Gå til innhold

Mitt første forsøk på et portrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Dette bildet likte jeg kjempegodt!

Utgangspunktet er meget bra, med mykt og behagelig lys (vindu eller lampe fra siden?) og en bakgrunn så perfekt sort at man nesten skulle tro den var malt over i ettertid (men man vet bedre). Uttrykket er dessuten interessant og litt Mona Lisa-aktig.. :)

 

Hvis jeg skulle komme med noen forslag til senere eksperimenter, ville måtte jeg begynne med utsnitt. Modellen din har meget pene øyne, og dette får du enda bedre frem ved å velge et tettere utsnitt.

Selvsagt er det mulig å ta også dette vel langt (men se gjerne f.eks Once Upon A Time In The West, eller en annen westernfilm regissert av Sergio Leone for å få et inntrykk av hvor interessante virkelige close-ups kan bli ;)), men det er mye rom for eksperimenter mellom det utsnittet du har valgt og det å kutte ved øyenbryn og underleppe.

 

For å gjøre dette i praksis, ville jeg først og fremst sørge for å være nær teleinstillingen til linsa på kameraet ditt (dvs. i overkant av 100mm).

Dette gjør at du kommer tett innpå modellen uten å måtte være så fysisk nær at ansiktet blir forvrengt (stor nese, smale kinn, et resultat av endret perspektiv, som oppfattes som lite flatterende av de fleste).

Hvor du velger å legge ansiktet i billedflaten er et eget tema for seg selv, men jeg tillot meg å lage etpar eksempler ut ifra bildet du fremla :)

 

41201804.breddeformat2.jpg

 

41201807.hoydeformat2.jpg

 

Jeg skal ikke med dette prøve å påstå at det er noe galt med å beholde avstand til modellen, det er bare så mye lettere å få frem interessante uttrykk og detaljer hvis man nærmer seg enda mer. :)

 

Som alltid med digitalkamera må man ikke glemme at man kan ta uendelig mange bilder mens man holder på og heller se hvordan det virker i fullformat etterpå (sålenge dette ikke leder en til bare å klikke ivei uten enkelte mål og tanker i den tro at kamera ordner resten ;))!

Kjernen i all slags fotografi er dog at det stort sett bare er fantasien som setter begrensningene. Det kan være inspirerende å se igjennom andre fotografers bilder, alt fra foto.no (m.v.) til billedreportasjer i aviser og blader som National Geographic inneholder mange sterke og vel gjennomførte eksempler!

 

 

Dette var alt jeg kom på i farten, lykke til videre!

 

:)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Oi! Det var et bra innlegg.. takker masse for at du tok deg tid til det.

Likte veldig godt det første eksemplet du la ut.. Hvis du ikke har noe i mot det, så blir det den endelige versionen ;)

Tusen takk for masse gode tips.. dette skal jeg prøve mer av!

(og etter å nylig ha lest DaVinci-koden likte jeg veldig godt sammenligningen med Mona Lisa :wee: )

 

Stine: Takk for tilbakemelding! Var "bare et portrett" :)

 

Legger med et annet fra samme "serien" som er litt nærmere.. bedre/verre?

 

portrett2.jpg

Lenke til kommentar

Jeg likte orginalen best, kansje litt for mye hår. Mulig jeg ville kuttet det der det nesten går over til sort og dratt de andre kantene inn tilsvarende. Jeg ville ikke kuttet på den lyse delen av håret siden det ser ganske langt ut og når kuttet blir synlig så er det lett at folk lurer på hvor langt håret egentlig er istedet for å se på bildet.

 

Det siste bildet ble litt for likt en del reklamebilder jeg har sett med en eller annen tekst oppe til høyre.

Lenke til kommentar

Likte ikke det første bildet, men det andre var veldig bra. Er tilhenger av tette utsnitt, noe du bør "trene" på ser det ut til. med et ansikt som dette, og denne type bilde, er det bare å skjære tett på.

 

Jeg ville kutta slik.

 

 

F828

post-209-1111856364_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Så bra! Masse tilbakemeldinger jo.. takk til alle sammen uansett hva dere hadde å si :thumbup:

Det jeg liker her er at nesten alle har forskjellig mening om bildene.. noe som gjør meg like forvirret med tanke på hva som er bra/dårlig, men like fullt kjempeinteressant å lese!

 

Kristallo: Hehe, det med reklamebilde tar jeg faktisk som et ørlite kompliment (selv om det vel også betyr kjedelig ;) )

 

F828: Hmm.. syns det ble noe rart med hakepartiet med det snittet der!? Syns det ble litt mer "riktig" når halsen også ble med. Men dette er min mening.. er som sagt helt ny på denne typen bilder.

Det at jeg ikke kuttet nærmere har litt med modellens ønsker å gjøre også..

 

Må også si takk for at dere tar dere bryet med å lage deres egne versioner av bildene! Setter stor pris på det da det hjelper meg å se ting med andre øyne..

Lenke til kommentar
Så bra! Masse tilbakemeldinger jo..

Det jeg liker her er at nesten alle har forskjellig mening om bildene.. noe som gjør meg like forvirret ................

Det er hele poenget. Masse feedback, ta det du føler er "riktig", og kast i klosettet det du føler ikke er "riktig". For når alt kommer til alt er det kun en verden full av subjektive meninger.

Jo færre som elsker bildet ditt, jo mer spesielt er det. Jo fler som elsker det, jo mer komersielt er det. Eller? :)

 

Liker igrunn begge bildene dine når jeg har fått sett på dem noe mer. Enig at jeg kutta en smule for tett opp til haken også. Men ikke så mye som du antyder. Uansett, en fin modell du har der å jobbe med.

 

F828

Lenke til kommentar
noe som gjør meg like forvirret med tanke på hva som er bra/dårlig, men like fullt kjempeinteressant å lese!
Tenk på at hvis du fjerner alt som noen kan mislike så sitter du som oftest igjen med noe som kansje er populært men som alle vil ha glemt i morgen.

 

Hehe, det med reklamebilde tar jeg faktisk som et ørlite kompliment (selv om det vel også betyr kjedelig)
Ikke så mye kjedelig som at det ga feil assosiasjoner i mitt tilfelle. Når jeg så det så tenkte jeg noe sånt som "Åhh, min Commodore låser seg alltid når jeg skriver SYS 1103" også prøvde jeg å huske hvilken reklame det var det minte meg om. Det positive er at jeg synes bildet var mye bedre enn reklamen.

 

 

Er tilhenger av tette utsnitt, noe du bør "trene" på ser det ut til.
Hjernen fyller som oftest ut det man ikke ser med egen informasjon sånn at det man ikke ser på bildet kan bli bedre for det indre øyet enn orginalen ville vært.

 

I dette tilfellet synes jeg det vil vært en skam å ta bort en så ven og vakker hals.

Lenke til kommentar

Hei!

Etter "boken" er neseskyggen alt for hard. Her har nesen utilsiktet skygget for deler av ansiktet. På det andre bildet er høylysene helt utbrent samtidig som modellen har skyggepartier helt uten tegninger. Ved slike portretter er lyssetting og lysmåling helt avgjørende for et godt resultat eller ikke. (her har ingen av delene stemt).

Personlig mener jeg at du også burde ha gått nærmere (bilde nr.1) - eller beskjært kraftigere. Håret er uansett så undereksponert at det ikke har noen betydnig i dette bildet.

John Hedgecoe har utgitt en bok- (oså på norsk) under titelen "portrettfotografering. Et godt sted å begynne!

Mvh

Arvid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...