Gå til innhold

Trenger drivere til ASUS P4 800-E

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan. Jeg har kjøpt et Asus 800- e- kort på Komplett, og regnet med at det var en smal sak å laste ned driverne fra ASUS.

Så enkelt var det ikke denne gangen..

Jeg finner ikke fungerende driver til nettverkskortet (det vil si at kortet fungerer tilsynelatende, men det tar ikke i mot IP, og vil ikke på nett) , og lydkortet finner jeg bare styreprogrammet til.

Når jeg forsøker å legge programmet til lydkortet, får jeg bare beskjed om at driveren mangler. Derfor lurte jeg på om jeg var så heldig at noen her hadde disse driverene, slik at jeg kunne få hjelp med dette. Hvis det er snakk om å brenne en CD, betaler jeg selvsagt porto og utgifter til brenning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Driverne finner du nok ganske sikkert på asus.com. Men fremgangsmåten varierer litt på driverne. Spørs om feilen ligger der..

Skrevet

Driver til lydkortet: her

Driver til nettverkskontrolleren: her

Du må passe på at enhetene er aktivert i BIOS. Det bør også komme opp en gul trekant eller utropstegn i enhetsbehandleren dersom de er aktivert, men ikke har riktig driver installert. Dersom det er tilfellet kan du pakke ut driverfilene du lastet ned fra lenkene over, høyreklikke på enheten med gult merke foran i enhetsbehandleren og velge noe sånt som oppdater driver. Deretter må du peke på adressen til den driverpakken du pakket ut.

Håper det hjelper.

Skrevet (endret)

;) hmm

Sjekk ut denne siden kanskje?: http://www.asus.com.tw/support/download/download.aspx

Litt vanskelig å linke når man ikke oppgir korrekt hovedkortnavn/betegnelse.

Oppgi korrekt typebetegnelse på hovedkortet,så kan jeg evt. linke til riktig adresse.

Mvh

Edit: Har selv ett P4C 800 E-Deluxe hovedkort som jeg er meget fornøyd med. :thumbup:

Pm meg hvis du lurer på noe.

Endret av Paddington_V1A
Skrevet (endret)

Vel, hva med å lese overskriften? Der står fullt navn, og det er et deluxe- kort. Men kunne godt ha hatt det med i innlegget også, ser det nå..

Har lastet ned og prøvd de filene det er linket til, men problemet er at nettverkskortet blir aktivt, men det funker ikke, og når jeg kjører installasjonsfila til lydkortet, blir den avbrutt en bit ut i installasjonen, og det kommer opp en feilmelding med at ""driver not installed. Install driver, restart, and try again.. setup ends.." (Og ja, jeg har prøvd det også..)

Så derfor tenkte jeg at hvis jeg fikk tak i en kopi av CD-en som fulgte med kortet, kunne jeg finne ut av om kortet er defekt.. Noen(Paddington.. for eksempel..)?? Og btw- er ikke nybegynner, har satt opp mange maskiner, og har dette som jobb til daglig, men sliter her.. Takk for tips så langt, selv om jeg har prøvd dette.

Ellers er kortet helt konge, virker helt fint, og det er ikke noe som tyder på at det er defekt.

Endret av CastorFiber
Skrevet

dumt å spørre om dette...

men har du full tilgang til maskinen..administrator?

vær ihvertfall sikker på at du har det... Kan skape mye problemer mtp installasjon av nye drivere/programmer.

hadde selv problemer med det :whistle:

Skrevet
Vel, hva med å lese overskriften? Der står fullt navn, og det er et deluxe- kort. Men kunne godt ha hatt det med i innlegget også, ser det nå..

Asus har ingen kort med betegnelse ASUS P4 800-E. Enten er det 'C'- eller 'P'-varianten, og det er faktisk betydelig forskjell på de to - trolig også i Bios. Ergo er det feil når du skriver at det står fullt navn i overskriften.

P4C800-E Deluxe

P4P800-E Deluxe

Skrevet
Asus har ingen kort med betegnelse ASUS P4 800-E. Enten er det 'C'- eller 'P'-varianten, og det er faktisk betydelig forskjell på de to - trolig også i Bios. Ergo er det feil når du skriver at det står fullt navn i overskriften.

