Gå til innhold

Ødelagt PSU? (Chieftec 360W)


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en ny PC i deler på PSdata og satte den isammen og alt funket fint mens jeg satte den i stua og innstalerte windows. Så satte jeg den opp på loftet, trykte på PSUen (bakpå) og trykte på Powerknappen. Så skjedde ingenting, det kom en liten lyd men ellers ingenting. Så trykte jeg av PSUen og med en gang jeg trykte den på igjen la jeg merke til at Power LEDen blinkte. Så trykte jeg den av igjen og da strømmen forsvant blinkte den igjen. Jeg vet at HK får strøm fordi nettverkskortet lyser. Så hadde mor laget middag, jeg gikk ned og spiste. Da jeg kom opp igjen prøvde jeg å trykke på powerknappen, og da startet PCen. Så har den startet hver dag fra Lørdag til Tirsdag men på Tirsdags kveld, mens jeg var på desktop med kun Firefox og irc kjørende, skrudde den seg av. Ikke blåskjerm eller noe, det var som om noen hadde dratt ut strømledningen. Nå (onsdag) vil den ikke starte og jeg har det samme problemet.

 

Jeg tror PSUen er problemet men er ikke sikker. Jeg har prøvd å ta ut og inn P4-kontakten, powerswitchknapp-kontakten. JEg skal prøve å jumpstarte PSUen snart...

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

EDIT: Skriveleifs

Endret av Tjofle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg jumpstartet PSUen og den virker :( (hadde håpet det var den fordi den er ikke for dyr, og da hadde jeg visst hva det var)

Da skal vel denne tråden flyttes......

 

Jeg prøvde også å ta av CPU-kjøleren, og da følgte hele CPUen med. Nå er CPUen "limt" fast i kjøleribba :(:(:(

Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg satt først VGA-kortet inn i den PCen som er i signaturen min, da virket enda den signatur-PCen min. Så tok jeg kortet ut og satte tilbake Ti4200-kortet og satte i 2x512MB RAM fra PCen som ikke virker (tok selfølgelig ut Apacer brikka). Signatur-PCen virket fortsatt. Så satte jeg inn HDDen til PCen som ikke virker, da virket fortsatt signatur-PCen.

 

Derfor vil jeg utelukket PSU, RAM, HDD og VGA-kortet som en kilde til problemet...

Jeg går ut ifra at det er HK eller CPU som gjør at PCen ikke starter.

Er det mulig at det er noe galt med knappen på kabinettet? At den sender ut et dobbelt signal til HK eller noe sånt??? Eller er jeg helt på jordet? :dontgetit:

 

Jeg har enda ikke gjort noe med CPUen og kjøleribba... :ermm:

 

Forresten må moderator GJERNE flytte tråden, og muligens Emne tittelen bør forandres.... (Hint hint ;) )

 

EDIT: leifs

Endret av Tjofle
Lenke til kommentar

Har selv hatt lignende problem på min pc.

Kan forklare det jeg gjorde.

 

Først ante jeg ikke hva jeg skulle finne på for noe lurt, men så slo det meg at biosen kunne være skadet på grunn av noe, så jeg nullstillte biosen. Dette kan gjøres på to forskjellige måter, den ene er at du finner reset pin'en på HK eller så kan du plukke ut backup-batteriet på HK. Begge tingene må selvfølgelig gjøres uten strøm da :p

 

En annen ting som kan være galt er at du kan ha koblet ut boot knappen din, så prøv å sjekk kablen som går fra knappen til HK og se om den står koblet riktig i.

(HK manualen er et godt hjelpemiddel om du ikke vet hva som skal stå hvor)

 

Så også at du hadde utelukket PSU'en fordi nettverkskortet fikk strøm.

Dette tenkte jeg også med min, men så prøvde jeg med en annen PSU.

Med den andre PSU'en så starta pc'en fint.

Så ta å prøv med en annen PSU du.

 

-Mvh. Gjermund Skog aka. LorIeNz-

Lenke til kommentar

Siden du forteller at den funka helt fint når du satt i stua å innstalerte windows og sånn, og senere flyttet den på loftet... Det kan være en stor mulighet for at det spøker på loftet altså.. Gammal grå dame som kødder med deg... :p

 

 

Nei da... men du kan vel prøve med en annen PSU... se om det funker da... hcis det gjør det så er det den gamle PSU'en som er sett bedre dager.. Men hvis ikke den andre funker heller så vil jeg tro at Teorien min er riktig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...