 350D med kitlinse, LowePro veske og Lexar 80x minnekort.

 

Har tatt ca. 100 bilder, men foreløpig bare med autoinstillingen. Siden jeg ikke har erfaring fra bruk av speilrefleks fra tidligere har jeg planer om å lese manualen nøye og i tillegg en bok eller to om fotografering.

 

Begynner allerede å tenke på hva jeg skal kjøpe neste gang.. :blush:

Tror jeg trenger..

* Linse: Canon EF f/1.8 til portrettbilder og andre innebilder

* Stativ: bordstativ for stabilitet

 

Noen som har synspunkter eller erfaringer de vil dele?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...