Gå til innhold

flashe bios i bærbar uten floppy


Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar som ikke har innebygd floppy og vil gjerne flashe biosen min. Jeg kjører windows xp og kan ikke flashe biosen inne i xp. Å flashe biosen trengs dos-modus enten fra dos 6.2x eller 7.x (fra win95 og win98). Har prøvd å boote med win98 cd'en men det kommer en feilmelding om at command.com er skadet (har prøvd mange win98 cd'er så cd'ene er ikke probelemet). Det jeg trenger er en bootcd som booter til dos-modus som støtter lesing av cd'er. Er det noen som vet om en ENKEL måte å lage en slik cd. Har lett litt rundt på nettet selv men, det er bare SVÆRT avanserte framgangsmåter der (hex-editoring av bootsektor på cd'en osv.)

 

Trenger en boot cd som booter dos-modus som støtter lesing av cd'er altså. Noen som har noen tips ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IBM har løst dette på en rimelig elegant måte.... Oppgraderte BIOS'en på ThinkPaden her om dagen. Filen man lastet ned fra IBM lagde en ørliten skjult partisjon på HDD'en og bootet fra den når den flashet BIOS'en.... Elegant løsning....

 

Men det hjelper kanskje ikke deg?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har vært borti samme sak selv.

 

Hvis du har tilgang til en annen pc med diskstasjon og brenner kan du gjøre følgende.

 

Det du må gjøre er å skaffe deg en bootdisk fra f.eks. win98. Så må du kopiere BIOS-filen pluss oppdateringsprogramm til disken.

 

I f.eks. brenneprogrammet Nero har man muligheter til å lage en bootbar cd som emulerer en floppy.

 

Wizarden i Nero skal gi deg mullighet til å lage en bootbar cd. Du vil få noen valg om hvordan cd'en skal oppføre seg. Da må du velge floppyemulering. Du vil også måtte velge image som cd'en skal bruke. Da må du ha disketten i a-driven og velge den.

 

Da skal det bare være å brenne CD'en.

 

Etterpå setter du cd'en i den bærbare og booter på cd'en. Maskinen vil starte opp og cd'en vil lage en virituell floppystasjon f.eks. B:. Så gør du inn på B: og kjører BIOS upgraden.

 

Håper dette hjelper noe.

 

Jeg sitter på jobb nå og har desverre ikke tilgang til Nero nå så forklaringen blir sikkert ikke fullgod.

 

Mvh

Tco95:-)

Lenke til kommentar

Quote:


agamemnon skrev (2002-07-02 10:49):

Som sagt så har jeg ikke noen diskettstasjon... Hadde vært fint om jeg kunne lastet ned en allerede klar bootcd image.


 

Nero har også mulighet for å lese Winimage filer. Så hvis du har en image fil av en win98boot fdd. kan du bruke det for å lage cdën..

 

Mvh

Stigb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...