Gå til innhold

bærbar med defekt backlight & skjermkort


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min bærbare gikk nesten i helt svart en dag, dvs. du kan se bildet, men bare såvidt (10% belysning). Det er snakk om en Zepto 2100 (P4M 2Ghz, 1 Gig ram, Geforce Go 420 grafikkort, 15" 1400x1050). Sendt den inn til Zepto hvor jeg fikk konstatert at backlighten var gåen og at selve grafikkortet var defekt, men at den virket greit på en ekstern skjerm foreløpig og at dette var en forvarsel om at grafikkortet vill gå helt i svart om en stund. Dette ville ta ca. 3000 å reparere. Valgte å ikke gjøre det. Jeg betalte 27000 for den i Oktober 2002 :(. Så er spørsmålet mitt: Hvor mye kan jeg få for denne hvis jeg solgte den som delvis defekt på f.eks. qxl?

 

Edit: Litt tilleggsinfo: 40 GB Harddisk (4200 eller lavere), FW, 3XUSB (1 defekt), Modem, 10/100 Mbit nettverkskort, TV-Ut

 

JT

Endret av jtillnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres helt rart ut det du sier. Att backlighten i lcden ikke virker, er normalt sett pga to ting; Enten er selve løsrøret (katoderøret) i lcden gått. Eller så er det driveren (spole/spenningsomformer) som gir lysrøret noen tusen volt, som har gått an. Kan også ha med bryteren som styrer lyset også å gjøre.

men att skjermkortet "holder på å ryke" høres helt snålt ut for meg, kan aldri tenke meg at det er mulig.

Lenke til kommentar

Det var i hvertfall de de sa. Ordrett så sa han jeg snakket med: "Har sett det før. Dette er et fortegn på at skjermkortet kan slutte å virke helt. " I tillegg så sa han at museporten som var på/ved grafikkortet var en del av problemet.

 

Edit: Venter på en mail fra dem med lit teknisk info om hva som spesifikkt er galt med denne.

 

JT

Endret av jtillnes
Lenke til kommentar

Nei der kan du ikke forvente å få mye nei ;) ! Dårlig CPU, regner med at det ikke er så raskt ram, utdatert grafikkort, liten og treg harddisk. Deler som svært få vil ha bruk for, og eventuelt sette inn i en annen pc (ettersom at skjermen er defekt og dyr å bytte ut). Men det som ødelegger mest er jo ødelagt skjerm. Det med grafikkortet vet jeg ikke helt hva jeg skal tro om, men det er nok lysrøret i skjermen som er ødelagt. Jeg ville aldri bydd mer enn 1000,- , men det er jo mulig at andre vil by mer? :dontgetit:

Lenke til kommentar

backlighten er forsåvidt enkel å fikse.. tar 15-20 minutter.... og koster 3-400 kroner i følge Zepto... grafikkortet koster vel ca. 2000, men det fine er at man trenger ikke å bytte hele hovedkortet for å fikse det. Hvis det stemmer det even_e84 sier at det er liten sannsynlighet for at skjermkortet

kommer til å gå, så har du i allefall en helt grei stasjonær maskin uten å bytte/reparere noe, for den virker fint på en ekstern skjerm :)

 

JT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...