Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte av motor og div oppussing Opel Vectra A


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Både Kent og Enem selger kam til Opel. Ta deg en titt på www.opelmotorsport.com

 

Forøvrighar jeg begynt å skru en del. Har byttet kam og satt på portet innsug.

Har også tatt bort lyktepusserne og spaklet igjen hullene der.

 

Gjenstår å bytte pakninger på oljepumpa og bytte bensintank. + en del andre småting

Lenke til kommentar

Portet innsug vil si at hullene inn mot toppen er gjort større, formet som en Aeroport. Dette for at mest mulig luft skal fylle sylindrene.

 

Oljepumpa er montert på veivakselen, nederst på registeret.

Bunnpanna og register inkl deksel må demonteres.

post-229-1119809597_thumb.jpg

Endret av zupreme
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er med Vectra, men jeg hadde en Ascona 2.0i c kombi som hjulbuene så helt jævlige ut på, typisk de bila å ruste der. Jeg fikk og en liten sprekk på radiatoren rett ved den ene slangen, tok den ned på verkstedet og de smorte no gørr på som de sa var flytende metall som stivna, hjalp lite :p

 

Og som nevnt tidligere i denne tråden, visst registerreima ryker så har det ikke noe å si på opel, er bare å sette på ny, Ascona'en min spiste 6 reimer på 4-5 måneder, verkstedet som bytta fant ut til slutt at det kanskje var tannhjula som var slitt :thumbup:

 

Du har ikke vurdert å skaffe en 2.0 16v motor? de sparker litt bedre fra enn 8v, selv om den ikke går så dårlig den heller da :p

Lenke til kommentar

Hehe se på bilde på side 1 så ser du hvordan hjulbuene mine ser ut.

Har kjøpt nye, mangler bare å få de sveiset inn...

 

Radiator ja. Jeg har også fått en sprekk ved den ene slangetilkoblingen. Prøvde å lime med Loctite (sabla sterkt) men det bare flasset av. Skal sette i en annen.

 

På OHC 8V har det ikke no å si at reg.reima ryker, men på DOHC 16V bøyer du ventilene hvis det skjer.

På motoren jeg kjøpte meg var drivhjulet på veivakselen skadet, så det hadde kommet til å ødelegge reima. Dette varslet de om på verkstedet.

 

Har vurdert å bytte til 16V motor, men prisen har vært litt i høyeste laget føler jeg. Blir fort 10k+++.

Karosseriet er ikke all verden å bygge på heller hehe men gjør det likevel.

 

Tror heller det blir turbo enn 16V, men det er et stykke fram i tid og mange penger til...

 

Høres ut som det blir sveising av eksosanlegg i helga. Det blir bra=)

Simons 2,5" mellompotte, 2,5" rør og ei bakpotte med 2stk 3" utløp i rustfritt stål.

Mulig katta forsvinner etter EU-kontrollen...

Lenke til kommentar

Har ikke fått gjort så mye i helga utenom å bruke penger hehe.

 

Har handla inn en del eksosdeler og Auto Gauge målere.

Kjøpte Oljetemp og Oljetrykk med sota glass

Oljetemp

Oljetrykk

 

Har også fått snekra sammen eksosanlegget, dvs sveiset en del skjøter og er på god vei til å bli helt ferdig med det.

Dette blir 2,5" fra kat og helt bak. Simons mellompotte og ei bakpotte fra Torshov.

Rørene skal lakkeres med varmebestandig lakk for å prøve å forlenge levetiden.

Mangler noe oppheng, spesielt tricky blir det med bakpotta som er rustfri. Får se om noen kan sveise på et oppheng der...

 

Har funnet meg mere snadder til bilen også:

Panserløfter

Stab.stag sett

Bildene er lånt fra www.autospar.no

post-229-1119811052_thumb.jpg

Endret av zupreme
Lenke til kommentar

Hvordan festet du stabsateget oppe? Vurderer jeg men er ikke helt sikker...

 

Hvis du skal fjerne katalysator så si ifra. Jeg prøvde meg på det men måtte gi tapt pga at jeg ikke hadde nok materiale? Vil man må no effekt økning uten kat eller?

 

Lett på de fleste steder meg jeg finner ikke en trimkam, kan jeg ha oversett no? Såivertfall ikke no brukt no...

Endret av CorVette
Lenke til kommentar

Har ikke handlet enda, men det blir vel.

Regner med stabstaget festes med nye bolter i støtdempertårnet i motorrommet.

 

Hva mener du med at du ikke hadde nok materiale??

Å fjerne katta kan gi deg mindre effekt om den er ganske ny (pga mottrykk og den sugeeffekten det lager), men om den er gammel (og tett) regner jeg med den gir litt utbytte. Husk at bilen ikke blir EU-godkjent uten, så det er greit å ha mulighet til å bytte om.

Motoren min er oppgitt til 5Nm mer uten kat, + at katta mi begynner å bli gammel og rusten. Dette med kat er veldig variabelt, så man får bare prøve og se på sin egen bil.

 

Lite trimkammer å finne brukt ja, du får vente og se eller kjøpe ny. Skal si ifra om jeg finner noe ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...