P4C800-E Deluxe

P4P800-E Deluxe

Hei,

Helt eing her.

Stor forskell på de hovedkort (865 og 875 chipsets).

Modelbetegnelsen står jo tydeligt skrevet på hovedkortet og på boksen.

Må jo ha fulgt med en CD med drivers, utils og chipset-driver.

Mvh

Kimmer

Skrevet

Ja. Har skrevet feil. OK, jeg tabbet meg ut. :blush: Beklager, skulle selvsagt vært mer nøyaktig.

Jeg har et P4P800-E-kort..

Det fulgte ikke med noen CD, fordi det er et demokort.

Gjest Slettet+6132
Skrevet
hm..hvor har du kjøpt det kortet?

Hva med å lese tråden?

Har har kjøpt ett HK som demovare hos Komplett..

Da er det ofte slik at du kun får HK uten CD, braketter, IO-shield, IDE-kabler..dvs. dersom du ikke har dette fra før av.. ett meget dårlig kjøp..

For de av oss som har dette.. og evt. kan "modde" til ett IO-shied fra en "utrangert" maskin (Dremel er din venn).. så kan dette være gode kjøp...

Man forbereder seg da på forhånd med å laste ned alt av drivere, BIOS *før* man begynner installering..

Og det er viktig å vite hva man har kjøpt (noe trådstarter tilsynelatende sliter litt med).. da de fleste produsentene har ett uttall varianter..

Det første man sjekker ut er Bios.. og oppdaterer evt. denne *før* man begynner å installere OS/drivere...dersom man har mistanke om at forrige eier/bruker har lagt inn en feilaktig versjon av Bios...

Man er ikke "dreven" eller "erfaren" dersom man ikke gjør dette/veit dette...

Det er lurt å senke selvsikkerheten noe dersom man er usikker på slike elementære ting.. Bare ett tips trådstarter... ;)

Skrevet

TL- Jeg vet utmerket godt hvilket kort jeg har, men har innrømmet at jeg har skrevet feil/vært unøyaktig når jeg beskrev kortet på begynnelsen av tråden. Det var ikke lurt, og jeg innrømmer at jeg dreit på draget der.

Jeg har flashet kortet til nyeste bios før jeg la inn drivere.. Og jeg lastet ned alle filene fra ASUS på forhånd. Om hvorvidt man laster ned først etter etterpå, spiller ikke den store rollen, spør du meg. Og ja, jeg har også tilpasset I/O shieldet selv.. med en Dremel.. og hadde masse brackets liggende. Så alt er i orden slik, poenget er at driverne til nettverkskortet og lydkortet ikke smeller på plass. Derfor har jeg spurt om noen har et makent kort, slik at jeg evt kan få en kopi, evt. kun av nettverk/lydkort- drivere, slik at jeg kan sjekke om disse virker med originalCD- platen..

Skrevet

har driverne her..

men er jo dog klin lik de du får på asus.com

har lastet dem selv der..og funker knall..

så må vel være no annet som er feil da?

Gjest Slettet+6132
Skrevet

OK.Sorry.. :blush:

Da er det mye som tyder på ett mandagskort...evt. en driverkonflikt...

Har vært borte i noen HK som krever en bestemt rekkefølge av installering av drivere..

Kan være at du skal prøve en reinstall, men installering av chipset-driver...skjermkort-driver...LAN-driver... og så lyd-driver.. Men det har du kanskje allerede prøvd?

Skrevet

Lurer på om det går mot en reinstall, ja, men det rare er at det ikke er noen konflikter eller feilmeldinger overhodet, ikke noe feil i loggene, og maskinen er rask og fin.

Med hensyn til "erfaring", så har jeg levd av PC-vedlikehold/drift av nettverk/prosjektering og brukerstøtte i over 15 år, så litt har jeg da syslet med dette de siste årene. :)

Takker til alle som har kommet med innspill til mine innlegg så langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...